تحقق اهداف انقلاب از دیروز تا امروز

آرمان ملي- حميد شجاعي: برخي معتقدند در ميانه دهه چهارم انقلاب اسلامي بايد در راستاي مسائلي قدم برداشت که اهداف انقلاب را به طرق اولي محقق کنند. شايد برداشت‌هاي امروز از اهداف انقلاب کمي متفاوت‌تر از از ديروز باشد. به عنوان مثال عده‌اي بر اين باروند که بايد از اين استقلال به‌گونه‌اي بهره ببريم که مبتني بر عقلانيت، حسابگرانه و هوشمندانه باشد و در مناسبات داخلي و بين‌المللي شرايط را به‌گونه‌اي پيش ببريم که در پايان بتوان به موفقيت اميدوار بود. حجت‌الاسلام سيد هادي خامنه‌اي، دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام(ره) در خصوص اهداف انقلابمي‌گويد:«هر اقدامي که در مسير تضعيف جمهوريت و تکثرگرايي قرار گيرد، با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخواني نخواهد داشت؛ حتي به امنيت ملي هم آسيب مي‌زند.»
تحقق اهداف موجب بالندگي
42 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد و طي اين سال‌ها بارها درباره اين مساله که انقلاب تا چه ميزان به اهداف اصلي خود يعني استقلال‌، آزادي و جمهوري اسلامي دست پيدا کرده صحبت‌ها و اظهار‌نظراتي صورت گرفتهو هر کسي از ظن خود نسبت به اين مساله واکنشي نشان داده است. آنچه مشخص است اينکه شرايط امروز جامعه که متغيرهاي داخلي و خارجي نيز تاثير بسزايي در وقوع آن داشته‌اند،آنچنان که بايد و شايد نشان از رضايتمندي مردمي، که انقلاب به همت آنها به بار نشست، ندارد. شايد برخي عملکردهاي انتقاد‌آميز، برخي ناکار‌آمدي‌ها و رويکردهاي مضيق و محدود باعث شده تا امروز در آستانه چهل‌و‌سومين سالگرد پيروزي انقلاب بيش از آنکه از فضاي مثبت جامعه و اميد و انگيزه براي آينده پيش‌رو و حضور پرشور در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 گفته شود، اين مساله را بررسي کنيم که چگونه در فاصله 4 ماه مانده تا انتخابات مردم را به مشارکت در انتخابات ترغيب و تشويق کنيم. قدر‌مسلم انقلاب اسلامي طي بيش از 4 دهه اخير دستاوردهاي بسياري در حوزه‌هاي مختلف و متفاوت داشته که نمي‌توان آنها را کتمان کرد و از کنارشان به‌سادگي گذشت اما نگاه جامع‌نگر و منتج به نتيجه مي‌گويد در کنار دستاوردها بايد به کاستي‌هاو کمبودها نيز پرداخته شود. البته اين پرسش که تا چه ميزان به اهداف اصلي و اوليه انقلاب رسيده‌ايم، امري نسبي است که با توجه به مولفه‌هاي موثر در هر يک از اهداف مي‌توان ميزان تحقق يا عدم‌تحقق اين اهداف را بررسي کرد. آنچه پيرامون استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي مطرح مي‌شود تا حد بسيار زيادي تحقق يافته اما امروز برخي اهداف ثانويه مثل ايجاد رفاه نسبي، رضايتمندي مردم‌، آزادي‌هاي مدني و حتي اهداف فرهنگي را مطرح مي‌کنند که در برخي هنوز تا تحقق صد‌در‌صدي اهداف راه زيادي مانده است. با اين حال آنچه در صحن جامعه مشاهده مي‌شود نارضايتي مردم از روندها، رويکردها و عملکردهاست. هر چند عده‌اي معتقدند به جاي تحقق اهداف به سمت ناديده گرفتن برخي اهداف مثل جمهوريت قدم برداشته مي‌شود. در اين راستاتحقق کامل اهداف انقلاب و ايجاد کارآمدي و رضايتمندي در جامعه قطعا مي‌تواند موجبات بالندگي نظام سياسيرا فراهم آورد.
