مصادره دارایی‌های افغانستان از سوی آمریکا جنایت علیه بشریت است

  سرویس خارجی-

این روزها گزارش‌های متعددی از اوضاع وخیم مردم مظلوم افغانستان منتشر می‌شود که حاوی پیام هشدار‌آمیز برای کشورهای غربی هم هست. آمریکایی‌ها به رغم حضور 20 ساله‌شان در این کشور و بر سر کار آوردن دولت‌های صددرصد وابسته، مرداد ماه امسال به شکل تحقیر‌آمیزی از این کشور‌گریختند و مردم و کشور را دو دستی تقدیم طالبان کردند. از آن سو میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های این کشور را هم مصادره کردند تا اوضاع در این کشور بیش از پیش وخیم شود. حالا خبر رسیده مردم در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند و غربی‌ها، مشغول مذاکره با طالبان است. مذاکره نه بر سر اموال بلوکه شده، غذا یا دارو که، بر سر آزادی زنان!
گزارش‌های رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر در افغانستان در خطر «مرگ قطعی» ناشی از گرسنگی قرار دارند و اگر کمک‌های فوری به این کشور نرسد فاجعه از این هم عمیق‌تر خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها از جمعیت 39 میلیون نفری این کشور تنها بین 3 تا پنج درصد قادرند سه وعده غذای روزانه را برای خود و خانواده خود فراهم کنند. از زمان سقوط مشکوک کابل به دست طالبان در مرداد گذشته کمک‌های بین‌المللی به این کشور قطع شده و بیش از 10 میلیارد دلار از سرمایه‌های این کشور نیز در بانک‌های آمریکا و اروپا مسدود شده و این بحران گرسنگی در کشور را به تشدید کرده است.


غرب، نگران سگ و گربه
براساس برآورد سازمان ملل، ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان ممکن است تا اواسط سال جاری میلادی (۲۰۲۲) در فقر فرو بروند. در ماه سپتامبر (مرداد ماه) گذشته نرخ فقر در این کشور ۷۲ درصد بود. فروپاشی اقتصادی تقریبا همه بخش‌های زندگی در این کشور را، از توانایی خرید غذا گرفته تا امید به یافتن شغل، گرم نگه داشتن یا دسترسی به مراقبت‌های بهداشت و درمان، تحت تاثیر قرار‌داده است. بحران انسانی درافغانستان در حالی است که غربی‌ها در این کشور به جای مردم نگران سگ و گربه‌های این کشور هستند. روز یک شنبه گروهی از غربی‌ها با شعار «هیچ سگی جا نماند» از انتقال بیش از 300 سگ و گربه از افغانستان به کانادا خبر دادند. این گروه اعلام کرد: 320 سگ و گربه در روز‌های اخیر با زحمت فراوان با هواپیمای اختصاصی از افغانستان به «ونکوور» منتقل شدند.
روزنامه گاردین انگلیس نیز در جدیدترین گزارش خود آمریکا را به دلیل مسدود کردن دارایی‌های افغانستان به جنایت علیه بشریت متهم کرده است. به گزارش ایرنا گاردین در این گزارش نوشته: «راهبرد زمین سوخته آمریکا مبنی بر ازبین بردن تمام منابع در دسترس دشمن با هدف وارد آوردن شدیدترین فشار اقتصادی به یکی از فقیرترین کشورهای جهان توسط آمریکا طراحی شد...ابزار واشنگتن در این جنگ شامل مسدود کردن دارایی‌های دولت افغانستان در نیویورک و جلوگیری از پرداخت‌های صندوق باز‌سازی افغانستان در بانک جهانی است. این وضع یعنی کمک‌های اضطراری برای صندوق بین‌المللی پول نیز به افغانستان نمی‌رسد. در آن زمان هم کاملا مشخص بود که قطع کمک‌های خارجی که تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌داد، تاثیری فاجعه‌بار خواهد داشت و امروز این امر ثابت شده است.»
«گاردین» با ارائه آمارهایی از وضعیت افغانستان می‌نویسد: «در حالی که تجارت غیرقانونی تریاک همچنان ادامه دارد، بقیه اقتصاد افغانستان سقوط کرده است. شرکت‌ها به طور متوسط ۶۰ درصد از کارمندان خود را اخراج کرده‌اند، قیمت مواد غذایی ۴۰ درصد افزایش یافته و نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارد و نرخ فقر به ۹۰ درصد رسیده است. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) براورد کرده بیش از نیمی از کودکان افغان در خطر مرگ به دلیل سوءتغذیه قرار دارند.»
آمریکا هم جنگ را باخت هم صلح را
در ادامه این گزارش تکان دهنده آمده: «آمارها به تنهایی تصویر درست و کاملی از وضعیت افغانستان نشان نمی‌دهد. وضعیت مردمی به‌اندازه ای وخیم  است که  افراد دختران و اعضای بدن خود را در ازای غذا می‌فروشند. آمریکا و متحدان اروپایی اش به جای بعضی اعضای طالبان در حال تنبیه همه مردم افغانستان هستند. واشنگتن که جنگ در افغانستان را باخت، اکنون صلح را هم باخته است. با اینکه برخی کمک‌های انسان دوستانه از طریق آژانس‌های سازمان ملل متحد و خیریه‌های کمک‌رسانی هنوز به افغانستان ارسال می‌شود، اما این فقط بخشی از کمک است که پیش از قدرت گیری طالبان برای اداره مدارس و پرداخت حقوق کارمندان دولتی به این کشور ارسال می‌شد. برآورد دقیق میزان کمک کوتاه مدت ارائه شده دشوار است به سختی می‌توان گفت آیا کمک ارسالی واقعا به نقاطی می‌رسد که نیاز است یا خیر. اما تقریبا نزدیک به ۱۰ درصد (۸ میلیارد و
۵۰۰ میلیون دلار) کمکی است که پیش از قدرت گرفتن طالبان به افغانستان می‌شد.» گاردین در پایان گزارش خود آورده: «کاری که آمریکا می‌کند با جنایت علیه بشریت برابر است و کسانی که می‌دانند چه اتفاقی در در افغانستان می‌افتد ولی ساکتند، به اجرای این جنایت کمک می‌کنند.»