رئیس‌جمهور: اقتصاد کشور را منتظر برجام نمی‌گذاریم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند گفت: روابط بین دو کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده اما روابط فنلاند با دیگر کشورها نباید تحت تأثیر بیگانگان قرار گیرد.
رئیسی با‌ اشاره به رویکرد توسعه روابط همسایگی از سوی دولت سیزدهم، بیان داشت: ما به‌دنبال روابط حسنه با همه کشورهای منطقه هستیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد. در منطقه ما هرجا مشکلی هست به دلیل دخالت بیگانگان است.
وی با تأکید بر اینکه فنلاند می‌تواند نقش فعال‌تری را در جهت ایجاد صلح و جلوگیری از ناامنی ایفا کند،‌ افزود: علاوه بر توسعه مناسبات اقتصادی و روابط تجاری، ایران و فنلاند می‌توانند در زمینه‌های حقوق بشر، مبارزه با ‌تروریسم و جرائم سازمان‌یافته همکاری داشته باشند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به مشکلات افغانستان، خاطرنشان کرد: بیش از دو دهه آمریکا و ناتو در این کشور حضور داشتند اما امنیت آن افزایش پیدا نکرده بلکه نتیجه آن ویرانی، جنگ، فقر و بدبختی برای مردم افغانستان بوده است.


رئیسی با‌ اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین، تصریح کرد: آن کسی که نقض برجام کرد آمریکایی‌ها بودند و آنهایی هم که به تعهدات خود عمل نکردند اروپایی‌ها بودند در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامات صلح‌طلبانه ایران را در گزارش‌های متعدد خود مورد تایید قرار داده است. ما اعلام کردیم در صورت لغو تحریم‌ها زمینه برای توافق آماده است و ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است اما اقتصاد کشورمان را منتظر برجام نمی‌گذاریم.
شکست فضاحت‌بار سیاست فشار حداکثری
وی با‌ اشاره به اعتراف آمریکایی‌ها در مورد شکست فضاحت‌بار سیاست فشار حداکثری به ایران، گفت: امیدواریم کشورهای اروپایی مسیر استقلال از سلطه‌گری آمریکا را انتخاب کنند، چرا که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست.
پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با‌ اشاره به ۹۰ سالگی روابط دیپلماتیک بین ایران و فنلاند، گفت: ما برای ایران ارزش زیادی قائل هستیم و پتانسیل‌های بسیاری برای افزایش همکاری‌های مشترک بین دو کشور وجود دارد. برای ارتقای تعاملات دوجانبه و نیز همکاری‌های دو کشور درخصوص امنیت منطقه‌ای و صلح جهانی تلاش می‌کنیم.
وزیر امور خارجه فنلاند تصریح کرد: ما نگرانی‌های مشترکی با یکدیگر داریم. با نظر شما در مورد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان موافق هستم. پیام ما به طالبان هم همین بود.
پکا هاویستو با ابراز ناراحتی از رفتار آمریکا در توافق هسته‌ای، گفت: جای تأسف است که آمریکایی‌ها از تعهد خود در برجام دست‌ کشیدند.
امیرعبداللهیان: در حوزه رفع تحریم‌ها
بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با پکا هاویستو، همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه فنلاند در تهران و پذیرش دعوت وی گفت: با وزیر خارجه گفت‌وگوهای متنوعی را درخصوص حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین است و در مسیر درست خود قرار دارد. در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بر سیاست خارجی متوازن تمرکز داریم و نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا مورد توجه دولت جدید در ایران است.
اروپا را صرفا در سه کشور طرف برجامی نمی‌بینیم
وی همچنین گفت: اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است و اروپا را صرفا در سه کشور طرف برجامی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه هرگونه رابطه با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد هدف ایران است.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از امروز و پیش‌بینی حصول نتیجه نیز خاطرنشان کرد: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و همچنین
Non-Paper‌هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده بود تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.
امیرعبداللهیان افزود: همکارم آقای علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره‌کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود، تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خودشان را به تعهدات در برجام اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه آیا می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به یک توافق خوب منجر کنیم، اکنون بستگی به ابتکار، نیت و رفتار سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی دارد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: این‌که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حسن‌نیت و جدیت به‌دنبال رسیدن به توافق هستند، یا نه موضوعی است که در طرف مقابل باید جست‌وجو کرد.
امیرعبداللهیان بیان داشت: آن‌چه به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد با خوش‌بینی، حسن‌نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.
ایران؛ بازیگر بسیار مهمی در منطقه
پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران، گفت: امروز توانستیم درباره موضوعات مختلف به بحث بنشینیم. البته فنلاند عضو اتحادیه اروپا است و امیدواریم همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا افزایش یابد و امروز هم در این زمینه تبادل‌نظر کردیم.
هاویستو ادامه داد: ثبات منطقه برای ما خیلی مهم است و ایران بازیگر بسیار مهمی است و همکار من (امیرعبداللهیان) وضعیت در سوریه و یمن را توضیح داد و امیدواریم راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی را در این زمینه‌ها داشته باشیم.
وی همچنین اظهار داشت: امیدواریم هیئت ایرانی در فروم هلسینکی حضور یابد و همکاری خود را با ایران ادامه دهیم.