موفقیت در المپیک زمستانی تغییر نگاه مسئولان را می‌طلبد

مشعل بیست و چهارمین المپیک زمستانی جمعه در پکن چین روشن شد؛ رقابتی که به دلیل برگزاری در شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ و تحریم دپیلماتیک توسط امریکا و برخی همپیمانانش، یک المپیک خاص و ویژه خواهد بود. کاروان ایران هم با سه ورزشکار در این مسابقات حاضر خواهد شد؛ حسین ساوه‌شمشکی و عاطفه احمدی در اسکی آلپاین و دانیال ساوه‌شمشکی در اسکی صحرانوردی. به این بهانه با عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی گفتگو کرده‌ایم.

آقای نظریان! المپیک زمستانی پکن آغاز و کاروان ایران هم راهی این مسابقات شده است. در ابتدا از اهمیت المپیک زمستانی صحبت کنید و اینکه انتظارتان از ورزشکاران کشورمان در مسابقات پکن چیست؟
با توجه به سابقه بیش از ۷۰ سال حضور ایران در رقابت‌های المپیک زمستانی، همیشه برای ما مهم است که در رویداد‌های بین‌المللی به ویژه بازی‌های المپیک که از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است، حضور پیدا کنیم. در این دوره از المپیک زمستانی هم همه تلاش ما این است که بتوانیم با استفاده از فرصت و ظرفیت این رقابت‌ها یک تصویر مناسب از ورزش ایران را به دنیا مخابره کنیم. در یک سال اخیر که مسئولیت فدراسیون اسکی را بر عهده گرفته‌ام و توفیق خدمتگزاری به جامعه ورزش‌های زمستانی را پیدا کرده‌ام، همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مسیری بوده که بهترین شرایط برای ورزشکاران مهیا شود تا آن‌ها بتوانند رنکینگ و تایم بهتری در عملکردشان داشته باشند. با توجه به محدودیت‌های اقلیمی در ایران، شرایط به ما اجازه برگزاری اردو‌های بلندمدت جهت آماده‌سازی را نمی‌دهد، اما تلاش همه ورزشکاران و مربیان این است که بهترین نتیجه را در المپیک زمستانی پکن رقم بزنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد. از چالش‌های آماده‌سازی کاروان صحبت کنید. به خصوص که با توجه به مشکلات اقتصادی و بودجه ناچیز، فدراسیون‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.


در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌ایم، بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز در رشته‌های زمستانی در ایران تولید نمی‌شود و وارداتی است و نوسان‌های اقتصادی و ارزش پول ایران در مقایسه با ارز‌های بین‌المللی، خیلی به فدراسیون اسکی فشار مالی وارد کرده است. با این حال تلاش فدراسیون بر این است که ورزشکاران نخبه و ستاره که در تراز بین‌المللی قرار دارند به مسابقات برون‌مرزی اعزام کند. می‌کوشیم با تمام سختی‌ها، از این دوره عبور کنیم و با پشت سر گذاشتن چالش‌ها، تیم را به مسابقات اعزام کنیم. علاوه بر رویکرد فنی در المپیک، چه برنامه‌های فرهنگی از طرف کاروان ایران در حاشیه برگزاری المپیک زمستانی در نظر گرفته شده است؟
با توجه به ارتباطی که با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برقرار کرده‌ایم، برای ورزشکاران اعزامی به المپیک زمستانی بسته‌های فرهنگی تهیه شده است. هدفمان از تهیه این بسته‌ها توسعه ارتباط با فدراسیون‌های دیگر، افزایش ارتباط ورزشکاران و کادر فنی ایران با سایر کشور‌ها و همچنین ارائه تصویر واقعی برای شرکت‌کنندگان حاضر در المپیک زمستانی است. رایزنی‌هایی هم با سایر بخش‌های فرهنگی کشور برای تهیه بسته‌های فرهنگی به زبان‌های مختلف انجام شد. کما اینکه برای