تنبیه ضعیف

آفتاب یزد - گروه شبکه: چندوقت پیش چندین فایل صوتی منتسب به محمد حسین کنعانی‌زادگان بازیکن تیم ملی فوتبال ایران منتشر شد که محتویات غیراخلاقی آن واکنش های بسیاری را در پی داشت.در روز‌های نخست بعد از انتشار این فایل صوتی، بسیاری گفتند که کنعانی‌زادگان باید از تیم ملی کنار گذاشته شود تا درس عبرتی برای بقیه شود. در مقابل عده دیگری می گفتند که سرنوشت او را نباید به خاطر چنین موضوعاتی تباه کرد و بهتر است جریمه‌ای درخور برای او در نظر گرفته شود. تا اینکه کنعانی‌زادگان گفت که صدای فایل صوتی منتشر شده ربطی به او ندارد و جعلی است.او ادعا کرده بود فردی دیگر برایش پاپوش دوخته و این فایل ارتباطی با او ندارد. این ادعا را بعد‌ها در چند نوبت دیگر، وکیل کنعانی‌زادگان مطرح کرد و گفت که شخصی که این فایل را ساخته و آن را در رسانه‌ها منتشر کرده خارج از کشور است، ولی توسط پلیس فتا شناسایی شده است. وکیل کنعانی‌زادگان مدام از این می‌گفت که این فایل فقط منتسب به موکلش نیست و کار فرد دیگری است، ولی از آنجا که جعل صورت گرفته خواهان برخورد با آن‌هایی است که می‌خواهند مدافع تیم ملی را حذف کنند.از طرفی، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران هم با تاکید بر اینکه امور اخلاقی برایشان خط قرمز است از این گفتند تا زمانی که کمیته اخلاق در حال بررسی این پرونده است، کنعانی‌زادگان مشکلی برای حضور در تیم ملی نخواهد داشت و همه چیز را منوط به رای کمیته اخلاق کرده بودند. اینطور شد که کنعانی‌زادگان در دو بازی حساس تیم ملی برابر عراق و امارات که پیروزی در یکی از آن‌ها می‌توانست رای به صعود به جام جهانی دهد در ترکیب اصلی قرار گرفت و تیم ملی در هر دو بازی کلین شیت کرد.
حالا بعد از مدت ها از این جریان کمیته اخلاق رای این پرونده جنجالی را صادر کرده است و بر اساس آن کنعانی‌زادگان ۱۰۰ میلیون تومان جریمه و دو بازی از همراهی تیم ملی محروم شده است. البته دو بازی محرومیت او هم دو دیدار تشریفاتی تیم ملی برابر لبنان و کره جنوبی است که شاید خیلی هم برای دراگان اسکوچیچ، جهت محک زدن دیگر مدافعان تیم ملی بد نباشد. به گزارش فرارو با این حال، نکته درخور در مورد این پرونده رد ادعای کنعانی‌زادگان و وکیل او است؛ چون اگر فایل مذکور جعلی و کسی ادای کنعانی‌زادگان را درآورده بود، نیازی به محرومیت این مدافع ملی پوش نبود.
> چرا حکم کمیته اخلاق دیر صادر شد؟
اما از حکم صادره مشخص است که کنعانی‌زادگان نتوانسته اصل قضیه را توجیه کند و تخلف او از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محرز تشخیص داده شد.


نکته دیگر اینکه پرونده کنعانی‌زادگان کمی بیش از حد طبیعی طول کشید که می‌تواند به خاطر منافع ملی و بحث بازی حساس تیم ملی مقابل عراق باشد.عده ای عقیده دارند کنعانی‌زادگان از بازی حساس با عراق و حتی دیدار با امارات محروم نشد تا پرونده به طور دقیق بررسی شود و البته
خواسته اسکوچیچ هم برآورده شود.به هر حال در بازی با عراق سرمربی کروات تیم ملی نیاز داشت که همه نفرات اصلی خود را در اختیار داشته باشد به خصوص که کرونا هم به اردوی تیم ملی زده بود و چند بازیکن به همین دلیل نتوانستند در لیست قرار بگیرند.نکته دیگر اینکه به هر حال قرار بود با کنعانی‌زادگان برخورد شود که شد. در حکم صادره آمده که او از حضور در فوتسال و فوتبال ساحلی هم محروم است که به هر حال در نوع خود عجیب است اما مسلما بازی‌های تیم ملی مقابل کره‌جنوبی و لبنان که تشریفاتی است، اهمیت بازی با عراق را ندارد و اسکوچیچ خیلی نگران غیبت کنعانی‌زادگان نیست.او می‌تواند در این دو بازی از وجود نفراتی چون سیاوش یزدانی، مجید حسینی و یا حتی پورعلی‌گنجی به‌جای کنعانی‌زادگان استفاده کند. به گزارش
ورزش سه ،ختم کلام اینکه به نظر می‌رسد حکم کمیته اخلاق خوب و قاطعانه است اما اینکه چرا این حکم دیر صادر شده می‌تواند به اهمیت بازی ایران و عراق و منافع ملی برگردد که البته در این مورد مسلما مسئولان محترم کمیته اخلاق بهتر می توانند توضیح بدهند.
