احمد مازنی در گفت‌وگو با همدلی: در رای به کابینه جدید سخت‌گیری می‌کنیم

همدلی | معصومه معظمی: احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با همدلی گفت که میانگین سنی دولت دوازدهم باید نسبت به کابینه فعلی پایین بیاید. او همچنین تاکید دارد که روحانی باید در کابینه خود از افراد توانمند اعم از زن و مرد، بدون نگاه جنسیتی استفاده کند و حتی تاکید دارد از میان افرادی که برای یک سمت استفاده می‌شوند باید زنان توانمندتر از مردان باشند تا به این بهانه که دولت تبعیض مثبتی نسبت به زنان برای استفاده در کابینه استفاده کرده است، آنها را زیر سوال نبرند. این عضو فراکسیون امید و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین با توجه به وعده روحانی در مناظرات انتخاباتی برای رفع تحریم‌های داخلی گفت: آقای رئیس جمهور مردم به وعده خود عمل کردند، حالا نوبت وفای به عهد شما است. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
نظرتان درباره تغییر کابینه دولت دوازدهم چیست؟
در دیداری که برای انتخابات با آقای روحانی داشتم به ایشان گفتم که به شما به خاطر تعلق گفتمانی چک سفید امضا می‌دهیم، ولی درباره کابینه دولت جدید حتما سخت‌گیر خواهیم بود و شما هم باید در انتخاب‌هایتان سخت‌گیری بیشتری داشته باشید. با توجه به وضعیت داخلی کشور و شرایط بین‌المللی، اولین چیزی که از دکتر روحانی توقع داریم این است که برای ایجاد امنیت پایدار و انسجام ملی باید کابینه جدید بیشترین سطح هماهنگی با ارکان نظام را داشته باشند. چرا که هر گونه نبود انسجام با سایر ارکان نظام باعث کاهش راندمان کار و اهداف دولت می‌شود. بنابراین رئیس جمهور باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشد.
مسئله بعدی وضعیت اقتصادی کشور و چالش‌هایی است که با آنها مواجه هستیم. انتظار می‌رود مجموعه منسجمی در دولت شکل بگیرد و وزرای اقتصادی با برنامه‌های اقتصادی دولت و همچنین با یکدیگر هماهنگ‌تر باشند. یعنی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه و حتی رئیس دفتر رئیس جمهور که او هم در اقتصاد کشور تاثیر دارد، ناهماهنگی وجود نداشته باشد چون می‌تواند آسیب بزند.


نکته سوم که برای روحانی مهم است و باید به آنها توجه کند مطالبات مردم است. ایشان در همه سفرهایی که به استان‌های مختلف کشور داشتند و همچنین در سفرهای تبلیغاتی که برای انتخابات داشتند، با مطالبات مردم اعم از زنان و جوانان و اقشار مختلف با نوع خواسته و مطالبه و شعارهایی که می‌دادند آشنا شدند. روحانی باید در ترکیب کابینه در بخش‌های مختلف خواسته‌های مردم را مورد توجه قرار دهد. بخشی از این مطالبات مربوط به حوزه فرهنگ است و بخشی دیگر به سیاست داخلی، بخشی دیگر به موضوعات اجتماعی، بحث زنان و جوانان، آزادی‌های مدنی و حل اختلافات بین جناح‌های سیاسی که از سال 88 تاکنون ادامه داشته و به گرهی کور تبدیل شده است اختصاص دارد. امیدواریم دکتر روحانی این گره را با کمک مقام معظم رهبری هرچه زودتر باز کنند. این‌ها مطالبات صریح مردم است و باید به آنها توجه شود.
همانطور که اشاره کردید یکی از مطالبات جدی مردم که قبل از هر چیزی مطرح می‌کردند موضوع رفع حصر بود.
بله . من هم در زمان انتخابات ریاست جمهوری به همه مناطق زاگرس‌نشین سفر کردم و در منطقه البرز هم همین‌طور بود. به هرکجا که برای سخنرانی می‌رفتیم مردم خواستار رفع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی و رفع حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد بودند. شاید این موضوع از نظر برخی افراد مهم نباشد، ولی این مسئله به یک گره تبدیل شده است و باید در یک بازی برد- برد حل شود. همان‌طور که در انتخابات 92 با بازی برد -برد بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل توانستیم ائتلافی ایجاد کنیم، الان هم باید این موضوع به صورت برد- برد حل شود. نکته بعدی اظهارات دکتر روحانی در مناظره‌هاست. ایشان به مردم گفت همانطور که سال 92 به من رای دادید و تحریم‌های هسته‌ای را برداشتم، اگر این بار هم به من رای بدهید باقی تحریم‌ها را برمی‌دارم. حالا مردم کار خود را انجام داده‌اند و زمان وفای به عهد آقای روحانی است.
