فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد

فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها، سد بزرگی را می‌شکند، بانک‌هایی که از همکاری با ایران هراس داشتند، بعد از این می‌توانند پروژه‌های ایرانی را فاینانس کنند، پیش‌بینی می‌شود پس از بانک‌های کره‌ای، بانک‌های ژاپنی و بعد از آن بانک‌های اروپایی راحت‌تر با ایران کار کنند.
به گزارش شانا علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران تا یک ماه آینده برای برگزاری جشن فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌جنوبی به پروژه‌های ایرانی به سئول می‌رود، به عبارت دیگر کره‌جنوبی 13 میلیارد دلار وارد ایران می‌کند. از 104 موردی که دو کشور باید درباره این خط اعتباری تفاهم می‌کردند، در 102 مورد به توافق رسیدند و دو مورد باقی‌ مانده هم که کاملا جزئی است به‌زودی نهایی خواهد شد.
هشت میلیارد دلار از این فاینانس را اگزیم بانک کره‌جنوبی و پنج میلیارد دلار دیگر را KSure Bank کره‌جنوبی برای سرمایه‌‌گذاری در پروژه‌های ایران پرداخت خواهند کرد، البته این فاینانس با موافقت کره‌جنوبی به ایران اختصاص یافته است.
یک‌ میلیارد‌ و 700 میلیون دلار از فاینانس کره‌ای‌ها به بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان اختصاص خواهد یافت، سه میلیارد دلار دیگر هم به ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف اختصاص خواهد یافت، بخشی از فاینانس هم قرار است در پروژه استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی مصرف شود.


این پروژه را شرکت پتروپالایش کنگان اجرا می‌کند، ساخت یک بیمارستان مجهز نیز از دیگر پروژه‌های قطعی شده برای فاینانس کره‌ای‌هاست، برخی دیگر از پروژه‌ها نیز برای استفاده از این فاینانس نهایی شده است، این 13 میلیارد دلار، نخستین پول بزرگ خارجی است که پس از لغو تحریم‌های ایران قرار است وارد کشور شود و بخش مهمی از آن به صنعت نفت تعلق گیرد.
پیش از این تنها 320 میلیون به‌صورت LC مدت‌دار 6ماهه به هلدینگ خلیج‌ فارس اختصاص داده شده بود که قرار بود به‌ صورت یوزانس تا 640 میلیون دلار در یک‌ سال افزایش یابد، همه کارهای فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها انجام شده است و همه منتظر اعلام رسمی آن هستند.
با تزریق سه میلیارد دلار فاینانس کره‌ای، ساخت هشت پالایشگاه سیراف، آغاز می‌شود؛ پالایشگاه‌هایی که زمین آن‌ها تسطیح و به پیمانکاران خصوصی واگذار شده، طراحی‌هایش انجام شده، لیسانس‌هایش خریداری شده و حتی مجریانش مشخص شده‌اند، قرار است شرکت‌های هیوندا و دایلم کره‌جنوبی همراه با شرکت چیودا، این هشت پالایشگاه را به‌ صورت کنسرسیومی بسازند.
در این کنسرسیوم هیوندا 34 درصد سهم دارد و دایلم و چیودا هرکدام 33 درصد سهم گرفته‌اند، کارفرمای خارجی‌ها، هشت کنسرسیوم ایرانی هستند که پیش از این پروژه‌ها را آغاز کرده بودند، شرکت فراگیر پالایشی سیراف که سهامش در اختیار کنسرسیوم‌های ایرانی است، راهبری ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی را برعهده گرفته است، پیش‌بینی می‌شود با تزریق پول کره‌ای‌ها، از مهرماه، ساخت پالایشگاه‌های سیراف آغاز شود، از قرار معلوم، سیرافی‌ها مذاکرات نهایی گرفتن پول را با بانک‌های عامل کره‌ای آغاز کرده‌اند و با ارائه چند سند از جمله سند استانداردهای محیط‌ زیستی، مذاکرات نهایی شده و نخستین پول اواخر تابستان به حساب ایران واریز می‌شود.
