پایتخت کانادا در تصرف مخالفان؛ دولت وضعیت اضطراری اعلام کرد

  سرویس خارجی-
کامیون‌داران کانادایی در کنار اقشار مختلف این کشور و در اعتراض به سختگیری‌های کرونایی، پایتخت این کشور را کاملا فلج کرده‌اند. به دنبال افزایش جمعیت و خروج شهر از کنترل نیروهای پلیس، شهردار «اوتاوا» در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرد.
تظاهرات کامیون‌داران معترض به واکسیناسیون اجباری در کانادا روز یک شنبه وارد مرحله جدیدی شد. بر اساس گزارش‌ها با گسترش اعتراض‌ها «جیم واتسون» شهردار «اتاوا» روز یکشنبه به وقت محلی به منظور کمک مقابله با تظاهرات بی‌سابقه ده روزه کامیون‌داران اعلام وضعیت اضطراری کرد. وی با صدرو بیانیه‌ای گفت: «این بازتابی از خطر جدی برای ایمنی و امنیت ساکنانی است که اعتراض‌ها را به وجود آورده است و بر لزوم حمایت دیگر حوزه‌های قضایی و دیگر سطوح دولت تأکید می‌کند».
اوایل روز شنبه شهردار «اتاوا» اعلام کرده بود تعداد معترضان از تعداد نیروهای پلیس بیشتر شده و کنترل اوضاع به دست معترضان افتاده است. وی گفت که اقداماتی را برای رسیدگی به این وضعیت در نظر دارد اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.


بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، معترضان که اولین بار در تاریخ ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه) خود را به اتاوا رسانده بودند،کامیون‌هایشان را در خیابان‌های شهر پارک کرده و چادرها و محل‌های اسکان موقت راه‌اندازی و تردد در پایتخت کانادا را فلج کردند.
طبق این گزارش، تصاویر منتشر شده از اعتراض‌ها در پایتخت کانادا، برخی معترضان را در حال تکان دادن پرچم کنفدراسیون یا نازی‌ها نشان می‌دهد که فریاد می‌زنند به اعتراض‌های خود تا زمان لغو محدودیت‌های مرتبط با «کووید-۱۹» ادامه می‌دهند اما «ماکرو مندیسینو» وزیر ایمنی عمومی کانادا روز گذشته در واکنش به این اعتراض‌ها گفت که دولت از این مسئله عقب‌نشینی نخواهد کرد.
در پی خشم ساکنان اتاوا از عدم رسیدگی مناسب مقام‌های دولتی و امنیتی کانادا به نابسامانی که در پایتخت به وجود آمده است، پلیس اتاوا روز شنبه برخی از معترضان را نقل مکان داده و موانع جدیدی در سطح شهر مستقر و اعلام کرد «در حال جمع‌آوری شواهد مالی، دیجیتالی، ثبت وسیله نقلیه... و دیگر شواهد است که این شواهد در تعقیب کیفری مورد استفاده قرار می‌گیرد».
نیروهای امنیتی اتاوا همچنین اعلام کردند افرادی را که سعی می‌کنند ظرف‌هایی را برای سوخت‌رسانی به دست صدها کامیون بزرگ که اکثر جاده‌ها را در مرکز شهر مسدود کرده، برسانند، سرکوب می‌کنند. بر اساس این گزارش، در یک جلسه اضطراری روز شنبه با مقامات اتاوا، رئیس‌پلیس «پیتر اسلولی» از کمبود منابع برای پایان دادن به آنچه «محاصره» نامید، شکایت و درخواست کمک کرد. بر اساس این گزارش حدود ۲۵۰ پلیس سواره سلطنتی کانادا و نیروی فدرال نیز قرار است به زودی وارد شهر شوند.
آمارهای باورنکردنی از چین
خبر دیگر از کرونا اینکه براساس آمارها و داده‌های جهانی، چین طی یک سال گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نکرده است! «یونایتدپرس» براساس آمارهای جهانی گزارش داده، چین، کشوری که منشا اولیه کرونا در سال 2019 بود طی یک سال گذشته هیچ موردی از مرگ و میر کرونا را ثبت نکرده است و در حال حاضر نیز میزبان مسابقات المپیک زمستانی است. براساس این گزارش، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در چین در همان ماه‌های اولیه شیوع این ویروس بود.
آخرین مورد مرگ کرونایی در چین در 28 ژانویه 2021 (9 بهمن 99) ثبت شده است و از آن روز تاکنون هیچ موردی از فوتی ناشی از این ویروس در سرزمین اصلی چین گزارش نشده است. مجموع کل فوتی‌ها در چین 4هزارو 636 نفر است و بعد از فلسطین با 4هزارو 883 مورد در جایگاه هشتاد و ششم قرار دارد.
سیاست «تحمل صفر» در برابر کرونا، قرنطینه شهرها، آزمایش‌های گسترده و واکسیناسیون از عوامل اصلی موفقیت چین در مبارزه با کرونا عنوان شده است. روز یکشنبه در کل چین تنها 43 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.