سبقت از امریکا در صنعت کمپرسورسازی

محققان کشور موفق شده‌اند کمپرسوری با قدرت تراکم‌سازی گاز تا فشار ۷۵۰ بار تولید کنند. این قدرت تراکم‌سازی، دومین رکورد جهان در صنعت کمپرسور است که اکنون به نام ایران ثبت شده‌است. این کمپرسور با ضمانت پنج ساله از سوی یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده و تاکنون هیچ شرکتی در جهان با چنین ضمانتی کمپرسور تولید نکرده‌است.
کمپرسور یا متراکم‌کننده، دستگاهی است که با کاهش حجم گازها، فشار آن‌ها را افزایش می‌دهد. در واقع کمپرسور‌ها هوا را فشرده کرده و در مصارف عمومی مثل تولید لوازم خانگی و مصارف صنعتی مثل صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. صادرات به قلب صنعتی اروپا
کمپرسور‌هایی که از خارج به کشور وارد می‌شوند در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشند، مشکلات زیادی برای صنعت استفاده‌کننده به‌وجود می‌آورند. این مشکلات به دلایل تحریم‌های گسترده علیه صنایع بالادستی کشور است.
در صنایع بالادستی مثل صنایع نفت، پتروشیمی و فولاد که موتور محرک بقیه صنایع کشور هستند، سالانه به ۱۰۰ کمپرسور ۱۰۰ کیلوواتی نیاز است. با توجه به این نیاز صنایع مهم کشور، یک شرکت دانش‌بنیان با ساخت این دستگاه‌ها زمینه صرفه‌جویی ارزی حداقل ۲۰۰ میلیون یورویی را ایجاد کرده‌است.


شرکت دانش‌بنیان «باران کمپرسور» ساخت کمپرسور‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در کشور بومی کرده‌است. این شرکت موفق شده انواع کمپرسور‌های هوا و گاز را که مخصوص ایستگاه‌های سوختگیری سی. ان. جی است، طراحی، تولید و حتی به کشور آلمان هم صادر کند. ۳ ویژگی منحصر به فرد در دنیا
رئیس هیئت‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مهم‌ترین شاخص اصلی کمپرسور تولید‌شده، ایرانی بودن آن است، به خبرگزاری صدا و سیما گفت: این دستگاه تولید‌شده دارای دانش ایرانی و به طور صد‌در‌صدی ساخت داخل است. نه‌تن‌ها برای تولید این محصول ممتاز مجبور به ارتقای دانش محققان خود شده‌ایم، بلکه به این دلیل که از ۱۰ نوع فناوری دیگر هم استفاده می‌کنیم، دانش‌بنیان‌های همکار ما هم مجبور به افزایش فناوری‌های خود شدند.
مهندس بهرام بارانی افزود: این ما نیستیم که به مشتری می‌گوییم چه محصولی را مصرف کند، این صنایع بزرگ هستند که به ما می‌گویند چه فناوری را نیاز دارند و ما هم این فناوری را در کشور پیاده‌سازی می‌کنیم.
وی ادامه داد: این محصول فناورانه ایرانی با قیمت ۴۰ درصد ارزان‌تر از مشابه خارجی به بازار عرضه می‌شود. این محصول در مقایسه با مشابه‌های خارجی از این امتیازات برخوردار است. افزایش بازه زمانی تعمیرات اورهال از ۸ هزار ساعت به ۴۰ هزار ساعت نسبت به مشابه خارجی، برخورداری از تراکم‌سازی گاز تا فشار ۷۵۰ بار به عنوان دومین رکورد جهان در صنعت کمپرسور پس از امریکا و ضمانت پنج ساله محصول به عنوان تنها شرکت با این ویژگی در دنیا از امتیازات محصول تولید شده‌است. امریکا را کنار زدیم
رئیس هیئت‌مدیره شرکت بارون به ساخت سه دستگاه کمپرسور از این نوع برای استفاده در صنایع پتروشیمی بوشهر اشاره کرد و گفت: هم اکنون در حال تدوین دانش فنی و همچنین ساخت داخلی ۱۰ کمپرسور با توان دو مگاوات از نوع اسکرو هستیم.
بارانی، خرید خارجی این نوع بوستر کمپرسور را به دلیل تحریم‌ها با مشکلات فراوان همراه دانست و افزود: ساخت این محصول که ۲۰متخصص، آن را در طول شش ماه ساخته‌اند، دقیقاً متناسب با نیاز مصرف‌کننده ایرانی انجام شده‌است.
دانش فنی ساخت کمپرسور‌هایی با قدرت تراکم‌سازی گاز تا فشار ۷۵۰ بار، پیش از این فقط در اختیار امریکایی‌ها بود که اکنون با دانش ایرانی از انحصار امریکا خارج شده‌است. این نوع کمپرسور‌ها در قطار‌های بین شهری، صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌های برق و صنایع نفتی بسیار پرکاربرد هستند.
گفتنی است در حال حاضر ۱۰۰ محقق از دانشگاه‌های مختلف کشور در این شرکت دانش‌بنیان در حال مشارکت و همکاری هستند. این شرکت، اما با هدف قرار دادن صادرات محصولات خود به اروپا قرار است تعداد محققان خود را پنج برابر کند.
شرکت بارون کمپرسور نخستین سازنده کمپرسور‌های هوا و گاز در داخل کشور است و با صدور کمپرسور گاز سی. ان. جی با استاندارد API ۶۱۸ (بالاترین حد از استاندارد کمپرسور‌های سی. ان. جی) اولین صادر‌کننده طراحی بومی کمپرسور گاز به اروپا هم به شمار می‌رود.