هر کجا تنش قیمتی به وجود آمد با جدیت و فوریت ورود کردیم

آفتاب یزد - یگانه شوق الشعراء:علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح روز سه شنبه در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و ماه رجب گفت: به طور خاص روز نیروی هوایی را به ویژه به دلاور مردان عرصه نیروی هوایی تبریک می‌گویم و سالروز ۱۹ بهمن ماه که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان «رزق لایحتسب»یاد می‌کنند را گرامی می‌دارم.
>تنش آفرینی موردی در برخی از بازارها علت گرانی کالاهای اساسی
بهادری جهرمی در پاسخ به سوال آفتاب یزد مبنی بر چرایی افزایش قیمت کالاهای اساسی برخلاف وجود ثبات در بازار ارز گفت:« تنش آفرینی موردی در برخی از بازارها را در سالهای مختلف شاهد بودیم که واسطه‌های مختلفی مانند کمبود منابع و خشکسالی یا اخلال در شرایط نامناسب جوی داشت. مهم آن است که در این مقاطع و موارد دولت با جدیت و فوریت وارد می‌شود. برای مثال در زمینه سیب زمینی، وزارت جهاد با جدیت و فوری ورود کرد و با ایجاد وفور در بازار قیمت را کنترل کرد. در مصادیق موردی دولت با همین جدیت ورود خواهد کرد.سوداگری عامل دیگری است که مقوم تنش و التهاب‌آفرینی در بازار می‌شود.»بهادری جهرمی در عین حال متذکر شد که باید تدبیر و برنامه ریزی قبلی از بروز این نوع اتفاقات جلوگیری شود.
> توزیع سود سهام عدالت تا پایان سال


علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه همانگونه که اعلام شد مطابق مصوبه بورس، توزیع سود سهام عدالت برای سهامداران تا پایان امسال یعنی قبل از پایان اسفند را خواهیم داشت، اظهار کرد: سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر بیشترین میزان سودی است که تا حالا پرداخت شده است. هر سهامدار سود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند و برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی این رقم یک میلیون تومان برای هر یک نفر می‌شود.روزهای گذشته مراسم افتتاح پروژه آبرسانی و برق‌رسانی در وزارت نیرو برگزار شد. پروژه آب‌رسانی به ۱۰ هزارروستا با ۱۹ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری که برای تامین آب شرب بیش از ۳ میلیون نفر در مدت زمان
۳۰ ماه به نتیجه خواهد رسید.
>دولت تسهیل گر، حامی و نظارت‌کننده امور خواهد بود
وی اضافه کرد: برخی پروژه‌ها از جمله طرح آب‌رسانی به ۴۸۰ روستا، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. برق‌رسانی به ۲۱۱ روستای کشور هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه در حوزه صنعت و پتروشیمی با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز از ابتکارات دولت مردمی بود. یکی از نگاه‌های جدی دولت توسعه با محوریت قرار دادن بخش خصوصی است که دولت تسهیل گر آن باشد. محوریت فعالیت دولت مردمی خود مردم هستند.سخنگوی دولت تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌برداری کامل از پروژه‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه آن‌ها باشد که از این مبلغ ۱۱ میلیارد دلار صادرات است.وی با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای هدف‌گذاری دولت برای تحقق رشد ۸ درصدی است، گفت: اینها بخشی از اقدامات دولت برای سرمایه‌گذاری مولد است که به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده می‌رسد. این پروژه‌ها ۲۱ هزار شغل و ۶۴ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌کنند.بهادری جهرمی با یادآوری اینکه محوریت فعالیت‌ها در دولت مردمی، مردم هستند و دولت تسهیل گر، حامی و نظارت‌کننده امور خواهد بود، ادامه داد: طرح پیشرانان اقتصادی بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ اقتصاد ایران است. این پروژه‌ها برای همان مجموعه اقتصادی اجرا کننده، مولد و سودآور و تکمیل‌کننده زنجیره فعالیت آنها خواهند بود و از منظر ملی دارای اولویت و منفعت برای عموم نیز هستند.سخنگوی دولت افزود: پیش از این جلسات متعددی برای بررسی کارشناسی این طرح‌ها برگزار شده و تیم اقتصادی دولت
با حضور رئیس جمهوری موانع و الزامات اجرای این طرح‌ها را بررسی
کرده اند. این سرمایه‌گذاری در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهد شد و گستره جغرافیایی بسیاروسیعی دارد.وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی طرح پیشرانان اقتصادی، به حل مشکل تورم و بهبود سرمایه‌گذاری مولد منجر می‌شود، اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده رویکرد دولت در خنثی‌سازی تحریم و توجه به ظرفیت‌های داخلی است.
