یادداشتی برای تبرئه خود در خارج از دادگاه

سایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز، یادداشتی را از سیامک نمازی، مجرم امنیتی که در حال گذران دوره محکومیت خود به حبس در زندان اوین است، منتشر کرده است. انصاف نیوز گفته که یادداشت نمازی در اختیار این سایت قرار گرفته است. اما اینکه از چه طریقی چنین اتفاقی افتاده، بیان نشده است.
اما موضوع یادداشت نمازی جالب است. او یادداشت خود را با تیتر «چرا نمی‌توانیم اطمینان خارج‌نشین‌ها را جلب کنیم؟» نوشته است. در این یادداشت گفته شده که «با همه اشتیاقی که دولت‌های ساکن در پاستور از دوره سازندگی تا به امروز جهت جذب ایرانیان خارج از کشور و استفاده از ظرفیت عظیم سیاسی، علمی و اقتصادی این قشر نشان دادند، آنچه بر همگان روشن است هیچ‌کدام موفقیت در خوری در این راه کسب نکردند. برعکس؛ امروزه رابطه جمهوری اسلامی با شهروندان خارج‌نشین در چنان جایگاه نامطلوبی قرار دارد که دعوت‌های گرم دولت سیزدهم با استقبال سرد هموطنان دوتابعیتی‌مان روبه‌رو شده است. حتی ریاست محترم قوه قضائیه نیز اذعان می‌دارند که وضعیت فعلی «نامناسب» می‌باشد و به مسئولان گوشزد می‌کنند که باید به افرادی که می‌خواهند به میهن‌شان بازگردند، ولی می‌ترسند، «اطمینان داد». او مشکل را هم به زعم خود یافته است: «مشکل اینجاست که مسئولان‌مان تا به حال اقبال زیادی در انجام این کار نداشته‌اند. نسخه‌های آن‌ها نه تنها منجر به درمان نگردیده، بلکه در مواردی راهکارهایشان نمک بر زخم بی اعتمادی هم پاشیده است. مثلاً، دولت پیشین مبادرت به اجرای برنامه‌هایی جهت بهبود روابطش با ایرانیان خارج از کشور کرد، که نیرو‌های امنیتی خاصی تحلیل بسیار منفی‌ای نسبت به آن‌ها داشتند. متأسفانه هزینه سنگین این بی تدبیری را نهایتاً شهروندان دو تابعیتی بی پناهی که با آن‌ها برخورد امنیتی سختی صورت گرفت و البته خانواده‌های مصیبت‌زده‌شان، پرداختند.»
نمازی سپس به آنچه نگاه امنیتی به دوتابعیتی‌ها نامیده، و نیز تبعیض میان زندانی‌های دوتابعیتی و سایر زندانی‌های امنیتی، اعتراض کرده است. نمازی شاید بتواند مصداق‌های مختلفی برای مفاهیمی که نوشته از میان زندانیان بیابد، اما اینکه او مشخصاً مفاهیمی را نوشته که مصداق تام و تمامش خود اوست، باعث می‌شود تا نسبت به سایر مصادیق احتمالی هم که او نام ببرد دچار تردید شویم. او می‌گوید اگر عادلانه به پرونده‌های این دوتابعیتی‌ها رسیدگی شود، بسیاری از آنان آزاد می‌شوند.
سیامک نمازی یک دوتابعیتی بود که به دلیل جاسوسی برای دولت امریکا علیه ایران دستگیر و محاکمه شد. او از استقبال ایران برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به داخل ایران برای تبرئه خود فشار می‌آورد و با یک کاسه دانستن خود با همه ایرانیان دوتابعیتی خارج از کشور، می‌خواهد هزینه برخورد قضایی با خود را برای نظام بالا ببرد. اگر او صرفاً یک شهروند عادی بود که اشتبا هاً دستگیر شده، چرا دولت امریکا برای حمایت از او باید بیانیه بدهد؟ او فقط یک دوتابعیتی نیست؛ بلکه یک دوتابعیتی ا‌ست که عامل جاسوسی دولت ایالات متحده بود و این تفاوت روشن اوست با سایر ایرانیان خارج از کشور که از سوی مسئولان دعوت به حضور در ایران می‌شوند.