مفهوم استقلال نزاع با ديگران نيست


دبير کل مجمع نيروهاي خط امام(ره) در خصوص رسيدن انقلاب به اهدافش اظهار داشت: به نظر من اهداف انقلاب در هر دو جنبه کوتاه‌مدت و درازمدت، ذيل يک شعار راهبردي خلاصه مي‌شد که همان شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بود.خبرآنلاين نوشت، حجت‌الاسلام سيد‌هادي خامنه‌اي گفت: جامعه‌اي که آزادي و استقلال نداشته باشد دچار دو بلاي بزرگ مي‌شود؛ يکي استبداد و ديگري فساد که اين دو از اصلي‌ترين موانع رشد و توسعه است. شايد به نظر بعضي چنين برسد که در اسلام، بيش از هر چيز بر مساله عدالت تکيه و تاکيد شده است و آزادي به عنوان يک حق اساسي و عمومي در شرايطي تامين مي‌شود که عدالت پذيرفته شده باشد و عدالت يعني اعطاي حقوق مردم بدون تبعيض!عضو مجمع روحانيون مبارز در ادامه با توجه به واقعيات ملموس در جامعه در خصوص تحقق اهدافي مثل استقلال بيان کرد:‌از اين استقلال بايد به‌گونه‌اي بهره ببريم که مبتني بر عقلانيت، حسابگرانه و هوشمندانه باشد تا منجر به انزوا و حصر خود‌خواسته ما در جهان نشود؛ مفهوم استقلال نزاع با ديگران نيست. امروز استقلال معنايش با گذشته فرق کرده است. امروز استقلال بايد مبنايي براي همکاري و همياري حسابگرانه با همه کشورهابدوندخالتديگرانباشد.وي افزود:يک گفت‌وگوي ملي و عمومي با مشارکت مردم لازم است تا ببينيم در چارچوب منافع ملي دوست و دشمن ما کيست و چه رفتاري بايد با آنها داشته باشيم. مدير پژوهشکده تاريخ اسلام عنوان کرد: توانايي ما به حدي رسيده است که خود را محدود به روش‌هاي شعاري و تبليغاتي صرف نکنيم. امروز با توجه به صف‌بندي‌هاي جديدي که در دنيا شکل گرفته با ديپلماسي، منافع ملي بهتر حفظ مي‌شود تا با روش‌هاي تبليغاتي.خامنه‌اي در خصوص اهداف مهم انقلاب که مورد تاکيد امام(ره) بوده از جمله انتخابات و تحکيم قدرت مردم و علت کاهش حضور مردم در انتخابات بيان کرد: شايد الان وقت آن باشد که مدافعان نظارت استصوابي بدون‌نگاه‌هاي جناحي و سليقه‌اي بررسي کنند اين نوع نظارت که در زمان امام جاري نبوده، تا چه اندازه در بهبود روند انتخابات و مشارکت مردم تأثير داشته است؟ دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام(ره)بيان کرد: به نظر من هر اقدامي که در مسير تضعيف جمهوريت و تکثرگرايي قرار گيرد، با اهداف انقلاب و مشارکت مردم همخواني نخواهد داشت و حتي به امنيت ملي هم آسيب مي‌زند. وقتي جمهوريت نظام کم‌رمق مي‌شود طبيعي است که آزادي‌ها هم محدود مي‌شود. چون فکر مي‌کنيم هر کس اعتراض کند، يا حرف متفاوتي بزند، يا انتقاد کند، يا خواسته‌اي متفاوت داشته باشد، همراه دشمن است. درحالي‌که اينطور نيست انتقاد، اعتراض، خواسته‌ها و حرف‌هاي متفاوت ابزار پيشرفت است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح کرد: برجام تصميم عاقلانه و هوشمندانه مجموعه نظام بوده که با بدعهدي آمريکا در دوره ترامپ ناکام مانده است. متاسفانه به نظر مي‌رسد دست‌هايي در کار است که نمي‌خواهند اين خوش‌بيني منطقي جلوه کند، هم در آمريکا و بعضي کشورهاي منطقه و هم در ايران گروهي اساس کارشان جلوگيري از تحقق برجام است.