> کنعانی‌زادگان خدا را شکر کند
از سوی دیگر حسین فرکی سرمربی پیشین تیم فوتبال فولاد خوزستان درباره حکم کمیته اخلاق و محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان از دو بازی ملی به تسنیم گفت: هر انسانی ممکن است اشتباه کند. اگر یک آدم عادی خطایی بزرگتر از این می‌کرد شاید خیلی‌ها توجه نمی‌کردند، ولی در مورد ورزشکار ملی همه چیز فرق می‌کند. در چنین اتفاقاتی قطعاً خود فرد بزرگترین آسیب را می‌بیند، ولی کنعانی‌زادگان باید بابت این حکم خدا را شاکر باشد. اگر هم حکم سنگین‌تر می‌دادند ممکن بود این بازیکن بیشتر آسیب ببیند، ولی مسئله مهم این است که هر فردی از خطایی که انجام می‌دهد تجربه کسب کند و مدعی شدن افکار عمومی را هم در نظر بگیرد.
> با کنعانی‌زادگان باید همان موقع برخورد می شد
اما یک کارشناس فوتبال به انتقاد از حکم صادر شده در مورد مدافع تیم ملی پرداخت.ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اعلام حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مورد پرونده حسین کنعانی‌زادگان مبنی بر دو جلسه محرومیت از بازی‌های تیم ملی و 100 میلیون تومان جریمه نقدی در حالی که دو بازی بعدی تیم ملی تشریفاتی هستند و این جریمه نیز برای یک لژیونر ملی پوش نمی‌تواند مبلغ سنگینی باشد، اظهار داشت: با این حکم در واقع ضعف خودشان را نشان دادند. یک حکم آبکی بود. می‌خواهد نشان بدهند که؛ بله ما هم برخورد کردیم! در صورتیکه باید همان موقع برخورد می‌کردند. باید این بازیکن را همان موقع تعلیق می‌کردند تا در مورد پرونده تصمیم گیری شود. این کارشناس
فوتبال تصریح کرد: ولی متاسفانه در کشور ما هر تصمیمی که گرفته می شود مصلحتی است. منافع اشخاص یا یک مجموعه در نظر گرفته می‌شود اما منافع جمعی و عمومی در نظر گرفته نمی شود. فکر نمی‌کنم بازی کردن یا بازی نکردن کنعانی‌زادگان در مسابقات قبلی هم تاثیر چندانیمی‌گذاشت. درست است که برای بازیکنان خوبمان باید ارزش قائل شویم اما دیدیم در نبود سردار آزمون یا مهدی طارمی که هر دو جزو بهترین‌های آسیا هستند، به برد رسیدیم. متاسفانه برای برخی تصمیم گیری‌ها نیاز به شهامت و جربزه است که در مسئولین ورزش ما وجود ندارد.وی در خصوص اینکه اعلام این حکم یعنی در مورد آن فایل صوتی و رفتار کنعانی‌زادگان به قطعیت رسیده‌اند، گفت: بله. هرچند که قطعیت پیدا کرده بود اما وقتی حکمی می‌دهیدیعنی برای شما ثابت شده است. فقط ظاهر قضیه را رنگ و لعاب می‌دهند درصورتیکه چیزی تغییر نمی‌کند.قاسمپور در مورد اینکه میسون گرین‌وود بازیکن منچستر یونایتد به خاطر یک رفتار خارج از دنیای ورزش و اردوی تیمی، به مرحله بایکوت از طرف تمامی ستارگان این تیم مانند رونالدو و پوگبا رسید و مخالفت‌های عمومی با او حتی باعث شد کمپانی نایکی قراردادش را لغو کند، اظهار داشت: نباید مقایسه کنیم. همه چیز ما به هم می آید. چه چیز ما درست است؟ نباید انتظار داشته باشیم یک قسمت بد و یک قسمت خوب باشد.وی افزود: چندسال است می‌گویند دلالی و واسطه گری وجود دارد؟ آیا تاثیری داشته و چیزی فرق کرده؟ یا به عنوان مثال می‌گویند فلان فدراسیون یا آن دلال پول‌ها را فلان کرد، قرارداد ویلموتس فلان شد و... اصلا دیدید کسی را دستگیر یا بازخواست کنند؟ کسی بود که جوابگو باشد؟ پس نباید زیاد انتظار داشته باشیم. وقتی بزرگان ورزش ما اشتباهی می‌کنند و برخوردی نمی‌شود نباید انتظار داشته باشید با یک بازیکن تیم ملی خیلی برخورد شود. کما اینکه مصلحت‌شان در این است اینطور برخورد شود.