فاینانس13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها، سد بزرگی را می‌شکند، بانک‌هایی که از همکاری با ایران هراس داشتند، بعد از این می‌توانند پروژه‌های ایرانی را فاینانس کنند، پیش‌بینی می‌شود پس از بانک‌های کره‌ای، بانک‌های ژاپنی و بعد از آن بانک‌های اروپایی راحت‌تر با ایران کار کنند، گشایش فاینانس‌ها، پروژه‌های بزرگ ایرانی را فعال و اشتغال ایجاد می‌کند و این برای دولتی که شعارش را افزایش اشتغال و کاهش بیکاری قرار داده، موهبت است، این اما، یک طرف سکه است، شرکت‌های کره‌ای هم از این فاینانس سود می‌برند.
در کره‌جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا، نرخ تورم نزدیک به صفر (منفی) و نرخ بهره هم نزدیک به صفر است، بنابراین تقاضای جدیدی برای رشد اقتصادی در کشورهایشان نیست، اقتصاددانان معتقدند همان‌طور که تورم بالا برای یک کشور زیان‌بار است، تورم منفی هم مضر است، این کشورها برای تحرک اقتصادی‌شان نیازمند تقاضای جدید هستند و کجا بهتر از ایران برای تقاضای متراکمی که در همه این سال‌ها برای توسعه انباشته شده است، از صنعت نفت گرفته تا صنایع بزرگ دیگر، بنابراین تردید نباید کرد که ژاپن و اروپا هم تمایل دارند در ایران سرمایه‌‌گذاری کنند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه فاینانس 13 میلیارد دلاری کشور کره از محل پول نفت ایران نیست و منابع آن از کره تامین می‌شود، گفت:‌ مشکلاتی در رابطه با کیفیت قرارداد تجاری و متن ضمانت نامه بود که در حال رایزنی برای حل آن هستیم.
علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا فاینانس 13 میلیارد دلاری با کشور کره همان‌ پول‌های نفت کشور است یا کره‌ای‌ها از منابع خود فاینانس می‌دهند، اظهار داشت: این منابع برای تامین مالی پروژه‌های کشور پیش‌بینی شده و مدتی است در حال مذاکره در مورد کیفیت قرارداد تجاری و متن ضمانت‌نامه‌های لازم هستیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خوشبختانه کم‌کم نتیجه مثبت حاصل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قرارداد فاینانس با کشور کره ارتباطی با موضوع و موانع FATF ندارد، تصریح کرد: این فاینانس جدای از پول‌های فروش نفت خودمان است و ارتباطی با پول نفت ندارد.
طیب‌نیا در مورد قرارداد فاینانس با کشور چین نیز گفت: مشکلاتی در رابطه با ضمانت‌ها و مجوزهای بین‌المللی وجود داشت که با رایزنی حل خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اجلاس آینده گروه اقدام مالی (FATF) برای خروج کامل ایران از لیست سیاه گفت: مقام معظم رهبری به بنده برای این موضوع اعتماد کرده‌اند و قطعا منافع ملی در نظر گرفته خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده بنگریم نه رقابت های دیروز واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا اعتراضات مصری‌ها به موافقت مجلس با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض دوقطبی‌زدائی کنیم در سومین جمعه ماه مبارک رمضان صدها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی نماز گزاردند حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان حرم مطهر امام خمینی(س): اختلاف افکنی و مردم را به جان هم انداختن بدترین گناه است وزیر اطلاعات خبرداد: انهدام یک تیم تروریستی پیش از عملیات در چابهار خشم کور آمریکائی پوتین سابقه مداخله آمریکا در انتخابات روسیه را فاش کرد خودرویی با زیر گرفتن عابران باعث زخمی شدن 10 نفر در آمریکا شد پیام رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی خود برای صلح پایدار آلمان و اتریش مخالف تحریم‌های جدید ضد روسی آمریکا فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد