اشاره بی‌موقع به حمله نادر به هند

آفتاب یزد - گروه شبکه: پستی که صفحه اینستاگرام پرسپولیس قبل از سفربه هند منتشر کرد، دردسرساز شد. داستان از این قرار است که پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۱ که هم‌اکنون در شهر گوآ در حال برگزاری است با الوحده، الریان و اف سی گویا هم گروه است. اما پیش از سفر پرسپولیس به هند برای مسابقات گروهی، صفحه اینستاگرامی این باشگاه پستی را منتشر کرد که به دلیل محتوایش مورد توجه قرار گرفته است. این پست به حمله به هند از سوی ایران و نبردهای گذشته دو کشور اشاره کرده که به دلیل صدمه زدن به احساسات مردم هند بازتاب زیادی داشت. البته این پست حذف شده و باشگاه پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی رسما از کشور میزبان عذرخواهی کرده است. اما این رفتار به دور از احترام باعث شد که فدراسیون فوتبال هند به صورت رسمی از پرسپولیس شکایت کند. موضوعی که باعث نگرانی هواداران این باشگاه شده است چرا که این اقدام تبعاتی را از جمله جریمه متوجه تیم پرسپولیس خواهد کرد. گفتی است که باشگاه پرسپولیس در رقابت‌های سال گذشته نیز به دلایلی مشابه و براثر سهل انگاری یکی از بازیکنان خودش مشکلی بزرگ را تحمل کرد که درنهایت باعث آسیب فنی به تیم فینالیست آسیا و محرومیت آن‌ها از کسب اولین قهرمانی در این رقابت‌ها شد و حالا با این بی‌احتیاطی عجیب دچار مسئله تازه‌ای شده است. البته پرسپولیس در نامه عذرخواهی خود تاکید کرد که این پست بدون اطلاع باشگاه منتشر شده و با فرد خاطی نیز برخورد شده است.
> شکایت هند از پرسپولیس
به هر حال فدراسیون فوتبال هند در نامه رسمی‌اش به کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشته است: «AIFF مایل است رفتار ناشایست باشگاه پرسپولیس، تیم نماینده جمهوری اسلامی ایران، قبل از شروع ACL و به طور خاص قبل از سفر به هند را نکوهش کند. این باشگاه پست‌های خاصی را در وب سایت رسمی خود و یا رسانه‌های اجتماعی ارسال کرد که باعث ایجاد هیاهوی گسترده در رسانه‌ها شده و به احساسات مردم هند به طور گسترده آسیب رسانده است. این پست‌ها تجاوز غیرمنطقی علیه AIFF و مردم هند را نشان می‌دهد که کاملاً خارج از هرگونه اخلاق و رفتار ورزشی است. در حالی که این رفتار نسبتاً ضعیف به وضوح نشان‌دهنده ناتوانی آن‌ها در شرکت در مسابقات فوتبال با چنین کالیبر بالا است، فدراسیون فوتبال هند آن را به شدت محکوم می‌کند و درخواست می‌کند اقدامات صحیح توسط AFC علیه این باشگاه انجام شود.» در این نامه همچنین آمده است که این پست تحقیرآمیز و یا تبعیض‌آمیز قلمداد می‌شود، زیرا به صراحت بیانگر این نکته است که باشگاه معتقد است حمله به هند قابل قبول و مایه افتخار است. فدراسیون فوتبال هند که استدلال می‌کند این باشگاه مواد ۵۰ و ۵۸ قانون انضباطی و اخلاقی AFC را نقض کرده است، از AFC خواسته است تا موضوع را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که چنین حوادثی دیگر
تکرار نمی‌شود.


