آغاز انتقادات پساانتخاباتی با سخنان سلیمی نمین قالیباف باید می‌ماند، نه رئیسی!

همدلی| عباس سلیمی نمین از چهره‌ها و روزنامه‌نگاران برجسته جریان اصول‌گرایی است که برای حمایت از محمدباقر قالیباف حتی با چهره‌های اصلاح‌طلب نیز درگیر شد، اما با کناره‌گیری قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی از او تقدید کرد و اقدام او را «مردانگی» توصیف کرد. این چهره سیاسی اما هفته‌ها پس از انتخابات و البته شکست رئیسی در برابر حسن روحانی اعتقاد دارد که بهتر بود رئیسی کنار می‌کشید و قالیباف در زمین بازی می‌ماند. در روزهایی که محمدباقر قالیباف حامیان مطرحی در جناح اصول‌گرا نداشت، حمایت سلیمی نمین – اگرچه پیش از کناره‌گیری موضع خود را به نفع جناح اصول‌گرا آشکار نکرد – از قالیباف و البته انتقاد از ابراهیم رئیسی و ظرفیت‌های وی برای رهبری جناح اصول‌گرا می‌تواند آغازگر انتقادی درون جناحی باشد که اصول‌گرایان شکست خورده، آن را به تاخیر انداخته‌اند تا وانمود به شکست نکرده باشند.گزیده‌ای از گفت‌وگوی مفصل سلیمی نمین با انتخاب در ادامه می‌آید:
ذهن پایداری‌ها متاثر از احمدی‌نژاد است
پایداری‌ها عمدتا در شکل گرفتن ذهنیت‌شان نسبت به آقای قالیباف متاثر از آقای احمدی‌نژاد هستند. آقای احمدی‌نژاد سیاستی داشت که در دولت دوم خودش که همه شخصیت‌های اصول‌گرا را کاملا منکوب کرده و از صحنه خارج کند. این شامل حال لاریجانی، حدادعادل و قالیباف هم می‌شد و برخوردهای مشابه با این افراد داشت. متاسفانه ذهن بچه‌های پایداری کاملا متاثر از جهت‌گیری‌های آقای احمدی‌نژاد علیه آقای قالیباف است. چیزی که ظلم آقای روحانی در حق آقای قالیباف هم همین بود. درحالی که آقای قالیباف بیشترین هزینه را در مواجهه با آقای احمدی‌نژاد داده بود اما آقای روحانی مرتبا می‌گفت که شما همان احمدی‌نژاد هستید، درحالی که این عادلانه و منصفانه نبود و می‌دانست که آقای قالیباف چقدر با آقای احمدی‌نژاد اصطکاک داشتند.
رئیسی باید به نفع قالیباف کنار می‌رفت


[از قالیباف]تقدیر کردم و گفتم که مردانگی کردید...من معتقد بودم آقای رئیسی باید به نفع ایشان کنار می‌رفت... من معتقد بودم اگر این کار توسط آقای رئیسی صورت می‌گرفت،‌ جریان جبهه پایداری در انزوا قرار می‌گرفت. یعنی نمی‌توانست نظر خودش را بر همه جریان اصول‌گرایی تحمیل کند و خودش منزوی می‌شد...اطرافیان[رئیسی] می‌گفتند که این[کناره‌گیری] اصلا جزو محالات است... آنچه می‌توانم بگویم اینکه اطرافیانش با این قضیه مقابله جدی داشتند.
اگر قالیباف می‌ماند...
