تاثیر تحولات قزاقستان بر بهای نفت

ناآرامی‌ها در قزاقستان کشور عضو اوپک پلاس باعث افزایش قیمت نفت شده است، زیرا سرمایه گذاران از بابت وقفه در عرضه نگران هستند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اما بازار اورانیوم تاثیر کمتری از تحولات قزاقستان گرفته با وجودی که این کشور آسیای میانه دومین تولید کننده بزرگ اورانیوم در جهان است.
به گفته یارن شیلدروپ تحلیلگر بانک سوئدی اس‌ای‌بی، آشوب به طور آشکارا می تواند تولید و صادرات را متوقف کند.
کارستن فریتش تحلیل گر کامرزبانک گفت: در طول هفته قیمت نفت خام حدود پنج درصد افزایش داشت و در روز ۷ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۷ دی)، نفت برنت از ۸۳ دلار در هر بشکه فراتر رفت و بهای آن به بالاترین سطح از زمان کاهش قیمت به واسطه شیوع سویه امیکرون کرونا در اواخر نوامبر (آذر) رسید.
در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات بر سر افزایش قیمت بنزین و گاز که روز یکشنبه از یک منطق آغاز و روز سه شنبه به سراسر کشور گسترش یافت، ۱۹۰ نفر تاکنون در آلماتی پایتخت قزاقستان زخمی شدند.


بنابر اعلام وزارت کشور قزاقستان، بیش از سه هزار تن در جریان ناآرامی‌ها در اعتراض به افزایش بهای گاز در این کشور دستگیر و ۲۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و در میان اعتراضات گسترده در این کشور در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان در نشستی به منظور بررسی شرایط کنونی این کشور اعلام کرد، استعفای نخست وزیر پذیرفته شده و اعضای دیگر دولت تا تشکیل دولت جدید به کار خود همچنان ادامه خواهند داد.
براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قزاقستان بزرگترین تولیدکننده نفت در آسیای میانه است به طوری که یک دوازدهم ذخایر اثبات شده جهان را در اختیار دارد. قزاقستان حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۲۰۲۰ تولید کرد.
این کشور پس از روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت در گروه تولیدکنندگان برتر اوپک پلاس است.
طبق اعلام بانک جهانی، هیدروکربن ها ۲۱ درصد از تولید ناخالص داخلی قزاقستان را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می دادند.
برخی تحلیل گران می گویند هیچ نشانه ای مبنی بر تاثیر جدی بر تولید نفت قزاقستان در نتیجه ناآرامی ها در این کشور دیده نمی شود.
از سویی در پایان معاملات ۷ ژانویه (۱۷ دی)، قیمت نفت خام اندکی کاهش یافت به طوری که نفت برنت با سقوط ۰.۲۸ درصد به ۸۱.۷۶ دلار و نفت وست تگزاس اینترمیدیت با کاهش ۰.۵۴ درصدی به ۷۹.۰۳ دلار رسید.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم: مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست پیمان مولوی درس‌های قزاقستان در تاثیر تصمیمات اقتصادی بر جامعه حمید لبخنده، خالق «در پناه تو» درگذشت خاموشی کارگردان خاطره‌ساز هنوز حدود ۸ میلیون نفر در کشور واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند واکسن‌نزده‌ها و خطر شکل‌گیری پیک «اُمیکرون» آیا توسعه گازی ایران از مسیر روسیه می‌گذرد؟ تهران-مسکو در آستانه یک توافق استراتژیک میزان افزایش حقوق در بودجه سال آینده ۵ تا ۲۹ درصد در نظرگرفته شده است حقوق جا مانده از تورم کلیات لایحه بودجه 1401 تصویب شد حذف مشروط ارز 4200 محمد باقر قالیباف: درباره سقوط هواپیمای اوکراینی شفاف سازی شود مذاکرات به مرحله برگشت ناپذیر رسیده است؟! کاهش «پرانتزهای باز» در مذاکرات وین افزایش هراس صهیونیست‌ها از روند مثبت مذاکرات نجات اقتصاد؛ نجات وطن تاثیر تحولات قزاقستان بر بهای نفت محمود عباس به بشار اسد پیام داد