اسپوتنیک با ایران قرارداد تولید واکسن منعقد کرده‌بود!

۱۳ شهریور ماه بود که روزنامه «جوان» مصاحبه‌ای با دکترمحمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور را با تیتر «اسپوتنیک در ایران تولید می‌شود، ولی توزیع نمی‌شود» منتشر کرد. در این مصاحبه معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در نقد عملکرد دولت برای تأمین واکسن به «جوان» گفت: «واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده است.»
به گفته وی نه فقط روسیه، حتی کشور ایران هم به دنبال این است تا برای تولید واکسن بیشتر از ظرفیت موجود در کشور‌های دیگر استفاده کند. کاری که فایزر، مدرنا، آسترازنکا و حتی چین و هند هم انجام می‌دهند. این یک قانون است که به جای گسترش ظرفیت و وقت تلف‌کردن برای تولید، از ظرفیت استاندارد موجود در شهر و کشور دیگر استفاده می‌کنند تا تولید را سریع پیش ببرند و این یک استراتژی خیلی خوب است که ایران هم اگر بتواند باید استفاده کند.
پس از این ماجرا بود که فشار‌ها و تکذیبیه‌ها به «جوان» وارد شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تکذیب ادعای «تولید ماهانه ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ایران و انتقال آن به روسیه»، اظهارات معاون قرارگاه پدافند زیستی را کذب محض عنوان کرد و افزود: «هنوز طرف روسی محصول تولیدشده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تأیید نکرده‌است.»
شرکت اکتوور نیز با انتشار بیانیه‌ای در اظهاراتی متفاوت از صحبت‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو صادرات واکسن اسپوتنیک به روسیه را به شدت تکذیب کرد! در این بیانیه بر خلاف اظهارات جهانپور مبنی بر تأیید نشدن واکسن اسپوتنیک لایت ایرانی از سوی طرف روسی، اینگونه اعلام شده‌بود: «اکتوورکو تولید صنعتی اسپوتنیک لایت را آغاز و تمامی تأییدیه‌های لازم را از مؤسسه گامالیای روسیه دریافت کرده و منتظر تأیید سازمان غذا و دارو است!»


ماجرا حتی به بخش خبری ۲۰:۳۰ هم رسید و تکذیب پشت تکذیب تکرار شد. حالا علیرضا رئیسی، سخنگوی سابق ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین درباره چرایی تأمین‌نشدن واکسن مورد نیاز در دولت دوازدهم به بدعهدی روسیه اشاره و تصریح کرده‌است: «روسیه قرار بود از اردیبهشت ۱۴۰۰ مقدار قابل‌توجهی واکسن به ما بدهد که تحویل داده نشد، دلیلش این بود که آن‌ها همزمان با کشور‌های دیگر قرارداد بسته‌بود، اما میزان تولید واکسن‌شان زیاد نبود، یعنی فراتر از میزان تولیدشان با کشور‌ها قرارداد بسته بود؛ برای اینکه فکر می‌کرد می‌تواند تحت لیسانس خودش در کشور‌های دیگر واکسن تولید کند که موفق نشد، حتی برای تولید واکسن با کشور خودمان هم قرارداد بست.»
نانوشته نباید گذاشت که رئیسی تیر ماه امسال هم در مصاحبه‌ای گفته‌بود: «اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داده که به درد ما نمی‌خورد» که در همان زمان هم با تکذیب رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو مواجه شده‌بود. این بار، اما وی به صراحت از قرارداد روسیه با ایران برای تولید واکسن سخن گفته‌است؛ درست همان چیزی که دکتر محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور شهریورماه امسال به «جوان» گفته بود!