اینجا به بستگی به مسائل دارد. اگر آقای قالیباف با آقای روحانی به دور دوم می‌رفت، آقای روحانی ‌آن حجم سیاه‌نمایی و وحشت را نمی‌توانست در مورد آقای قالیباف جا بیندازد. چون آقای قالیباف در تهران فرهنگسرا ساخته و کارهای فرهنگی متعددی داشته. مثلا ارتباطش با سینماگران و هنر روابط خوبی بوده و آقای روحانی نمی‌توانست این تهمت‌هایی را که به اصول‌گرایان زد به آقای قالیباف بزند. چون جامعه یک ذهنیتی از عملکرد آقای قالیباف داشت. مثلا در فرهنگسراها تفکیک جنسیتی وجود ندارد....می خواهم بگویم که آقای روحانی نمی‌توانست فضا را سیاسی کند. با آمدن آقای رئیسی در چند روز آخر آقای روحانی توانست فضا را از عرصه مسائل اقتصادی جدا کرده و در فضای سیاسی بیندازد. این با آقای رئیسی برایش ممکن بود و این کار صورت گرفت.
کسی اصلا جرات نکرد پشت قالیباف قرار گیرد
جریان اصلاح‌طلب کاری کرد که کسی اصلا جرات نکند پشت آقای قالیباف قرار بگیرد... یادتان هست که چند جوابیه به آقای کرباسچی نوشتم. آنجا بحثم این بود که شما دارید به صورت حساب شده آقای قالیباف را لجن‌مال می‌کنید و من نه به خاطر دفاع فردی یا جناحی اما به عنوان اینکه یک مدیر را که نسبت به شما اصلا قابل مقایسه نیست لجن‌مال می‌کنید... چرا اصلاح‌طلبان یک‌سال‌و‌نیم قالیباف را هدف بالاترین حملات ناجوانمردانه قرار دادند؟ من خودم معتقدم آنقدر حجم آتش را روی آقای قالیباف زیاد کردند که اصول‌گرایان نتوانند خیلی از ایشان دفاع کنند.
هم اصلاح‌طلبان قالیباف را زدند، هم پایداری
نه، شکست نمی‌خورد. تلقی اصلاح‌طلبان به درستی این بود که اگر قالیباف این دوره بیاید به دلیل اینکه کارنامه بسیار قوی شهری دارد، یعنی مدیریتی دارد که نه می‌توانند روی او جوسازی و سیاه‌نمایی کنند، که به لحاظ تخصصی‌، کار تخصصی کرده و به لحاظ شرایط سخت توانسته کارنامه‌ای از خودش ارائه دهد که کارهای فنی بسیار پیچیده‌ای انجام دهد، لذا جریان اصلاح‌طلب او را به عنوان رقیب اصلی خودش می‌دانست و به همین دلیل طبعا روی تخریب آقای قالیباف متمرکز شد. آیا این هم روی اصول‌گرایان تاثیر گذاشت؟
بله،‌ چون همان تولیدی که اصلاح‌طلبان می‌کردند،‌ رجانیوز هم همان را بازنشر می‌داد.[یعنی همان قدر که اصلاح‌طلبان او را زدند پایداری هم زد؟] حتی بیشتر به نظر من.
پایداری مصباح را به سیاست کشاندند
چیزی که خودم الان معتقدم و عمل کردم این بود؛ در نامه‌ای که علیه آقای محمد خامنه‌ای نوشتم گفتم که همین اشتباهی که در مورد شما صورت گرفته در مورد آقای مصباح هم صورت گرفته است. ایشان یک شخصیت علمی است و شما هم یک شخصیت علمی هستید. این تفکری را که من دارم خیلی از اصول‌گرایان هم دارند. آقای مصباح را یک شخصیت علمی می‌دانند که پایداری‌ها واقعا ایشان را به مسائل سیاسی کشاندند و توانمندی ایشان در حوزه مسائل فلسفی و نظری را هم مخدوش کردند.
