واکسن «کووپارس رازی»‌ به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا معرفی شد

«رازی کوو پارس» ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیر بیوتکنولوژی موسسه رازی درباره این خبر گفت: نشریه پزشکی «لانست» (LANCET) از معتبرترین و مشهورترین نشریات حوزه پزشکی، در آخرین شماره خود، در مقاله‌ای به روند کارآزمایی بالینی واکسن‌های استنشاقی کووید ۱۹ در دنیا به طور مفصل پرداخته است.
رضا بنی‌هاشمی افزود: در این مقاله اشاره شده تا کنون ۱۲ واکسن داخل بینی (استنشاقی) برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده و از واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم ‌سازی رازی با نام «رازی کوو پارس» به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا نام برده شده است. بنی‌هاشمی ادامه داد: همچنین در جدولی، این واکسن را در طبقه‌بندی واکسن‌های بر پایه پروتئین و در مراحل نهایی کارآزمایی بالینی معرفی کرده است.
وی با اشاره به اینکه ایده ساخت واکسن استنشاقی برای ویروس کووید ۱۹ نخستین بار در موسسه رازی رقم خورد، اظهارداشت: این نوید خوبی است که پس از گذشت دو سال از طرح اولیه این موضوع، اکنون واکسن‌های استنشاقی (داخل بینی) در دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی یادآور شد: واکسن کووپارس می‌تواند به عنوان بوستر دُز واکسن‌های تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.