واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا

بخش خبری: دستگاه دیپلماسی کشورمان و برخی نمایندگان مجلس در واکنشی سریع به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا ضمن تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی به برجام، نقض یکجانبه این سند را ازسوی آمریکا ناممکن دانستند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان "دولت ایالات متحده آمریکا براساس برجام که یک سند بین‌المللی است، تعهداتی دارد که باید آنها را بطور کامل و با حسن نیت انجام دهد. در این زمینه مقررات داخلی کشورها ملاک عمل نیست و دولت‌ها نمی‌توانند با توسل به چنین مقرراتی از زیر بار تعهدات قانونی خود شانه خالی کنند".
بهرام قاسمی در واکنش به تصویب قانون جدید مربوط به تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران در سنای آمریکا تاکید کرد: برنامه‌های دفاعی موشکی جمهوری اسلامی ایران کاملا مشروع بوده و حتی با قطعنامه 2231 مغایرتی ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حق دفاعی مشروع خود منع کند.
وی اظهار داشت: تصویب قانون جدید مربوط به تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با توجه به عملکرد و سوابق این‌ مجلس در ضدیت و دشمنی با ملت شریف ایران غیرقابل پیش‌بینی نبود و در ادامه خصومت‌های ذاتی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.


وی خاطر نشان کرد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران تاکنون دقیقا به تعهدات خود عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها به آن اذعان داشته است، همه طرف‌های برجام موظف و متعهد‌اند به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.
قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مفاد و متن این قانون و روند تصویب آن در مجلس نمایندگان و امضای احتمالی توسط رئیس‌جمهور آمریکا را با دقت زیر نظر و بررسی دارد و هیات نظارت بر اجرای برجام اقدامات متقابل و متناسب را برای تامین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد.
قاسمی اضافه کرد: آنچه که در خصوص نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران در این طرح مطرح شده است کاملاً ناموجه و غیرقانونی است و اعلام می‌کنیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شجاعانه از امنیت و منافع کشور خود دفاع خواهند کرد و چنین اقداماتی کوچکترین خللی در این راه ایجاد نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: مجددا تاکید می‌کنیم برنامه‌های دفاعی موشکی جمهوری اسلامی ایران کاملا مشروع بوده و حتی با قطعنامه 2231 مغایرتی ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از حق دفاعی مشروع خود منع کند.
محمود صادقی نماینده تهران در مجلس: نقض احتمالی برجام توسط یکی از طرف‌ها موجب بی‌اعتباری آن نمی‌شود
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقض احتمالی برجام توسط یکی از طرف‌ها موجب بی‌اعتباری آن نمی‌شود.
محمود صادقی در صفحه توئیتر خود نوشت: برجام یک توافق بین‌المللی چندجانبه است‌ و‌ نقض احتمالی آن توسط یکی از طرف‌ها موجب بی‌اعتباری آن نمی‌شود.
موگرینی: اتحادیه اروپا دوام توافق هسته‌ای با ایران را تضمین می‌کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز چندی پیش در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود: در آستانه رسیدن به سال دوم حصول برجام هستیم و آژانس انرژی اتمی در ششمین گزارش خود تایید می‌کند که ایران به توافق پایبند است، اما در هر حالتی اتحادیه اروپا تضمین می‌کند توافق هسته‌ای با ایران دوام خواهد داشت.
موگرینی با تایید پایبندی ایران به برجام گفت: ما همین چند هفته پیش شاهد چندمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم که تایید کرد ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است. بنابراین ما در اولین قدم بر این مسئله که غیرممکن است با ایران به توافق هسته‌ای برسیم غلبه کردیم و در مرحله بعد هم بر بد گمانی‌هایی که می‌گفتند این توافق هسته‌ای به سرانجام نخواهد رسید غلبه کردیم. حالا که در آستانه رسیدن به سال دوم حصول برجام هستیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ششمین گزارش جامع خود تایید می‌کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، اما در هر حالتی (در هر شرایطی که اتفاق بیفتد) اتحادیه اروپا تضمین می‌کند توافق هسته‌ای با ایران دوام خواهد داشت.
وی تصریح کرد که همه ما به این توافق هسته‌ای پایبند هستیم و این توافق متعلق به یک کشور نیست. این توافق متعلق به جامعه جهانی است و تا زمانی که مربوط به اتحادیه اروپا باشد ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که مطمئن شویم توافق اجرایی شده و درحال اجرا است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: سیاست ما و تعهد ما برای اجرای برجام ادامه خواهد داشت.
گفتنی است، قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران که در سنای آمریکا به تصویب رسیده اشخاصی را که در برنامه موشکی ایران دخالت دارند و یا هر شخصی که با آن‌ها در ارتباط است و در این رابطه داد و ستد می‌کند،شامل می‌شود. این لایحه همچنین تحریم‌هایی مربوط به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و تحریم تسلیحاتی را نیز شامل می‌شود. سناتورها آمریکا می‌گویند که این تحریم‌ها مانعی برای اجرای توافق هسته‌ای 1+5 نیست. در این رابطه خبرگزاری رویترز نیز نوشت، سناتور رند پائول و برنی سندرز تنها سناتورهای مخالف در تصویب این لایحه بودند. این لایحه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع می‌کند و مواردی مانند تحریم‌های موشکی و فعالیت‌هایی را که مربوط به توافق هسته‌ای نمی‌شود، شامل می‌شود. برای تبدیل شدن این لایحه تصویب شده به قانون، مجلس نمایندگان نیز باید این لایحه را تصویب کرده و به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز برسد. مشاوران مجلس نمایندگان کنگره آمریکا عنوان کردند که هنوز نمی‌توانند درباره نتیجه نهایی نمایندگان کنگره پیش‌بینی خاصی انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده بنگریم نه رقابت های دیروز واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا اعتراضات مصری‌ها به موافقت مجلس با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض دوقطبی‌زدائی کنیم در سومین جمعه ماه مبارک رمضان صدها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی نماز گزاردند حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان حرم مطهر امام خمینی(س): اختلاف افکنی و مردم را به جان هم انداختن بدترین گناه است وزیر اطلاعات خبرداد: انهدام یک تیم تروریستی پیش از عملیات در چابهار خشم کور آمریکائی پوتین سابقه مداخله آمریکا در انتخابات روسیه را فاش کرد خودرویی با زیر گرفتن عابران باعث زخمی شدن 10 نفر در آمریکا شد پیام رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی خود برای صلح پایدار آلمان و اتریش مخالف تحریم‌های جدید ضد روسی آمریکا فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد