آمده‌ام تا حاج قاسم دستم را بگیرد

مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران در حالی برگزار شد که قرار است این رویداد ملی شعر به کار خود ادامه دهد و آثار ادبی مرتبط با سردار سلیمانی را جمع‌آوری و منتشر کند.
مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی گفت: این کنگره شعر اختتامیه ندارد. حاج قاسم بی‌کرانه است و کنگره شعر او نیز اختتامیه‌ای ندارد بلکه هر اختتامیه مقدمه افتتاحیه دیگری است. روح شهید سلیمانی بار دیگر کمک‌مان کرد تا بار دیگر دست شعر را بگیریم و پا به پای او جلو بیاییم و این همه شعر ناب و زیبا درباره حاج قاسم ببینیم. در این کنگره از کهن‌ترین قالب شعری یعنی قصیده تا نوین‌ترین آن یعنی شعر سپید و نیمایی اثر داشته‌ایم.
امیری‌اسفندقه با تشکر از بیت سردار سلیمانی ادامه داد: «این کنگره به همت زینب سلیمانی برگزار شده و حرارت و هیجان آیینی و ایمانی آن متعلق به وی است. شعر آمده تا راه را برای سایر هنر‌ها باز کند تا در کنگره‌های بعدی از سایر هنر‌ها هم استقبال شود.»
در ادامه علی موسوی‌گرمارودی با تأکید بر اینکه بنده بعد از این دو سالی که دنیا گرفتار این ویروس شده، برای اولین بار در اجتماع شرکت کرده‌ام به این امید که حاج قاسم سلیمانی دست ما را در آن سو بگیرد، گفت: هیچ‌کس نیست که بدهکار شهدا نباشد، هر چند صحبت زیاد است، اما با این حال ترجیح می‌دهم برایتان شعر بخوانم. هر چند شعرهایم برای حمایت از بزرگواری‌های شهید حاج قاسم کوتاه است و از این بابت از او عذرخواهی می‌کنم، در سنی هستم که شعر آنطور که باید نمی‌جوشد.


سردار سلیمانی دوستدار شعر و ادب بود
زینب سلیمانی، فرزند سردار سلیمانی در این مراسم به نمایندگی از خانواده حاج قاسم سخنرانی و گفت: «در ایام دومین سالگرد عروج شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم، شهادت این قهرمان امت اسلامی در تاریخ به عنوان یک افتخار در کارنامه ملت ایران ثبت و شرم آن لکه ننگی ابدی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور امریکا خواهد بود چراکه شهادت حاج قاسم یک حادثه معمولی نیست که از یاد تاریخ برود.»
دختر سردار سلیمانی با تأکید بر ارزش جهاد هنری، بیان داشت: «سردار سربداران کوششی است شاعرانه، زیبا و هنرمندانه تا در این مسیر گلبانگ حقیقت در کوچه‌های تاریخ فریاد کشیده و غبار از چهره‌های همه آن‌هایی بزداییم که این شجاعت را داشتند تا در دنیایی ظالمانه و بشری محمل پیام حق باشند، وظیفه اصلی بنیاد شهید سلیمانی هم همین است چراکه حاج قاسم را هم اگر آبرویی بود وام گرفته از مسیر مقدسی بود که در آن قدم برداشت.»
وی ادامه داد: «این جلسه، جلسه شعر است و بسیاری از افراد از علاقه شخصی حاج قاسم به شعر و ادبیات می‌دانند، او گاهی در یادداشت‌های شخصی‌اش شعر یا متن ادبی را که جایی می‌شنید، یادداشت می‌کرد.»
تیر طهرانی‌مقدم و حاج قاسم در حرکت
علیرضا قزوه دیگر سخنران مراسم اختتامیه سردار سربداران در سخنانی گفت: «خوشحالم که انگشتری را در دست داریم که یک طرف آن عکس شهید طهرانی‌مقدم است و طرف دیگر آن عکس شهید سلیمانی. در این جلسه صحبت از قصه آرش شد. تیر آرش جایی فرود آمد، اما تیر حسن طهرانی‌مقدم و حاج قاسم هنوز هم دارد حرکت می‌کند و مرز‌ها را درمی‌نوردد. یک روز نور می‌شود، یک روز باران می‌شود و روزی دیگر در عین‌الاسد فرود می‌آید.»
قزوه با بیان خاطره‌ای از یک دختر هندی که فقط با شنیدن قصه حاج قاسم سلیمانی به خواب می‌رفت، گفت: من رمان، سفرنامه، شعر و نثر نوشته ام، اما تاکنون قصه کودک ننوشته بودم و گفتم که این بار حتماً این قصه را می‌نویسم. نیت کردم و خوابیدم، حاج قاسم به خوابم آمد، در حالی که لباس سربازی به تن داشت و تعدادی نامه به دستش بود. یکی از آن نامه‌ها را به من داد و رفت. از خواب پریدم و مصمم شدم که قصه را بنویسم. این کتاب نوشته شد، به چهار زبان ترجمه شد و ان‌شاءالله به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. قصه حاج قاسم بسیار زیباست. مکتب و سبک زندگی او بسیار مهم است و این موضوع باید پررنگ شود.
ناراحتی حاج قاسم از یک مراسم بزرگداشت
در بخشی از مراسم اختتامیه کنگره ملی شعر سردار سربداران از افشین علاء به خاطر انتشار کتاب «سرباز نامه» تقدیر به عمل آمد.