>احتمال حضور رئیس‌جمهور در مجمع سران اوپک گازی
بهادری جهرمی در رابطه با اینکه تا پایان سال رئیس جمهور چند سفر به خارج از کشور و با چه اهدافی خواهد داشت؟ گفت: سیاست دولت در توسعه روابط در سطح جهانی با اولویت کشورهای منطقه روشن است. دولت از هیچ فرصتی برای نقش آفرینی در اجلاس‌های جهانی و منطقه‌ای فروگذار نخواهد کرد. دیدارها و سفرهای دوجانبه‌ای در پیش خواهد بود، دعوت از رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است و احتمال حضور رئیس جمهور وجود دارد.
>آزاد‌سازی سواحل دریای شمال و جنوب
سخنگوی دولت درباره آزادسازی سواحل اظهار کرد: از اصحاب رسانه و مردم عزیز دعوت می‌کنم برای اجرای دستور رئیس‌جمهور در آزادسازی سواحل دریا در جنوب و شمال نظارت کنند و هرجا دستور اجرا نشده گزارش کنند تا سریعا از سوی دستگاه مربوطه اقدام شود.هم‌زمان پیگیری برای آزادسازی سواحل شمالی در سواحل جنوبی نیز این امر پیگیری می‌شود. در این راستا ۱۰ کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی می‌شود. همکاری خوبی بین نهادها در این زمینه صورت گرفت که در راستای رهاسازی یا مقدمات لازم در این زمینه بوده است. برای مثال صدا و سیما و نیروهای مسلح به این نهضت پیوستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.برای تکمیل این دستور، رئیس جمهوری دستور دیگری هم دادند که در نحوه آزادسازی مدیریت صورت گیرد. وزیر کشور متولی این امر شد. در راستای اجرای رئیس جمهور نظارت مردمی و رسانه‌ای هم باید داشته باشیم.
>آمار تزریق دوز سوم قابل قبول نیست
بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه تدابیر دولت برای کنترل شیوع امیکرون اظهار کرد: تدابیر اتخاذ شده در ستاد کرونا به صورت هفتگی گزارش می‌شود. از ابتدای شناسایی امیکرون در آفریقا اقدامات لازم در کشورمان و برای محدودسازی سفرهای خارجی صورت گرفت.سخنگوی دولت تصریح کرد: برخلاف همراهی در تزریق دوز اول و دوم، آمار تزریق دوز سوم قابل قبول نیست. مردم و دولت باید پا به پای هم در این زمینه همراه باشند، اما ممنوعیت‌های لازم اتخاذ شده است و به مسئولین استانی اختیار داده شده که هر استانی با توجه به شرایط خودشان تصمیم‌گیری کند.وی افزود: باید از تجارب دو سال گذشته و تاثیراتی که در اقتصاد و آموزش داشته‌ایم استفاده شود. ستاد کرونا بسیاری از تصمیم گیری‌ها را به ستادها و مسئولان استانی واگذار کرده و با توجه به شرایط منطقه صلاحیت‌ها واگذار شده است. تصمیم گیری‌ها در سطح ملی مانند اعتکاف و سایر تجمعات هم اعلام شد. در رابطه با راهپیمایی ۲۲ بهمن هم در شهرهای قرمز و نارنجی اتخاذ تصمیم شد. از ابتدا نشان داده‌ایم سلامت مردم اولویت دولت است. از مردم می‌خواهم تزریق دوز سوم را جدی بگیرند. اگر مسیر پیش‌بینی شده را با هم پیش رویم بر سویه‌های مختلف فائق خواهیم آمد.به گفته بهادری جهرمی قرار شده مراسم اعتکاف با ۲۰ درصد ظرفیت و به شرط تزریق دُز سوم واکسن انجام شود و راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز در شهرهای قرمز و نارنجی به‌صورت خودرویی برگزار خواهد شد.
>برنج ایرانی و خارجی در سامانه توزیع هوشمند به وفور موجود است
سخنگوی دولت در رابطه با تدبیر دولت نسبت به افزایش قیمت برخی کالاها با توجه به نزدیکی به ایام شب عید، بیان کرد: برای میوه و کالاهای اساسی شب عید، تدابیر لازم در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شد و سازمان تعاونی روستایی با همکاری سازمان میوه و تره بار شهرستان‌ها متولی تامین میوه شب عید شدند و هیچ گونه نگرانی برای تامین ذخایر موجود در شب عید نداریم. نظام توزیع هم پا به پای این متولیان مدیریت شده پیش می‌رود. بهادری جهرمی افزود: از شهرداری تهران بخاطر همکاری سپاسگزاری می‌کنم. در حوزه توزیع و همچنین توزیع هوشمند شاهد همکاری‌های مستمر هستیم.‌ برنج ایرانی و خارجی در سامانه توزیع هوشمند به وفور موجود است و عزیزان می‌توانند تامین کنند و وزارت جهاد با تامین به فور کالا بازار را در زمان قابل قبول کنترل خواهد کرد و اجازه سوداگری نخواهد داد.در خصوص برخی اقلام همانند برنج و سیب زمینی هم با خشکسالی رو به رو بودیم‌ ۲۰ درصد به نسبت نیاز کمتر تولید صورت گرفته و عده‌ای از خشکسالی سوداگری می‌کنند. دولت نسبت به این موضوع حساسیت و واکنش سریع نشان می‌دهد.در حال حاضر برنج خارجی از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و برنج ایرانی حدود ۴۰ هزار تومان در سامانه هوشمند موجود است. بقیه هم با واردات از سوی جهاد کشاورزی کنترل می‌شود. مصرف‌کنندگان نیز در مقابله با سوداگران همراهی لازم را داشته باشند.