بنابراین این انتظار وجود دارد که در کنار همه سختی‌های عمل به این مطالبات و وعده‌ها، رئیس جمهور موضوع را پیگیری کند. همانطور که گفته بود در کنار جنگ‌طلبی‌ها جنگ کردن کار سختی نیست، ولی به سمت دشمن دست دوستی دراز کردن کار سختی است و توان و کارآمدی می‌خواهد، باید از آبرو مایه بگذارد و این وعده‌ها را محقق کند. البته پس از انتخابات انتظار می‌رفت موضوع برای همه حل شود و برای پیشبرد اهداف نظام، همه به دولت جدید کمک کنند، ولی این اتفاق نیفتاد. الان باید تلاش کنیم تا کابینه‌ای همراه و همدل تشکیل دهیم. به نظرم اگر همه ظرفیت‌ها و جناح‌های سیاسی و همه ارکان نظام، زنان و مردان برای آباد کردن ایران و دفع شر دشمنان و کارآمدی نظام دست به کار شوند باز هم کم است.
درکدام حوزه‌ها و وزارتخانه‌ها نیاز به تغییرات جدی در کابینه جدید وجود دارد؟
به طور سلبی اسم نمی‌برم ولی به طور ایجابی می‌گویم که در وزارت جهاد و کشاورزی وزیر خوش‌فکر و اصلاح‌طلب و توانمندی داریم و در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم. در دولت قبل از خودکفایی گندم در دولت اصلاحات عبور کردیم و واردکننده گندم شدیم. ولی در این دولت باز آقای حجتی کاری کرد که به خودکفایی در تولید گندم و حتی صادرات آن برسیم. بنابراین در این حوزه نیاز به تغییر نداریم.
همچنین دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی در حوزه سلامت تحول ایجاد کرد و اگر وزارت رفاه در حوزه سلامت کمی بیشتر با ایشان هماهنگ می‌شد، اتفاقات بهتری رخ می‌داد. طرح تحول سلامت با وجود ایرادهایی که برخی می‌گیرند ولی مردم از آن راضی هستند و این مهم است. بنابراین ایشان هم عملکرد خوبی داشته‌اند. دکترهاشمی یک فرصت برای کابینه است. همچنین دکتر ظریف هم راهی که برای دیپلماسی فعال شروع کردند باید ادامه داشته باشد و در دولت جدید باید به آن سامان دهد. به نظرم مجلس آمادگی دارد از ایشان حمایت کند. همچنین آقای علوی، وزیر اطلاعات هم با درنظر گرفتن واقعیت‌های موجود وزیر موفقی بوده است که کارنامه خوبی در این 4سال از خود ارائه داده است. آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم درکارش موفق بوده و یک نگاه علمی و تخصصی به کارش داشته است.
آیا شما معتقد به حضور وزیر زن درکابینه دوازدهم هستید؟
معتقدم باید از زنان به عنوان وزیر و معاون رئیس جمهور در کابینه دوازدهم استفاده شود، ولی نگاه جنسیتی و زن و مرد در هر مسئولیتی نگاه مناسبی نیست و موافق آن نوع نگاه نیستم. به نظر من باید از افراد توانمند اعم از زن و مرد، در کابینه استفاده شود. مثلا خانم ابتکار فرد توانمندی است که به درستی در کابینه یازدهم از ایشان استفاده شد و شایسته است که کابینه دوازدهم هم از وجود ایشان بی‌بهره نباشد. همچنین معتقدم اگر قرار است در کابینه جدید از زنان استفاده شود، باید از زنانی استفاده شود که در آن حوزه از مردان توانمندتر هستند تا کسی نتواند بگوید که چون رئیس جمهور می‌خواسته از زنان در کابینه استفاده کند، صرفا تبعیض مثبتی به نفع زنان به کار برده است، بلکه بگوید از افراد توانمند استفاده کرده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه در کابینه جدید باید جوان‌گرایی صورت بگیرد. البته به کابینه اول دکتر روحانی خداقوت می‌گویم، ولی از نظر سنی این کابینه مسن بودند. در پاسخ به حرف یکی از نمایندگان منتقد دولت در مجلس که گفته بود وزرای دولت یازدهم در جلسه خواب هستند، یک نکته باید بگویم که خواب عالم از عبادت جاهل بهتر است. اگر یک وزیر مسن که حتی از نظر برخی توان اجرایی نداشته باشد ولی علم و تخصص داشته باشد، از بسیاری وزرای دولت دهم که توانایی نداشتند، خیلی بهتر هستند. این وزرا با یک اشاره خود می‌توانند حوزه خودشان را اداره کنند. ولی از آقای روحانی می‌خواهم در کابینه دوازدهم از وزرای جوان و کارآمد استفاده کنند و افراد توانمند و مسن به عنوان مشاور واقعی درکنار وزرای جوانتر به کار گرفته شوند و میانگین سنی کابینه دوازدهم باید پایین بیاید.