رد لباس جدید پرستاری

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: یک خبر که باز هم طنزها و انتقادات بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشت. این بار قرار بود پوشش پرستاری تغییر کند. چادری که طراحی شده بود و رنگ مشکی را به کادر جهانی معرفی می‌کرد، رنگی که نه عفونت را نشان می‌دهد و نه خون و بزاق را. پس از رونمایی انتقادات شدید در فضای مجازی به سوی این لباس جاری شد. خدا را شکر مورد پذیرش قرار نگرفت. شوخی بزرگی با پرستاری و پزشکی بود. یکی از کاربران نوشت؛ «لباس پرستاری باید روشن باشه؛ دلیل: رنگ سفید روپوش‌ها می‌تواند کوچک‌ترین آلودگی را نشان دهد و بهترین رنگ برای پوشش پزشک محسوب می‌شود.»
کاربر دیگری می‌نویسد: «من اگه قرار باشه همچین چیزی رو به عنوان فرم پرستاری بپوشم استعفا می‌دم.»
کاربر دیگری انتقاد می‌کند: «سه چار نفر آدم متخصص و طراح خبره ندارن که نیازسنجی کنند و خبره باشن. رنگ سفید لباس کادر پرستاری و پزشکی یعنی رنگ نظافت و بهداشت و آرامش.»
یکی دیگر از کاربران هم به طنز می‌نویسد: «مخترعین توانمند ایرانی اینو طراحی کردن که تو محیط درمانی بتونیم با حجاب کامل باشیم. ایشالا یه نمونه‌ سبزش رو هم تولید کنن واسه اتاق عمل.»


**رد لباس جدید پرستاری
حتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به رونمایی از این لباس واکنش نشان داد.محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: لباس پرستاری که در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رونمایی شده، مورد تایید وزارت بهداشت نیست و با مبانی علمی و کارشناسی مغایرت دارد.
به گزارش ایرنا، بر اساس اظهارات محمد میرزابیگی لباس جدید پرستاری رونمایی شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با مبانی علمی و کارشناسی پوشش های پزشکی و پرستاری مغایرت دارد. تصمیم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای رونمایی از لباس پرستاری در سطح وزارت بهداشت به هیچ عنوان مورد تایید نیست و توصیه می‌شود از این گونه تصمیمات شخصی و سلیقه‌ای در مسائلی با ابعاد کشوری پرهیز شود.
**طراحی لباس پرستاران یک کار فنی است
قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: پوشش پرستاران با توجه به خدماتی که در بخش‌های مختلف مراکز درمانی ارائه می‌دهند، باید طراحی شود.
محمد شریفی‌مقدم در گفتگو با مهر، به رونمایی از لباس پرستاری در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی واکنش نشان داد و افزود: با توجه به ماهیت حرفه پرستاری که باید در شرایط متفاوت، بستگی به وضعیت بیماران، خدمات مورد نیاز را ارائه بدهد، لذا لازم است که در طراحی لباس فرم پرستاران به ویژگی‌های حرفه پرستاری توجه شود. باید لباس فرم آنها به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر اینکه ساده، راحت و حتی زیبا باشد، خللی در ارائه خدمات آنها به بیماران به وجود نیاورد.
شریفی مقدم ادامه داد: به عنوان مثال، در بخش کودکان بیمارستان‌های دنیا، از لباس های رنگی و شاد برای پرستاران استفاده می شود. حتی این وضعیت در بخش بیماران سرطانی نیز وجود دارد، چون احساس می‌شود باید به بیمار روحیه شادابی داد. لباس فرم پرستار به شکل چادر، می‌تواند در بخش های عفونی که پرستاران حضور دارند، منشا انتقال عفونت و بیماری شود. از همین رو، رونمایی از لباس جدید در یکی از بخش های دانشگاهی کشور، کار غیر کارشناسی و غیر فنی بوده است.
***ایده‌پردازی و نوآوری
با رد این لباس، سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مصاحبه‌ای کرده و ایده‌پردازی و نوآوری را خصوصیت ذاتی جامعه دانشجویی برشمرد و می‌گوید: «هیچ کس از مجموعه مدیریتی دانشگاه‌ها انتظار ندارد تا با ایجاد محیط بسته و خفقان فرهنگی، ایده‌ها و نوآوری‌های جامعه دانشجویی را که در چارچوب قوانین جاری و هنجارهای اجتماعی مطرح می‌شود منکوب و سرکوب نماید.»
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، علیرضا گنجعلی با اشاره به انعکاس غیرواقعی اخبار مربوط به رونمایی از طرح چادر قابل استفاده در مراکز درمانی که در برخی فضاهای مجازی و کانال‌های خبری صورت گرفته است، گفت: همانند هر طرح و ایده نو، اعلام واکنش‌های موافق و مخالف در پاسخ به این ایده جدید نیز کاملا قابل انتظار بود و این موضوع می‌تواند مایه مسرت و خرسندی طرفداران آزاد اندیشی در محیط‌های علمی باشد.
دبیر شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: متاسفانه برخی پیام‌ها با برداشت نادرست از طرح رونمایی پوشش مزبور، برگزاری این مراسم دانشگاهی و دانشجویی را مصداق تندروی، افراطی گری و عدم رعایت استانداردهای طبی عنوان نموده‌اند. وی ادامه داد: همانگونه که در متن خبر رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه اعلام گردیده این مراسم، آئین رونمایی از طرح مزبور و معرفی یک ایده نوآورانه بوده است.
سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: طرح پوشش چادر در مراکز درمانی مانند همه ایده‌های نو مورد بررسی و تحلیل فنی و کارشناسی قرار خواهد گرفت، کما اینکه در مراسم رونمایی از پوشش مزبور نیز پیشنهاداتی از سوی شرکت‌کنندگان در مراسم مطرح گردید. بر خلاف شبهات مطرح شده هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای برای الزام رعایت پوشش جدید در مراکز درمانی ارسال نشده است و در حال حاضر پوشش رسمی و لازم الاجرا در مراکز درمانی و بیمارستانی صرفا دستورالعمل پوشش حرفه‌ای رسمی و ابلاغ شده از سوی وزارت متبوع است.