> وقتی باشگاه هیچ چیز
از خودش ندارد
اما این چالشی که برای پرسپولیس ایجاد شده گفته می‌شود به قرارداد جنجالی با کارگزار برمی‎گردد. طبق این قرارداد مدیریت صفحات باشگاه در فضای مجازی با کارگزار است و اعضای رسانه‌ای پرسپولیس اختیاری در انتشار مطالب ندارند و حالا هم باید تاوان این قرارداد سوال برانگیز را بدهند. در این خصوص خبرگزاری فارس می‌نویسد که پیشتر در دوره مدیریت انصاری‎فرد که این قرارداد با کارگزار امضا شد، مدیر روابط‎عمومی این تیم به دلیل اینکه اعضای رسانه‌ای بدون هماهنگی اقدام به انتشار مطالب می‌کردند از پرسپولیس جدا شده بود. بنابراین تا زمانی که قرارداد پرسپولیس با آتیه داده برقرار باشد، این باشگاه حتی در مباحث رسانه‌ای هم از خودش چیزی برای عرضه اندام ندارد.
> واکنش کارگزار پرسپولیس به اتفاقات اخیر
اکنون کارگزار باشگاه پرسپولیس نسبت به حواشی شکل گرفته حول شکایت فدراسیون هند واکنش نشان داد. به گزارش ورزش سه، کارگزار باشگاه پرسپولیس نوشته است: «پیرو حواشی به وجود آمده در ارتباط با مطلب منتشر شده در صفحه رسمی اینستاگرام باشگاه پرسپولیس که به دلیل کج سلیقگی نویسنده مطلب صورت پذیرفته است، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم:
= این مطلب که همزمان با حضور تیم پرسپولیس در هند برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا منتشر گردیده است با سهل انگاری و کج سلیقگی یکی از ادمین‌های پیج تهیه و منتشر شده است و به هیچ وجه بیانگر موضع باشگاه و کارگزار باشگاه نسبت به کشور باستانی و ملت بزرگ و با اصالت هند نیست.
= سابقه تاریخی دو کشور ایران و هند در تمام زمینه‌ها نشانگر دوستی و مودت دو ملت است و رابطه فیمابین همواره توام با احترام و نوع دوستی بوده و ان‌شاءالله همواره باقی خواهد ماند.
= سرزمین هند همچون کشور عزیزمان ایران، دارای فرهنگ و تمدنی غنی است که موجبات اشتراکات فرهنگی عمیقی را در طول تاریخ فراهم آورده است و هیچ رخدادی نمی‌تواند خللی در ارتباطات دو کشور وارد نماید. لذا ما به عنوان کارگزار رسمی باشگاه پرسپولیس ضمن قبول مسئولیت خود در قبال این سهل انگاری صورت پذیرفته وظیفه خود می‌دانیم ضمن اظهار تاسف از بروز چنین اتفاقی از مردم شریف هند و تمام ورزش دوستان عذرخواهی نماییم و همچنین بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم که برخورد مقتضی با مسبب این اقدام، صورت پذیرفته است و اطمینان می‌دهیم ضمن بازنگری در سطوح دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مرتبط با پرسپولیس، در آینده شاهد چنین رخدادهایی نخواهیم بود.»
> تبعات یک شکایت
اما همانطور که عنوان شد این ماجرا برای باشگاه پرسپولیس تبعاتی را به همراه خواهد داشت. در این راستا یک کارشناس حقوقی می‌گوید: «باشگاه پرسپولیس به خاطر انتشار پست درباره جنگ با هند، با جریمه روبه‌رو خواهد شد.» به گزارش ایسنا، آرش شکرریز وکیل بین‌المللی فوتبال اظهار کرد: «طبق اساسنامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و همینطور اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که باشگاه پرسپولیس هم به عنوان یک شخصیت حقوقی این اساسنامه را پذیرفته، بازی فوتبال برای ایجاد صلح و دوستی میان ملت‌ها است و بنابراین زبان فوتبال زبان غیر سیاسی و مبتنی بر صلح و دوستی است. بدیهی است چنانچه اتفاق یک رویداد که چندین سال قبل رخ داده با بی‌خردی شخصی در صفحه رسمی باشگاه در اینستاگرام منتشر شده، باعث تحقیر ملت هند شده است. بنابراین، این با اساسنامه فدراسیون فوتبال جهانی در تضاد است چون هدف از فوتبال برقراری صلح و دوستی است. کسی که چنین پستی را منتشر کرده از فلسفه برگزاری مسابقات فوتبال بی‌اطلاع بوده است. یک فرد بی‌خرد را مسئول صفحه رسمی باشگاه در اینستاگرام کرده‌اند که این مشکل را به وجود آورد.» او در پاسخ به این سوال که با شکایت فدراسیون فوتبال هند، چه تبعاتی در انتظار باشگاه پرسپولیس است، گفت: «در ماده ۵۴ و ۵۸ اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا، درباره این موضوع صحبت شده است. در این ماده نوشته شده هر فردی که نفرت و خشونت را به صورت عمومی منتشر کند، با جرایمی مواجه می‌شود. اگر این فرد بازیکن فوتبال باشد، حداقل برای ۱۵ مسابقه تعلیق می‌شود و حداقل ۳ هزار دلار جریمه می‌شود. اما برای هر فرد دیگری محرومیت حداقل ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است. یعنی هر عضوی از باشگاه یا فدراسیون چنین کاری کرده با جرایمی تا ۳۰ هزار دلار و محرومیت مواجه خواهد شد. در ادامه هم نوشته شده که چنانچه این موضوع در صفحه‌های اجتماعی (اینستاگرام) منتشر شود، با مجازات همراه خواهد بود.» او همچنین گفت: «الان بهترین کار این است که مسئولان باشگاه پرسپولیس با فرد خاطی برخورد و نتیجه این کار را به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام و از فدراسیون فوتبال هند هم به صورت رسمی عذرخواهی کنند و از آن‌ها بخواهند از شکایت خود صرف‌نظر کنند.» امیرساعد وکیل، وکیل پیشین سرخ‌پوشان پایتخت نیز با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش از تبعات سنگین این شکایت در صورت به نتیجه رسیدن آن پرده برداشت. وی نوشته است: «بدون تائید کارشناس حقوق ورزش نباید مطلبی روی صفحه رسمی باشگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شود. اگر شکایت فدراسیون فوتبال هند علیه پرسپولیس در AFC به نتیجه برسد متاسفانه ۲۰ هزار دلار جریمه، حداقل یک بازی بدون تماشاگر و کسر سه امتیاز در رقابت‌ها در انتظار است. نباید این اتفاق بیفتد! نقش حقوقدانان ورزشی را در باشگاه‌ها جدی بگیریم.»
> واکنش کاربران
از سوی دیگر این اقدام باشگاه پرسپولیس با بازتاب‌های منفی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «تحویل بگیرید آقایون! با این عمل سخیف موجبات این همه مشکل شدین برای تیم».
یکی دیگر از کاربران گفته است: «تیم پرسپولیس میره هند برای بازی‌های آسیای ادمین می‌آد از فتح هند توسط نادر شاه می‌گه! مثه این می‌مونه که یه تیم عراقی بیاد تو خرمشهر بازی کنه و بیان از فتح خرمشهر و شهرای جنوبی ایران بگن!».
دیگری نوشت: «فدراسیون فوتبال هند از پرسپولیس شکایت کرده: امیدوارم داستان با یک جریمه نقدی یا یک اخطار سرانجام بدی نداشته باشه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «چگونه باشگاه پرسپولیس به خود اجازه داده با انتشاراین نوشته به حقوق پارسی زبانان و پارسیان ومسلمانان با نبش قبر گذشته لطمه وارد کند. هند همیشه ماوای ایرانیان رنج کشیده از ستم وجور بوده و یکی از پایگاه‌های فرهنگ فارسی بوده. ایران دوستان هرگزبا شیوه‌های غیرفرهنگی موافق نخواهند بود».
