پیام حسن روحانی به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی ابلاغ شد تجدید دوستی ایران با قطر

همدلی | در روزهایی که دولت قطر وضعیت دشواری را سپری می‌کند و از سوی عربستان و هم‌پیمانانش در محاصره‌ای اقتصادی وسیاسی به سر می‌برد، نگاه خود را متوجه ایران کرده و از ایران درخواست کمک کرده است. ایرانی که گفته می‌شود رابطه با آن، یکی از علل تیرگی روابط عربستان با این کشور کوچک خلیج فارس است. امیر قطر در یک ماه اخیر نسبت به سیاست‌های عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه انتقاد کرده و بر نقش ایران در تحولات منطقه تاکید داشته است.
در روزهای گذشته نیز ایران با گشودن یک کریدور هوایی برای عبور هواپیماهای خطوط هوایی قطر وهمچنین بخشی از مایحتاج غذایی مردم این کشور، به این درخواست کمک پاسخ داده است. اما روز گذشته که پیام «مودت» رئیس جمهور ایران به امیر قطر ابلاغ شد، این دوستی مستحکم‌تر از پیش شده و می‌تواند وضعیت منطقه را به گونه‌ای دیگر درآورد. اگرچه تاکنون ایران خودداری از ورود به دعوای عربی این کشورها را در دستور کار قرار داده بود، اما به نظر می‌رسد که این روابط وارد مرحله تازه‌ای شده است و این پیام می‌تواند «سیگنال»‌های تازه‌ای را به سمت قطر ارسال کند. روز گذشته در دیدار معاون وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه قطر، پیام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به امیر قطر اعلام شده است.
بر اساس گزارش وزارت خارجه قطر، حسین جابری انصاری معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه در دیدار با محمد‌بن عبدالرحمن آل‌ثانی، این پیام را به امیر قطر ابلاغ کرد. سفر معاون ظریف به دوحه روز شنبه انجام شده بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره این سفر به ایرنا گفت: در این سفر پیام‌های مودت‌آمیز مقامات ایرانی به مقامات قطری ابلاغ شد.


«بهرام قاسمی» تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت همبستگی اسلامی و وحدت جهان اسلام تلاش و به حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه کمک کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این سفر در همین چارچوب و در ادامه رایزنی‌های قبلی با دولت قطر انجام شده است.
بدون تردید این سفر از دید عربستان سعودی و اعراب هم‌پیمان با وی پنهان نخواهد ماند و آنان را وادار به واکنش خواهد کرد. امری که از روز گذشته آغاز شد. کشور بحرین به عنوان یکی از کشورهایی که تحت حمایت عربستان به سر می‌برد و همسو با آل سعود ایران را عامل بی ثباتی در مناطقه می‌داند روز گذشته از طریق پارلمان خود مدعی شد که کشور قطر در امور داخلی بحرین دخالت می‌کند و این کشور به همراه ایران در سال 2011 در ایجاد بی‌ثباتی در بحرین دست داشتند.
به گزارش ایسنا به نقل از رای‌الیوم، پارلمان بحرین در این بیانیه‌ مدعی شد که قطر با کمک ایران در یکپارچگی و وحدت ملی این کشور اخلال ایجاد می‌کند.
در این بیانیه ادعا شده است: هر روز حقایق جدیدی کشف می‌کنیم که نشان می‌دهند اتفاقات اسفباری که از سال 2011 تا به امروز رخ دادند جنبش‌ها و فعالیت‌های مردمی نبود، بلکه توطئه‌ای از طرف ایران و با حمایت قطر بود و یکی از مشاوران امیر قطر با یکی از تروریست‌های بحرین تماس تلفنی داشت و این نشان می‌دهد که قطر از تروریست‌های بحرین حمایت می‌کند.
پارلمان بحرین دراین بیانیه مدعی شد: روشن است که برنامه‌ای قطری ـ ایرانی علیه بحرین وجود دارد و ایران و قطر با بهره‌گیری از نام بهار عربی و به کمک تروریست‌ها تلاش کردند در بحرین کودتا کنند که این کودتا نافرجام ماند.
پارلمان بحرین همچنین مدعی شد: این رفتارها و توطئه‌ها از طرف ایران که به سیاست نفوذی و خصمانه‌اش معروف است، عجیب نیست. اما دیدن این رفتارهای خصمانه از سوی قطر و احترام نگذاشتن به همسایگان و همچنین نقض مصوبه‌های شورای همکاری خلیج فارس عجیب است.
در پایان این بیانیه آمده است: مشاهده این رفتارها از کشور دوستی که با بحرین مشترکات زیادی از جمله تاریخ و وحدت هدف در شورای همکاری خلیج فارس دارد، عجیب است.
یکی از عوامل اختلاف عربستان با دولت قطر حضور سران حماس در قطر است و همین موضوع در روزهای گذشته کانون شایعه‌سازی‌های مخالفان ایران و قطر شد.
روزنامه العرب چاپ لندن که به عربستان سعودی نزدیک است، دیروز در خبری مدعی شده بود که در پی فشار کشورهای عربی به قطر، سران حماس قرار است با هماهنگی دوحه و تهران از قطر به ایران کوچ کنند.
اما یک منبع نزدیک به مقامات فلسطینی، اخبار منتشر شده مبنی بر نقل مکان فرماندهان جنبش حماس از قطر به تهران را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا یک منبع نزدیک به مقامات فلسطینی این خبر را غیر واقعی و هدف‌دار عنوان کرد. این منبع تاکید کرد که چنین موضوعی صحت ندارد.