قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض

بخش اخبار جهان: آمریکا با فرصت طلبی از بحران در روابط دوحه و ریاض، قرارداد فروش اسلحه به ارزش 12 میلیارد دلار با قطر امضاء کرد.
در پی انعقاد این قرارداد، سخنگوی کاخ سفید گفت قطر نقش مهمی در منطقه دارد. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید افزود: دوحه به دلیل میزبانی نیروهای آمریکایی، نقش مهمی در منطقه بازی می‌کند.
در همین ارتباط، یک مقام رسمی قطر می‌گوید قرارداد 12 میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های اف 15 آمریکا نشانگر حمایت عمیق واشنگتن از قطر بوده است.
به گزارش رویترز، در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بارها اتهامات مربوط به حمایت دوحه از تروریسم را مطرح کرده است، یک مقام قطری تاکید کرد: قرارداد 12 میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های اف 15 از آمریکا نشان می‌دهد که قطر ریشه‌های عمیقی از حمایت آمریکا را دارد.


این مقام قطری که نامش فاش نشده، تاکید کرد: این قرارداد بی‌شک ثابت می‌کند که نهادهای آمریکایی با ما هستند، البته ما هرگز نسبت به این مساله شک نداشتیم. حمایت آمریکا از قطر ریشه‌های عمیقی دارد که با تغییرات سیاسی، تاثیر نخواهد پذیرفت.
هیتر نوئرت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز تاکید کرد: آمریکا به همکاری با قطر و سایر کشورهای منطقه ادامه خواهد داد.
برگزاری رزمایش نظامی آمریکا با قطر
در حالیکه پیشتر دولت آمریکا قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است؛ شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که دو کشتی جنگی آمریکا برای رزمایش مشترک با نیروی دریایی قطر وارد آب‌های دوحه پایتخت این کشور شد.
خبرگزاری رسمی قطر (قنا) هم اعلام کرد دو فروند ناو آمریکایی به منظور شرکت در رزمایش مشترک با نیروی دریایی قطر وارد بندر بین‌المللی حماد در جنوب شرقی دوحه شدند اما به جزئیات این رزمایش که قرار است در آبهای خلیج فارس برگزار شود، اشاره‌ای نکرد.
شماری از مقامات نیروی دریایی قطر از ناوهای امریکایی در بدو ورود استقبال کردند.
درخواست ژنرال "سیسی برای تحریم ترکیه
یک سایت انگلیسی گزارش داد که رئیس‌جمهور مصر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواسته است تا روابط دیپلماتیک خود را با ترکیه پس از قطع رابطه با قطر به دلیل "حمایتشان از تروریسم" قطع کنند.
به گزارش ایسنا، سایت انگلیسی میدل ایست مانیتور در گزارش خود اعلام کرد، عبد الفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به گسترش تحریم‌هایشان علیه ترکیه همانند اقدام‌شان علیه قطر دعوت کرد تا آنکارا از حمایت خود از دوحه و "حمایت مالی از گروه‌های تروریستی" دست بکشد.
این سایت به نقل از برخی منابع اعلام کرد، سیسی این موضوع را در دیدارش با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در قاهره مطرح کرد.
این سایت افزود، سیسی تاکنون پاسخی برای این پیشنهاد خود دریافت نکرده است اما منابع مذکور از استقبال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این پیشنهاد با هدف توقف کمک‌های ترکیه به قطر خبر دادند.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش برخی بانکها و موسسات اعتباری به اخبار غیر رسمی ادغام رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده بنگریم نه رقابت های دیروز واکنش ایران به تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا اعتراضات مصری‌ها به موافقت مجلس با انتقال مالکیت تیران و صنافیر به عربستان قرارداد تسلیحاتی 12 میلیارد دلاری آمریکا با قطر در بحبوحه بحران دوحه – ریاض دوقطبی‌زدائی کنیم در سومین جمعه ماه مبارک رمضان صدها هزار فلسطینی در مسجدالاقصی نماز گزاردند حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم رمضان حرم مطهر امام خمینی(س): اختلاف افکنی و مردم را به جان هم انداختن بدترین گناه است وزیر اطلاعات خبرداد: انهدام یک تیم تروریستی پیش از عملیات در چابهار خشم کور آمریکائی پوتین سابقه مداخله آمریکا در انتخابات روسیه را فاش کرد خودرویی با زیر گرفتن عابران باعث زخمی شدن 10 نفر در آمریکا شد پیام رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی خود برای صلح پایدار آلمان و اتریش مخالف تحریم‌های جدید ضد روسی آمریکا فاینانس 13 میلیارد دلاری کره‌ای‌ها نهایی شد