کاربران دیگر نوشته اند: «فرهنگ کری‌خونی سخیف و سطح پایین تو باشگاهای فوتبالمون رسوخ کرده تا جایی که صفحه رسمی یه باشگاه با اشاره به اتفاق تاریخی تلخ برای کشور میزبان، سعی در تهییج تیم داره؛ نتیجه میشه شکایت هند از باشگاه پرسپولیس. رفقا ورزش فقط برای تفریحه. هیچ جنگی در کار نیست. اینو قبول کنین لطفا»، «جدی اینستاگرام پرسپولیس، حضور پرسپولیس تو هند رو به فتح هند تشبیه کرده؟ خب هر بلایی سر پرسپولیس بیارن حقمونه و طبیعیه»، «یک آدم نادان یک کاری رو انجام میده، بعد باعث سرافکندگی و عذرخواهی کل آدم دیگه میشه، حالا بماند چهل میلیون هوادار هم استرس میگیرند! امیدوارم هرچه زودتر صفحه اینستای پرسپولیس در اختیار باشگاه قرار بگیره»، «عذرخواهی رسمی انجام شده این ادمین برای باشگاه حاشیه زیادی درست کرد و معلوم نیس دنبال چیه»، «باید یاد گرفت که در مسابقات بین‌المللی فقط سخنگوی باشگاه صحبت کند. ورزش برای دوستی بین کشورها است نه برای شاخ‌وشونه کشیدن مسائل سیاسی».
شکوری: ایران و هند دوست و برادر باقی می‌مانند
معاون باشگاه پرسپولیس در مورد وضعیت این باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرد.به گزارش ایلنا، ابراهیم شکوری معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با ارگان رسمی این باشگاه، با اشاره به اتفاقات رقم خورده طی روزهای گذشته اظهار داشت: «دقایقی پس از آن که هواپیمای حامل اعضای کاروان پرسپولیس ایران به شهر گوا رسید، متوجه اتفاقات رقم خورده در طول مدت پرواز از جمله انتشار پستی عجیب از طریق ارگان خبری باشگاه شدیم. از همان لحظه پیگیری را آغاز کردیم تا مشکلات بیشتری برای باشگاه به وجود نیاید.»وی افزود: «رابطه دو کشور ایران و هند همواره در طول تاریخ در بالاترین سطح خود قرار داشته و نزدیکی فرهنگی مردم، احترام بالایی را در ارتباط هر دو کشور ایجاد کرده است. بدون تردید ایران و هند دوست و برادر بوده‌اند و باقی می‌مانند. حتی روزی که شهر گوا به عنوان میزبان پرسپولیس انتخاب شد، جعفر سمیعی مدیرعامل باشگاه با انتشار پیامی اعلام کرد به این انتخاب، احترام می‌گذارد و برای بسط دادن آرامش و صلح، تیم را مهیای سفر به هند می‌کند.» سخنگوی باشگاه پرسپولیس ایران ادامه داد: «ما با انتشار یک پست ویژه، بابت اتفاقات گذشته از مردم هند عذرخواهی کردیم و خواستار برخورد شدیدی از سوی شرکت کارگزار با عوامل این اتفاق شدیم. از طرفی، نامه‌ای رسمی برای فدراسیون این کشور نوشتیم تا ضمن توضیح مسائلی که منجر به انتشار آن پست از طریق صفحه اینستاگرام باشگاه شده، مراتب عذرخواهی خود را به گوش مسئولان فدراسیون هند برسانیم.»شکوری در نهایت گفت: «هیچ قصد و انگیزه‌ای برای رنجاندن مردم عزیز هند در میان نبود و با اینکه از شرایط میزبانی و امکانات ورزشی در شهر گوا انتقاداتی داریم ولی مسائلی که رقم خورده، صرفا یک اشتباه در امر هماهنگی و همچنین کج‌سلیقگی ادمین صفحه اینستاگرام باشگاه پرسپولیس است. ارگان‌های خبری باشگاه طبق یک قرارداد منعقد شده در گذشته، در اختیار کارگزار باشگاه است ولی امیدواریم دیگر شاهد
رقم خوردن چنین مسائل فرهنگی نباشیم؛ مسائلی که باعث ایجاد سوءتفاهم و زمینه‌ساز دلخوری مردم کشورهای دیگر می‌شود.»