پلیس بد وین هم روی ریل افتاد

فصل مشترک مواضع طرف‌های اروپایی برجام، همراستا با سیاست‌های امریکا و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، در جمله «زمان رو به پایان است»، خلاصه می‌شود. با این حال، فرانسه که در ادوار قبلی مذاکرات، همواره ساز مخالف می‌زد از تقویت امکان دستیابی به توافق در روز‌های پیش‌رو سخن می‌گوید. امریکا نیز به‌رغم تکرار اتهام‌زنی‌ها به ایران، به حصول پیشرفت در مسیر مذاکرات اذعان کرده است.
علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران چهار شنبه شب، پیش از آغاز مذاکرات با نمایندگان طرف‌های مقابل در پاسخ به سؤالی درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر، روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو توصیف کرد و گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به نتیجه جریان دارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با شبکه خبری الجزیره با اشاره به اینکه دور جدید مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد، گفت: «ما خواهان لغو تحریم‌هایی هستیم که ترامپ به ایران تحمیل کرد، به ویژه تحریم‌هایی که مغایر توافقنامه هسته‌ای است. ما خواهان تضمین‌هایی هستیم که اعمال نکردن تحریم‌های جدید و بازنگرداندن تحریم‌های کنونی پس از لغو شدن را شامل شود.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران صادرات نفت ایران و دستیابی به درآمد‌های آن را از جمله همین موارد دانست و تأکید کرد که اگر طرف‌های غربی اراده جدی داشته باشند، دستیابی به یک توافق خوب امکان‌پذیر است. امیرعبداللهیان از تبادل غیررسمی پیام با امریکایی‌ها در وین نیز سخن گفت و افزود: «ما سخنان خوبی از هیئت امریکایی در وین می‌شنویم، اما مهم، مشاهده اقدامات جدی است.»
مذاکرات در مسیر پیشرفت
ژان ایو لودریان نیز که کشورش به ایفای نقش پلیس بد در مذاکرات شهرت دارد، دیروز به شبکه فرانسوی BMFTV گفت: «پیشرفت‌هایی به دست آمده است. همچنان مطمئنم که می‌توانیم به توافق برسیم، اما زمان رو به پایان است.» پیش‌تر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز اگرچه بار دیگر ایران را به همکاری در ادامه مذاکرات فراخوانده بود و حتی از وضعیتی گفته بود که به‌زعم وی مسیری برای بازگشت امریکا به توافق وجود نخواهد داشت، اما گفت که در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تا حدودی پیشرفت حاصل شده است. پرایس همچنین درباره دستیابی به پیشرفت‌های بیشتر در روز‌های پیش رو، ابراز امیدواری کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه امریکا سپس در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره مهلت زمانی مذاکرات، بار دیگر تلاش کرد با قید محدودیت‌های زمانی مشکلات مربوط به وضعیت فعلی پیرامون برجام را به ایران نسبت دهد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه نیز در نخستین نشست خبری در سال جدید میلادی گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشت و امریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد.


همچنین، وانگ کوان، مذاکره‌کننده ارشد چین پس از پایان مذاکرات در هتل کوبورگ به ایرنا گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است. میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم تصریح کرد که ارزیابی کشورش حاکی از این است که دستیابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان‌پذیر است. اولیانوف که حضور فعال وی در شبکه اجتماعی توئیتر باعث شده نگاه‌ها متوجه مواضع وی باشد، خاطرنشان کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم معتقدند که گفتگو‌ها در مسیر پیشرفت قرار دارد.
اتهام‌زنی فرانسه و آلمان به ایران
با وجود اینکه فرانسه و امریکا به پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات وین اذعان کرده‌اند، لندن و برلین در مسیر ناسازگاری قدم بر می‌دارند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز سه شنبه در تماس تلفنی با نفتالی بنت همتای صهیونیست خود ضمن دفاع از احیای کامل برجام، گفت: «در‌های دیپلماتیک باز است، اما زمان بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رو به پایان است و ایران باید با حسن‌نیت وارد عمل شود.» آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز که به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با آنتونی بلینکن، همتای امریکایی خود، با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین، با تکرار اظهاراتی مشابه سخنان طرف انگلیسی گفت که ایران اعتماد زیادی را از دست داده است. وی پیش از این هم مدعی شده بود که مواضع و پیشنهاد‌های ایران باعث کند بودن روند مذاکرات شده است.