>توافق موقت اساسا در دستور کار نیست
وی در رابطه با خبری که بامداد جمعه مبنی بر لغو برخی تحریم‌های آمریکا منتشر شد، گفت: هیچ تغییری در سیاست ایران ایجاد نشده است. توافق موقت اساسا در دستور کار نیست و اقدامات نمایشی نقشی در پیشبرد نخواهد داشت. توافق خوب با تضمین کافی، ملاک عمل دولت در مذاکرات است.در خصوص مسائل اقتصادی و ماورای تحریم‌ها نیز اگر اتفاقی بیفتد، نقشی در توافق نخواهد داشت.توافق خوب که منافع ملت را تامین کند، قطعاً در دسترس است و ایران مصمم است به یک نتیجه مطمئن برسد.
>مستمر باید دهک‌بندی خانوارها بروز‌رسانی شود
سخنگوی دولت در رابطه با اصلاحیه جدید دولت در خصوص بودجه ۱۴۰۱ و برنامه دولت برای حذف یارانه دهک‌های بالا، گفت: حذف یارانه دهک‌های پُردرآمد بسیار متاثر از شیوه یا نظام توزیع یارانه است. دهک‌های بالا حالا هم سهمی از یارانه ندارند. مستمر باید دهک‌بندی خانوارها بروز‌رسانی شود. در بخش توزیع یارانه غیرنقدی هم جز معایب این نظام توزیع یارانه است. معمولا در این شرایط پرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند. منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.
>آورده‌های مثبت در حوزه دیپلماسی برای همه است
سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که مدعی بود برخی معتقدند فروش نفت ربطی به این دولت ندارد و با وجود رفتن ترامپ اتفاق افتاد، گفت: برخی اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور گره بزنند.بیش از یک‌سال است که دولت در ایالات متحده تغییر کرده و هشت ماه پایانی دولت قبل، همدوره با دولت جدید آمریکا بوده است. ببینید وضعیت فروش نفت، تامین و تخصیص ارز در دولت قبل چگونه بود و در این دولت چگونه است؟ آیا عرضه بیشتر بود یا تقاضا؟همین مثال را در حوزه واردات واکسن هم داریم. آیا واردات واکسن به این شیوه و میزان انجام شده است؟ برخی سخت‌شان است که دستاوردهای دولت را بگویند سخت نیست، اشکالی ندارد اگر دستاوردی هست به زبان بیاورید نه اینکه آن را به خارج گره بزنید.
>تورم 60 درصدی یک شبه صفر نمی‌شود
سخنگوی دولت در رابطه با گرانی‌های موجود در کشور و طرح انتقاداتی مبنی بر اینکه دولت این موارد را به مذاکرات گره زده است،از این رو تصمیمات اقتصادی دولت چیست؟ تاکید کرد: اینکه دولت اقتصاد خود را به مذاکرات گره نزده «اظهر من الشمس» است. اینکه دولت خود را منوط بهیک حوزه نکند و درعین حال در حوزه مذاکرات هم پیش می‌رود، آثاری داشت که شاهد آن هستیم. ثبات در بازار ارز و فروش نفت و... از همین آثار است. پا به پای لغو تحریم ها، خنثی‌سازی اثربخشی تحریم‌ها نیز در دستور کار دولت است.بهادری جهرمی با بیان اینکه نباید انتظار انتظار داشته باشیم تورم ۶۰ درصدی را که بیماری مزمن ریشه‌دار ثابت در اقتصاد است، یک‌شبه به صفر برسانیم، ادامه داد: این کار نشدنی است. بیماری زمینه‌ای اقتصاد نیازمند صرف زمان است و ما هنوز به سال بودجه دولت قبل نرسیدیم.برنامه‌ریزی اصلاحی جدی‌تر و بنیادی را باید در خودآن جستجو کرد. با این وجود میزان واکنش حساسیت و اقدام دولت در مقابله با گرانفروشی‌ها با دولت قبل به راحتی قابل بررسی و مقایسه است.