رابطه پایداری با جوانان اصول‌گرا بهتر است
‌یک ایرادی که ما در جبهه اصول‌گرایی داریم این است که نیروهای جوان خودمان را در اختیار آدم‌هایی که شعارهای خیلی جوان‌پسندانه می‌دهند، ‌قرار داده‌ایم. جوان امروز دوست دارد که کسی بیاید و شعارهای هیجانی بدهد. ما به نظرم در اصول‌گرایی اشتباه و غفلت کردیم و با سپردن جوان‌ها در اختیار آدم‌هایی گذاشتیم که هیجانات را بیشتر تحریک می‌کند تا تعمل و تامل را و این اشتباه را من قبول دارم. طبیعتا وقتی چنین کاری کردیم، پایداری‌ها راحت‌تر می‌توانند با قشر جوان اصول‌گرا رابطه برقرار کنند.
رئیسی ظرفیت رهبری اصول‌گرایان را ندارد
[اصول‌گرایان] قطعا جمنا را تقویت می‌کنند. قطعا حرکتی را که در قالب جمنا آغاز کرده ادامه خواهد داد و تقویت خواهد کرد. باید هم ادامه دهد چون این یک کار تشکیلاتی است...‌ آقای رئیسی می‌تواند نامزد باشد اما قطعا نمی‌تواند لیدر باشد... من نمی‌خواهم بگویم سیاسی نیست... در این قضیه آقای رئیسی یکسری ظرفیت‌هایی در قالب یک نامزد دارد، اما در قالب اینکه ما او را لیدر قرار دهیم،‌ به جمع‌بندی رسیده‌اند که در این قضیه شورایی باشد و اگر قرار است که او لیدر باشد، قطعا آقای موحدی کرمانی ریش سفیدتر است و شیخوخیت بیشتری دارد. اصول‌گرایان در واقع آمدند و از وادی شیخوخیت یک مقدار پارلمانی‌تر عمل کردند.
فردمحوری اطرافیان رئیسی لطمه زد
فردمحوری‌ها قطعا تضعیف شد و بعد از این انتخابات هم بیشتر نسبت به آن هجمه خواهد شد. یعنی بیشتر به جمع گرایش بیشتری پیدا خواهد شد. در اینجا هم باز برای همه پایگاه و توده‌های اصول‌گرا روشن شد که فردمحوری اطرافیان به آقای رئیسی لطمه زد. این کاملا برای اصول‌گرایان روشن شد. در انتخابات 92 هم این قضیه بود. طبیعتا هرچه به جلو می‌رویم،‌ الان مدل اصلاح‌طلبان را هم اصلا نمی‌پسندم. ما تکرار می‌کنیم شما هم تکرار کنید، خیلی برای اصلاح‌طلبان قوت نیست که شما باید حتما آنچه ما می‌گویید را تکرار کنید،‌ پسندیده نیست. آن کاری که اصول‌گرایان شروع کرده‌اند، کار خوبی است.
ماجرای تتلو سنخیتی با شخصیت رئیسی نداشت
[ماجرای تتلو]البته اصلاح‌طلبان هم بیشترین استفاده را کردند. در هر ستاد آقای روحانی دو تا تتلو بود. شب چهارشنبه از سخنرانی کرج درحال بازگشت بودیم که خیابان را بسته بودند. ماشین را پارک کردم و دیدم که تتلو فراوان است. همین‌ها که دم از اخلاق می‌زدند... در مورد آقای رئیسی درست است و دو تا مطلب وجود دارد. آقای رئیسی قبلا نسبت به بحث کنسرت موضع نگرفته بود. قطعا نظرش با آقای علم‌الهدی متفاوت بود، اما موضع نگرفته بود. چون موضع نگرفته بود،‌ الان دفاع از کسی که از کنسرت‌های زیرزمینی توبه کرده باشد و آمده باشد که کنسرت‌های آب شسته‌تر و موجه‌تری ارائه دهد به آقای رئیسی نمی‌خورد. تلقی یک کار تبلیغاتی آن هم تبلیغاتی که سنخیتی با شخصیت او ندارد... به نظرم می‌خواستند بگویند که خیلی هم آنچنان که فضا ساختند که اصلا با این مقولات بیگانه هستیم، نیست. به نظرم یک کار بسیار نپخته‌ای بود که صورت گرفت.