بدرقه ورزشکاران برای مسابقات ترکیه، در نشست فرهنگی که برگزار شد، لوح فشرده معرفی ایران و بروشور دو زبانه در اختیار ورزشکاران و کادر فنی قرار گرفت تا با سایر کشو‌رهای شرکت‌کننده تبادل کنند. امیدواریم با استفاده از تجربیات فدراسیون‌ها و کمیته‌ملی‌المپیک، بتوانیم بسته‌های فرهنگی جامعی را برای معرفی ایران در المپیک زمستانی تهیه و بین شرکت‌کنندگان توزیع کنیم. دیپلماسی ورزشی همواره در حاشیه رویداد‌های بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، چه برنامه‌ای برای دیدار با مسئولان فدراسیون‌های کشور‌های دیگر برای گسترش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای پیشرفت اسکی دارید؟
در دوره جدید فدراسیون اسکی ارتباط خوبی را با فدراسیون جهانی برقرار کرده‌ایم. من به عنوان رئیس کمیته آموزش و توسعه فدراسیون جهانی و دبیرکل فدراسیون به عنوان عضو کمیته مقررات و قانونگذاری این فدراسیون دارای سمت‌های جهانی در این رشته هستیم. همچنین ارتباطاتی از سال‌های گذشته در این باره داشته‌ایم و رئیس سابق فدراسیون اسکی به عنوان نائب رئیس آسیا فعالیت داشته است. در این راستا تمام تلاش و تمرکزمان را روی این موضوع قرار داده‌ایم که بتوانیم از این ظرفیت برای گسترش ارتباطات بین‌المللی و ظرفیت ورزش اسکی استفاده کنیم. تسهیل حضور ورزشکارانمان در کمپ‌ها و اردو‌های اروپایی و رویداد‌های جهانی، حضور ورزشکاران ملی‌پوش و مربیان تیم ملی و المپیک ایران در کرسی‌های بین‌المللی ورزش اسکی، استفاده از سایر ظرفیت‌های آموزشی، استعدادیابی و حمایت در فدراسیون جهانی در رده‌های پایه و بزرگسال در دو رده آقایان و بانوان از جمله اهداف ماست. همچنین در تلاش هستیم با دعوت از تیم‌ها و ورزشکاران و مربیان سطح بالای دنیا، بتوانیم سطح فنی ورزش‌های زمستانی مانند اسکی را بالا ببریم. از طرفی در رشته‌های سالنی و یخی که در حال حاضر نماینده‌ای در المپیک زمستانی نداریم، باید توسعه پیدا کنیم. در مجموع امیدواریم بتوانیم با روابط بین‌المللی در اسکی به عنوان یک ورزش که یک پدیده اجتماعی تسهیلگر است، اتفاقاتی خوبی را رقم بزنیم. از موضوع المپیک زمستانی خارج شویم و کلان‌تر بحث کنیم. از رویکرد و برنامه‌های فدراسیون برای حضور موفق‌تر در رقابت‌های بین‌المللی و گسترش ورزش‌های زمستانی در بین مردم صحبت کنید.
برای رسیدن به این هدف نیازمند فاکتور‌های مختلفی هستیم. برای بالا بردن سطح آموزشی مربیان بومی و همچنین آموزش ورزشکارانی که به عنوان استعداد کشف می‌شوند تا از لحاظ فنی رشد کنند و در تراز ورزشکاران بین‌المللی قرار بگیرند، نیازمند حضور مربیان تحصیلکرده و تراز اول هستیم که مسابقات سطح بالای دنیا را می‌بینند و در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند و در دوره‌های پیشرفته آموزشی شرکت می‌کنند. حضور مربیان تراز اول یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای توسعه دانش‌افزایی مربیان و مهارت فنی ورزشکاران است. بحث دوم حمایت اقتصادی از جامعه بومی است که نزدیک به پیست‌های اسکی هستند. به واسطه محدودیت‌های اقتصادی و گرانی تجهیزات وارداتی که ارز زیادی می‌خواهد، نمی‌توانیم تجهیزات لازم را در اختیار همه علاقه‌مندان قرار بدهیم. در این رابطه از بخش خصوصی و سایر دستگا‌ه‌های دولتی برای کمک به توسعه ورزش‌های زمستانی دعوت می‌کنیم. بخش سوم توسعه زیرساخت‌هاست. فدراسیون اسکی اگر قرار است در دوره‌های بعدی المپیک