>اجرای آزمایشی طرح سهمیه‌بندی بنزین
وی در رابطه با اجرای آزمایشی طرح سهمیه‌بندی بنزین در کیش هم، تصریح کرد: پیش از این من و وزیر اقتصاد اعلام کردیم که این طرح قرار است به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شود و آن زمان نیز در مرحله برنامه ریزی‌های اجرایی بود. در همین زمینه برنامه ریزی‌های اجرایی متعددی صورت گرفت و زیر نظر وزارت اقتصاد و با همکاری وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط کار پیش خواهد رفت. سخنگوی دولت اضافه کرد: طراحی‌های اجرایی تقریبا کامل شده است، اما هنوز وارد مرحله اجرا در کیش هم نشده و به صورت موردی تست‌هایی روی سامانه انجام شده است. اگر به اجرا برسد از سوی دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
>طرح‌های نیمه تمام دولت دوازدهم
بهادری جهرمی در رابطه با طرح‌های نیمه تمام دولت دوازدهم و وعده رونمایی از آنها در ایام دهه فجر،بیان کرد: نمی‌دانم این قرار را چه کسانی اعلام کردند که پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل قرار است در دهه فجر رونمایی شود. مسئله‌ای که بارها بیان شده این است که در طراحی و کلنگ زنی پروژه‌های جدید، نظر دولت توجه به پروژه‌های نیمه تمام گذشته است. وی افزود: اولویت دولت در طراحی پروژه ها، پرداختن به اولویت‌های سابق است نه اینکه بدون اولویت سنجی و طراحی نقشه دنبال تعریف پروژه جدید باشد. برخی پروژه‌ها در گذشته افتتاح شده بود، اما قابلیت بهره‌برداری نداشتند که در این دولت مورد توجه برای تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت.
>دولت برای عادلانه کردن حقوق‌ها لایحه می‌دهد
سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت حقوق عادلانه و اعتراض برخی کارکنان به دریافت حقوق کم گفت: دولت اهل شنیدن خواسته‌های بحق است. یکی از رویکردهای دولت شنیدن خواسته‌های بحق، آن هم با سرعت است تا در دستور کار و برنامه ریزی قرار گیرد. برای حل این خواسته‌های برحق و پاسخگویی به این نیازها نباید عجله و بخشی نگری کرد. باید با نگاه کلان و جامع و برنامه ریزی درست مشکل را برای همه و همیشه برطرف کرد. رئیس‌جمهور برای ساماندهی حقوق و مزایای کارکنان به رئیس سازمان امور استخدامی دستور داد لایحه‌ای تهیه کند و آقای لطیفی هم با تشکیل کارگروه، به‌صورت شبانه روزی درحال برنامه ریزی و بررسی ابعاد آن و رفع این مشکلات است و لایحه به زودی تقدیم می‌شود.
>دولت بار مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان را پذیرفت
سخنگوی دولت در رابطه با لایحه رتبه‌بندی معلمان و بار مالی مصوبه که از سوی مجلس به این لایحه اضافه شده است، گفت: در رابطه با اظهار نظر‌های مجلس من نباید پاسخگو باشم و گزارش مرکز پژوهش‌ها با پیشنهادهایی همراه بوده است. علی رغم اینکه این لایحه بدون کار کارشناسی در روزهای پایانی دولت قبل به مجلس تقدیم شده بود اما این دولت، با متن لایحه دولت قبل عیناً موافقت کرد و بار مالی آن را پذیرفت و باید دید و منتظر بود که مجلس چه راه حلی برای طراحی ساز و کار مناسب با پشتکار مناسب برای حل مشکلات معلمان عزیز تدبیر خواهد کرد.
>نگاه دولت به دانشگاه علمی است
بهادری جهرمی در رابطه با نقش اساتید دانشگاهی در توسعه پایدار و گزارشی از اخبار اخراج، بازنشستگی محمد فاضلی و آرش اباذری و... از سوی دولت سیزدهم گفت: از روزنامه اعتماد خواهش می‌کنم عیناً توضیحات آقای محمد فاضلی را در صفحه اول همین روزنامه منتشر کنید تا ببینیم همه توان شنیدن حرف حق را داریم یا نه.وی افزود: مسائل دانشگاهی تابع قوانین دانشگاهی، علمی و آموزشی است. خود فاضلی اعلام کرد این مسئله مربوط به دولت سابق بوده است و رئیس دانشگاه هم توضیحاتی بیان کرد که در این دولت تغییری صورت نگرفت و این پرونده هم در دستور کار وزارت علوم قرار نگرفته و در سطح دانشگاه با همان مدیریت سابق است.سخنگوی دولت اظهار داشت: نگاه دولت به دانشگاه سیاسی نیست بلکه علمی است و برخورد با جامعه دانشگاهیان از سوی دولت واضح است.