توقیف یک کشتی کره‌ای در آب های خلیج فارس

آرمان ملي- حميد شجاعي: روز گذشته بود که خبري به سرعت در رسانه‌ها و فضاي مجازي بازتاب يافت؛ خبري پيرامون توقيف يک کشتي کره‌اي توسط نيروي دريايي سپاه پاسداران در آب‌هاي خليج فارس، که با واکنش‌هايي از سوي مقامات مسئول همراه بود. آنچه مشترکا از گفته مسئولان امر به‌دست آمده اين است که اين کشتي به دليل آلوده کردن آب دريا و عدم‌رعايت مسائل زيست‌محيطي توقيف شده است. آنطور که در خبرها آمده اين نفتکش از مبدا بندر‌الجبيل عربستان سعودي عازم کره‌جنوبي بوده است که در آب‌هاي خليج‌فارس از سوي دلاورمردان نيروي دريايي سپاه به دام مي‌افتد. اين کشتي که با پرچم کره‌جنوبي در حال تردد بوده حامل 7هزار و 200 تن اتانول است. اين در حالي است که برخي رسانه‌ها اين کار را در آستانه سفر قائم مقام وزير خارجه کره‌جنوبي به تهران، اقدامي قابل‌تامل قلمداد کرده‌اند. البته تقارن ديگر اين اقدام با 7ميليارد‌دلار پول‌هاي بلوکه‌شده ايران در کره‌جنوبي است که مقامات ارشد کشورمان و مسئولان ديپلماسي بارها نسبت به آزاد‌سازي و پرداخت آن از سوي کره‌جنوبي به اظهار‌نظر پرداخته‌‌اند و کره‌اي را به حل مناقشه و پرداخت پول‌هاي بلوکه‌شده ايران دعوت کرده‌اند. قدر‌مسلم، اينکه اتفاق اخير اصلا سويه سياسي ندارد و صرفا امري زيست‌محيطي است نبايد دستاويز برخي مقاصد سياسي و بعضي شيطنت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي شود. آنچه مسلم است کره‌اي‌ها نيز در پي اين اقدام نبايد به دنبال ايجاد حاشيه در خليج‌فارس باشند؛ چرا‌که قطعا نتيجه‌اي از اين نوع رويکرد نخواهند گرفت و بهتر است که همه مسائل از مسير ديپلماتيک دنبال شود.
توقيف کشتي
يـک فــرونـد تانــکر ويــژه حـمـل مـواد شيـميـايي و نفتـي در خليــج‌فارس به دليـل ايجاد آلـودگي دريايي، توقيف شده است. ايسنا نوشت، اسماعيل مکي‌زاده، معاون دريايي بنادر و دريانوردي استان هرمزگان در تشريح جزئيات توقيف اين نفتکش اظهار کرد: مقارن ساعت 10صبح روز دوشنبه 15 دي‌ماه 99 يک فروند تانکر ويژه حمل مواد شيميايي و نفت فله با نام HANKUK CHEMI داراي پرچم کره‌جنوبي از بندر الجبيل عربستان به سمت فجيره امارات در حرکت بوده که در فاصله 11 مايلي جزيره تنب بزرگ، اقدام به ايجاد آلودگي دريايي کرده است. وي افزود: در اين راستا يگان عبوري گشت نيروي دريايي سپاه متوجه اين تخلف شده و به اين کشتي اخطار داده اما شناور مذکور بدون‌توجه به اخطارها به مسير خود ادامه داده است.
اطلاعيه نيروي دريايي سپاه


نيروي دريايي سپاه در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: شناور نفتکش کره‌جنوبي با نام تجاري هانکوک چيمي صبح ديروز به دليل نقض پروتکل‌هاي زيست‌محيطي توسط نيروي دريايي سپاه در خليج‌فارس متوقف شده است. در اطلاعيه نيروي دريايي سپاه آمده است: «اين شناور از مبدا بندر الجبيل عربستان سعودي عازم بمبئي هند بود که در خليج‌فارس به دليل نقض پياپي قوانين زيست‌محيطي دريايي توقيف شد. اين کشتي با پرچم کره‌جنوبي در حال تردد و حامل 7هزار و 200 تن اتانول بوده است. خدمه‌هاي دستگير شده از اين شناور از مليت‌هاي کره، اندونزي، ويتنام و ميانمار هستند. اين شناور پس از توقيف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن براي طي مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي کشور خواهد شد. توقيف اين شناور به درخواست اداره بنادر و کشتيراني و با حکم داداستاني استان هرمزگان در ساعت 10 صبح پانزدهم دي ماه انجام شد.»
توقيف کشتي کاملا فني است
سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرده که کشتي نفتکش کره‌جنوبي به دليل آلوده کردن دريا و با حکم قضايي، براي رسيدگي به تخلف به ساحل هدايت شده است. سعيد خطيب‌زاده اظهار داشت: بر اساس اخبار اوليه دريافتي از مقامات محلي، موضوع کاملا فني است و کشتي به دليل آلوده کردن دريا و با حکم قضايي، براي رسيدگي به تخلف به ساحل هدايت شده است. وي افزود: ايران هم مانند ساير کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ويژه آلوده کردن محيط‌زيست دريايي حساسيت دارد؛ لذا در چارچوب قوانين با آن برخورد مي‌کند. خطيب‌زاده در ادامه اظهار داشت: اين اتفاق مورد استثنايي نبوده و در موارد مشابه قبلي در ايران و آب‌هاي ساير کشورها رخ داده و امري عادي بوده و اطلاعات تکميلي متعاقبا اعلام خواهد شد.
واکنش کره
وزارت امور خارجه کره‌جنوبي ضمن تاييد توقيف يک شناور نفتکش متعلق به اين کشور توسط ايران، آزادسازي آن را خواستار شد. دولت کره‌جنوبي اعلام کرده است در پي توقيف يک نفتکش با پرچم اين کشور از سوي ايران، يک واحد دريايي را به منطقه فرستاده است. وزارت دفاع کره‌جنوبي در بيانيه‌اي اعلام کرده در پي توقيف اين شناور نفتکش، يک واحد مبارزه با دزدان دريايي به آب‌هاي مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است. از سوي ديگر خبرگزاري «رويترز» نوشت، وزارت امور خارجه کره‌جنوبي نيز توقيف يک شناور نفتکش حامل مواد شيميايي توسط ايران را تاييد کرده و خواستار آزادي فوري آن شده است. اين وزارتخانه افزود، سفارت کره‌جنوبي در تهران دريافته که خدمه شناور توقيف‌شده در صحت و سلامت کامل به سر مي‌برند. اين کشتي 20 خدمه داشته که پنج نفر کره‌اي و مابقي داراي تابعيت کشورهاي ميانمار، اندونزي و ويتنام هستند.
واکنش آمريکا
يک سخنگوي وزارت دفاع آمريکا به توقيف شناتور نفتــکش کــره جنــوبي به دليــل نقــض پروتـکل‌هاي زيست‌محيطي واکنش نشان داد. «ربکا رباريش» به خبرگزاري رويترز گفت که پنتاگون از اين مساله مطلع است و اين وضعيت را تحت نظر دارد. دولت کره جنوبي نيز توقيف هانکوک چيمي را تأييد کرده و گفته يکي از يگان‌هاي اين کشور که وظيفه مبارزه با دزدان دريايي را به عهده دارد روانه آب‌هاي مجاور تنگه هرمز کرده است.