دست ۷ نهاد دولتی دیگر از حریم رود کرج کوتاه شد

فاز جدید آزادسازی حریم رودخانه کرج با تخریب بنا‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان آب و فاضلاب، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت راه، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و نیروی انتظامی آغاز شد. نزدیک به ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر حریم و بستر دو طرف رودخانه کرج تا به امروز آزاد‌سازی شده‌است.
بستر رودخانه جزو اراضی ملی و ساخت‌و‌ساز در آن غیرقانونی است. حریم رودخانه هم پهنه‌۲۰ متری در دو طرف رودخانه است که البته می‌تواند تملک خصوصی هم داشته باشد. البته این تملک خصوصی محدودیت‌هایی در کاربری دارد که از سوی وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای تعیین می‌شود. مثلاً کاربری نباید مسکونی و تجاری باشد که رودخانه را آلوده کند. کاربری کشاورزی هم نباید دسترسی به بستر رودخانه را برای لایروبی محدود کند.
رفع تصرفات منابع طبیعی از رود کرج
صیانت از بیت‌المال در حوزه زمین و رفع تصرفات از منابع طبیعی و اراضی ملی از جمله اولویت‌های دستگاه قضاست. این امر مهم در راستای اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی انجام می‌شود که ناظر بر احیای حقوق عامه است. رودخانه‌های استان البرز منابع آب شرب پرجمعیت‌ترین استان کشور یعنی پایتخت محسوب می‌شوند. در حاشیه رود‌های این استان از سوی برخی افراد پرنفوذ، دستگاه‌های حکومتی و دولتی مستحدثاتی نظیر مراکز تفریحی، ویلا و رستوران ساخته شده‌است.


این ساختمان‌ها از جنبه‌های گوناگون به ویژه ورود فاضلاب به رودخانه و بستن فضا برای لایروبی، آسیب‌ها و خسارات جدی به سلامت مردم وارد می‌کند. ریاست قوه قضائیه که رئیس شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال هم هست در جلسه این شورا در روز ۲۸ دی ماه دستور داد تا کار جدی و همه‌جانبه رفع تصرفات منابع طبیعی از رود چالوس شروع شود. وی دستور داد درباره ساختمان‌های دستگاه‌های حکومتی، دولتی و افراد عادی که در بستر رودخانه ساخت و ساز داشته‌اند، اقدامی یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد. اولین اقدام در این زمینه هم با تخریب ساختمان قوه قضائیه آغاز شد و ۱۲ روز بعد هم به تخریب ساختمان وزارت نیرو رسید. معمای ویلاداری برخی نهاد‌ها
در همین زمینه روز گذشته آزادسازی حریم رودخانه کرج با تخریب بنا‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان آب و فاضلاب، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت راه، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و نیروی انتظامی ادامه پیدا کرد. در واقع دیروز ساختمان نهاد‌هایی تخریب شد که اصلاً انتظار ویلاداری آن‌ها در بستر رود چالوس نبود. سازمان حفاظت محیط‌زیست که وظیفه دارد هر نوع تخلف ساختمان‌سازی حتی در حریم رودخانه‌ها را رصد و گزارش کند، خودش نه در حریم که در بستر رودخانه چالوس ساختمان داشته‌است. کمیته امداد هم به جای اینکه سرمایه مازاد خود را سرمایه‌گذاری کند و از سود آن مردم محروم را یاری دهد، در بستر رودخانه ویلا برپا کرده‌بود! نیروی انتظامی هم که در حوزه گردشگری سرمایه گذاری‌های زیادی کرده و مالک هتل‌های هلدینگ پارس است، مشخص نیست چه نیازی به ویلای کنار چالوس دارد. ستاد اجرایی فرمان امام هم در حوزه گردشگری فعال است و در بسیاری از استان‌ها در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده و نیازی به ویلای چالوس نداشت. آزادسازی ۱۸ درصدی
روز گذشته رئیس کل دادگستری استان البرز درباره رفع تصرفات جدید حریم رودخانه کرج به خبرگزاری صدا و سیما گفت: پیش از آنکه بخواهیم اقدامات مربوط به تخریب را انجام دهیم به دو موضوع محیط‌زیست و صدور ابلاغ‌های لازم توجه داشتیم. با توجه به استعلام از سازمان محیط‌زیست متوجه شدیم امکان سرایت فاضلاب ساختمانی به رودخانه وجود دارد و بر همین اساس رفع تصرف باید حتماً صورت گیرد.
حسین فاضلی هریکندی، با تأکید براینکه نزدیک به ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر حریم و بستر دو طرف رودخانه کرج تا به امروز آزاد‌سازی شده‌است، گفت: با اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۱۸ درصد آزادسازی انجام شده‌است. رئیس کل دادگستری استان البرز درباره تعداد دستگاه‌های اجرایی که در منطقه دارای ساختمان هستند، گفت: ۱۶ دستگاه حاکمیتی، دولتی، اجرایی، عمومی و نظامی دارای ساختمان‌هایی در این مناطق هستند. وی در خصوص مراحل آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: سه مرحله برای این کار در نظر گرفته شده‌است. مرحله اول آزادسازی، مرحله دوم ایمن‌سازی و ایجاد بستر برای اماکنی که خارج از بستر هستند و نهایتاً مرحله سوم، مرحله ساماندهی است تا مردم بتوانند از استفاده کنند.