چرا «ترزا می» منزوی شد؟

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس و مشخص شدن این موضوع که حزب محافظه‌کار به تنهایی اکثریت پارلمان را کسب نکرده این سوال مطرح می‌شود که از این به بعد، وضعیت اجرایی شدن روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود؟
در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد
که انتخابات پارلمانی و نیز همه‌پرسی برگزیت هر کدام شرایط خاص خودش را دارد. به هر حال
در همه‌پرسی برگزیت، مردم انگلیس به


خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. در انتخابات پارلمانی حزب محافظه‌کار رای لازم برای تشکیل کابینه غیرائتلافی را نیاورده است، لذا کابینه‌ای که در آینده تشکیل خواهد شد
یک کابینه معلق است که کل ستون‌های
این کابینه در داخل حزب محافظه‌کار نیست و در شرایطی که این کابینه با یک شرایط سخت برخورد کند احتمال فروپاشی آن وجود دارد. این موضوع اثر خودش را بر چانه‌زنی و پیشبرد سیاست‌های دولت خانم ترزا می خواهد یافت. یکی از این موارد، برگزیت و روند اجرایی شدن خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. پس از همه پرسی برگزیت، بحث مخالفان و حتی موافقان این بود که حالا که مردم انگلیس چنین رایی را داده‌اند انگلیس باید با قدرت از اتحادیه اروپا خارج شود و این خروج نباید منجر به تضعیف قدرت انگلیس شود. دولت انگلیس در شرایط کنونی مجبور است که روند برگزیت را ادامه دهد ولی این روند با حفظ اقتدار سیاسی و اقتصادی انگلیس نخواهد بود و انگلستانی که در دولت ائتلافی خانم می از اتحادیه اروپا خارج شود حتما انگلستان ضعیف‌تری نسبت به قبل از انتخابات پارلمانی است. از طرف دیگر، فراتر از این موضوع، خانم می هزینه همراهی با سیاست‌های ترامپ را پرداخت می‌کند.
ترامپ یک موج راست مقطعی را راه انداخت و از گروه‌های راست‌گرا در کشورهای اروپایی در راستای خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد. ترامپ با استقبال از رای مثبت مردم انگلیس به برگزیت خواستار آن شد که بقیه کشورهای اروپایی راه انگلیس را در پیش بگیرند. در واقع خانم می قربانی همسویی با سیاست‌های ترامپ شده است. خانم می اکنون در خارج با ضعف چانه‌زنی و در داخل با حزب کارگری مواجه می‌شود که یکی از قوی‌ترین اقلیت‌ها را در تاریخ خودش دارد. باید در نظر داشت که مردم انگلیس به دلایل اجتماعی و اقتصادی به برگزیت رای دادند.
مردم انگلیس معتقد بودند که کارگران کشورهای دیگر جای کارگران آنها را می‌گیرند و شرایط اقتصادی‌شان در اتحادیه اروپا ضعیف‌تر است. علت اینکه حالا مردم انگلیس به سیاست‌های ترامپ حساس شده‌اند این است که ترامپ می‌خواهد از روند شکست اتحادیه اروپا استفاده سیاسی کند و به همین دلیل، مردم انگلیس، خانم می را همسو با ترامپ دانسته و باعث ناکامی او در انتخابات شدند.
* عضو کمیسیون امنیت ملی