زمستانی نفرات بیشتری را اعزام کند باید زیرساخت مناسب مانند پیست و هتل مخصوص مانند کشور‌های دیگر داشته باشد. مانند ترکیه که فدراسیون اسکی این کشور، کمپینگ قوی و مجهزی را در اختیار دارد و استعداد‌ها و علاقه‌مندان این کشور به صورت تمام وقت از امکاناتی که فراهم شده است، استفاده می‌کنند. این سه فاکتور، فاکتور‌های اصلی توسعه است که تلاش می‌کنیم با فراهم کردن آن تصویر بهتری از ورزش‌های زمستانی به مسئولان و سیاستمداران کشور ارائه کنیم. اگر می‌خواهیم جایگاه و نقش ورزش‌های زمستانی برای توسعه دیپلماسی ورزشی مانند بازی‌های المپیک تابستانی باشد، باید به این فاکتور‌ها توجه کنیم. در این مسیر تاکنون چه برنامه‌هایی برای موفقیت بیشتر اجرایی شده است؟
یکی از اولین برنامه‌هایمان این بود که ورزش‌های زمستانی را به فدراسیون اسکی ملحق کردیم و تمام تلاشمان این است که از ظرفیت‌های موجود مانند امکاناتی که در مشهد، ایران مال یا مجموعه یخی دیگر در تهران داریم، استفاده کنیم. به خصوص که المپیک زمستانی در ۱۵ رشته برگزار می‌شود و ما تنها در دو رشته حاضر هستیم و در ۱۳ رشته ورزشکاری نداریم. تلاشمان این است که هم در رشته‌های یخی که در سالن هست و هم در رشته‌های برفی به سمت توسعه بیشتر برویم و در دوره‌های بعدی المپیک زمستانی با ورزشکاران بیشتری حضور پیدا کنیم. زیرساخت‌ها یکی از فاکتور‌های اصلی موفقیت در میادین جهانی و المپیک و آسیایی است و به نظر می‌رسد در این بخش فاصله زیادی با کشور‌های دیگر داریم.
نداشتن زیرساخت به عنوان عامل اصلی و اولیه در توسعه ورزش‌های زمستانی به هیچ عنوان قابل کتمان نیست. اعتقاد دارم اگر می‌خواهیم در المپیک ۲۰۲۶ میلانو یا المپیک ۲۰۳۰ شرایط بهتری داشته باشیم، فدراسیون اسکی نیاز به یک زیرساخت اختصاصی شامل کمپ، پیست و تجهیزات اختصاصی دارد تا بتواند از این ظرفیت در طول سال برای بهره‌مندی استعداد‌های اسکی استفاده کند. همچنین می‌بایست از دانش مربیان تراز اول برای بالا بردن دانش فنی مربیان‌مان و افزایش توانایی‌های فنی ورزشکاران مستعد در جهت توسعه ورزش‌های زمستانی استفاده کنیم؛ و برای این توسعه چه اتفاقی باید بیفتد؟
مهم‌ترین نکته نیاز فدراسیون اسکی به انعکاس تصویر جدیدی از این رشته ورزشی به جامعه عام و خاص به ویژه مدیران، سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان است. حتی در بدنه مدیران ورزش در استان‌ها، ستاد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، آن تصویر جامع و کامل از پتانسیل و ظرفیت ورزش‌های زمستانی وجود ندارد. ورزش‌های زمستانی فقط اسکی نیست، فقط این نیست که به کوه‌های تهران و سایر شهر‌ها نگاه کنیم و ۸، ۹ ماه از سال منتظر بمانیم تا برف بیاید و بعد کارمان را شروع کنیم. همانطور که اشاره کردم نزدیک به ۱۰ رشته از مسابقات زمستانی در سالن‌های یخی برگزار می‌شود، موفقیت در رشته‌های یخی نشدنی نیست و با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر است و ما می‌توانیم در ۳۱ استان کشور آن را گسترش دهیم. در ۱۵ رشته ورزش‌های زمستانی ۱۱۰ مسابقه بین‌المللی برگزار می‌شود و ما می‌توانیم در کشور خودمان یکی از میزبان‌ها باشیم. با وجود چنین شرایطی نیازمند این هستیم که تغییر تصویر از ورزش‌های زمستانی را به جامعه مخابره کنیم. اگر این تصویر را نوسازی کنیم توفیقات بیشتری را در دوره‌های بعدی المپیک زمستانی و سایر مسابقات بین‌المللی می‌توانیم به دست بیاوریم.