خشم کور آمریکائی

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک موضع گیری مداخله گرانه گفت آمریکا از کسانی که در داخل ایران بخواهند به طور مسالمت آمیز رفتار نظام را تغییر دهند، پشتیبانی می‌کند.
این برای نخستین بار نیست که مقامات واشنگتن آرزوی خود برای تغییر نظام یا تغییر رفتار آنرا در سر می‌پرورانند بلکه از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، چنین آرزوئی و حتی چنین هدفی به وضوح بیان می‌شد ولی حداقل دو نسل از مقامات واشنگتن چنین آرزوئی را به گور برده‌اند و شاید تیلرسون و سایر همفکرانش در دارودسته ترامپ نیز سرنوشت مشابهی داشته باشند و این آرزو را به گور ببرند و چنین آرزوهائی را از دهان گشادشان تکرار نکنند.
در عین حال، حداقل این بار باید اظهار وزیر خارجه آمریکا را بازخورد شکست زودهنگام طرح‌های ناشیانه ترامپ و دستیارانش برای منطقه تلقی نمود. از زمان تشکیل اجلاس ریاض و اعلام شکل گیری ناتوی عربی برای مقابله با ایران، چیزی نگذشته که همین اقدام ابلهانه ترامپ و دربار سعودی نه تنها به شکست انجامید که حتی نتایج و پیامدهای معکوسی را به بار آورد و به بحرانی عظیم و پردامنه درون شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سایر تشکل‌های کاغذی در منطقه تبدیل گردید. رژیم‌هائی که به ظاهر نزدیکترین روابط و مناسبات را داشتند، عملاً به چیزی جز نابودی و سقوط طرف مقابل رضایت نمی‌دهند. کار به جائی رسیده که ایران اسلامی که ظاهراً قرار بود همگی علیه آن وارد عمل شوند، به میانجی گری و کمک رسانی برای مهار بحران پرداخته و با ایجاد پل هوائی، محموله‌های پرتعداد کمک‌های اضطراری به قطر ارسال می‌کند.
رفتار پر تناقض آمریکا در این ماجرا به طنز تبدیل شده است. واشنگتن از یکطرف جانب عربستان را گرفته و خواستار تغییر رفتار قطر است، اما از سوی دیگر به طور همزمان میلیاردها دلار اسلحه را برای «ایجاد موازنه قدرت» به قطر می‌فروشد! گوئی قرار است جنگی خانمانسوز بین قطر و عربستان درگیر شود ولی واشنگتن با کمک تسلیحاتی به طرفین درگیری‌های سیاسی می‌خواهد از این فرصت‌های طلائی برای فروش سلاح سوءاستفاده کند. موضوع مهم‌تر به بی‌ثباتی دولت ترامپ در صحنه مناسبات داخلی آمریکا باز می‌گردد. همین روزها دستیاران ارشد ترامپ یکی پس از دیگری به کنگره احضار می‌شوند تا علیه وی و خطاهای آشکار و پرتعداد ترامپ شهادت بدهند. شواهد موجود نشان می‌دهد که ترامپ از این مهلکه نجات نخواهد یافت و حلقه محاصره رقبا علیه وی هر روز تنگ‌تر می‌شود و هر لحظه ترامپ را به لبه پرتگاه سقوط نزدیکتر می‌کند.


جنجال رسانه‌ای ترامپ علیه ایران، چه تشکیل ناتوی عربی، چه اراجیف رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با هدف تغییر نظام ایران، از این دیدگاه به منزله تلاشی مذبوحانه برای انحراف افکار عمومی از مسائل داخلی آمریکا و سرپوش گذاشتن بر انزوای ترامپ و دستیارانش تلقی می‌شود و از اساس فاقد ارزش و اهمیت است. بعلاوه تکروی‌ها و رفتار نسنجیده و سیاست‌های ناشیانه ترامپ در همین مدت کوتاه، کمترین وزن و اعتباری برای آمریکای ترامپ در صحنه جهانی و حتی در میان متحدین آمریکا باقی نگذاشته است. انزوای آمریکا پس از خروج از پیمان «ترانس پاسیفیک» و پیمان آب و هوائی پاریس، متحدی برای آمریکا باقی نگذاشته است این نکته به ویژه در اجلاس اخیر «ناتو» و «جی 7» به وضوح آشکار شد.
اظهارات سخیف تیلرسون در تضاد علنی با حقوق بین الملل و ناقض هنجارهای جهانی است و بیشتر به رجزخوانی عناصر شکست خورده و نابخرد شباهت دارد. ولی در عین حال باید آن را جدی گرفت و با آن مقابله کرد. این پدیده یکبار دیگر دشمنی ریشه‌دار آمریکا با ملت ایران و خشم کور آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی را برملا کرد این موضع آمریکا آشکار ساخت که نه تنها چنین دشمنی قابل اعتماد نیست بلکه هرگونه تعهدش نیز پیشاپیش فاقد اعتبار است. ترامپ این روزها توسط نزدیکترین دستیارانش به دروغگوئی، فریبکاری و پنهانکاری متهم است که حتی با مردم و حکومت نیز مشکل دارد تا چه رسد به دیگران و بیگانگان.
طبعاً با این تغییر رفتار آمریکا باید مقابله کرد ولی نباید رفتار ما به گونه‌ای باشد که فرصتی و امیدی به دشمن بدهد تا در صفوف بهم فشرده ملت، احزاب و گروه‌ها رخنه کند و از تقابل گروه‌ها و جناح‌ها سوءاستفاده نماید. لازم است این هشدار جدی به احزاب و گروه‌ها، رسانه‌ها و در راس آنها به صدا و سیما داده شود که سعی نکنند رقبای سیاسی خود را جزو مصادیق اظهارات و مواضع تیلرسون معرفی کنند و چنین وانمود سازند که گویا دشمن به رقبای سیاسی آنها امید بسته است. فرو غلتیدن در چنین دامی، بزرگترین خدمت ناخواسته به دشمن است و فرصتی طلائی برای سوءاستفاده از همین اشتباهات عمدی به دشمن می‌دهد. درک این مهم، جدی‌ترین انتظار آحاد ملت از فعالان سیاسی و رسانه‌ها است که دانسته یا ندانسته در زمین دشمن و به نفع دشمن بازی نکنند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده بنگریم نه رقابت های دیروز واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا اعتراضات مصری‌ها به موافقت مجلس با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض دوقطبی‌زدائی کنیم در سومین جمعه ماه مبارک رمضان صدها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی نماز گزاردند حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان حرم مطهر امام خمینی(س): اختلاف افکنی و مردم را به جان هم انداختن بدترین گناه است وزیر اطلاعات خبرداد: انهدام یک تیم تروریستی پیش از عملیات در چابهار خشم کور آمریکائی پوتین سابقه مداخله آمریکا در انتخابات روسیه را فاش کرد خودرویی با زیر گرفتن عابران باعث زخمی شدن 10 نفر در آمریکا شد پیام رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی خود برای صلح پایدار آلمان و اتریش مخالف تحریم‌های جدید ضد روسی آمریکا فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد