جایزه به «نگهبان شب» باج دادن به میرکریمی بود

منتقد سرشناس سینمای کشورمان نسبت به اهدای جایزه بهترین کارگردانی به فیلم «نگهبان شب» میرکریمی در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به تندی انتقاد و این اقدام را ننگ داوری جشنواره چهلم قلمداد کرد.
مسعود فراستی، منتقد سرشناس سینما با حضور در برنامه «هفت» ضمن تعریف و تمجید از فیلم سینمایی موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی از عملکرد هیئت داوران به شدت انتقاد کرد و اهدای جایزه کلیدی و مهم بهترین کارگردانی را به فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی اقدامی ننگین خواند.
فراستی پس از تعریف و تمجید از کارگردانی، فیلمنامه، تدوین، موسیقی و بازیگران فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر خطاب به هیئت داوران می‌گوید: «در این جشنواره «موقعیت مهدی» را داریم-هر چه می‌خواهند دوستان فکر کنند- افتخار سینمای ایران بود. نه فقط افتخار این جشنواره که به خاطر بودن فیلم «موقعیت مهدی» جشنواره چهلم یک سر و گردن {از دیگر ادوار جشنواره} بالاتر می‌ایستد، یعنی افتخار سینمای ایران است، این فیلم به یقین بهترین فیلم سینمای ایران، در این جشنواره حداقل در ۱۵- ۱۰ سال اخیر است. بهترین کارگردانی را دارد، بهترین فیلمنامه را دارد، بهترین بازی نقش اول{مرد} را دارد، بهترین بازی {نقش اول} زن را دارد، بهترین موسیقی را دارد، {بهترین} تدوین را دارد، این‌ها هیچ‌کدام دیده نمی‌شوند!»
وی در ادامه با تأکید بر اینکه «من فکر می‌کنم جایزه‌ای که دادند (بهترین کارگردانی) برای بستن دهان من و امثال من! و مخاطبان جدی بود نه اینکه با اعتقاد باشد»، می‌افزاید: «فیلمی که کارگردانی‌اش در حد یک فیلم اولی هم نیست- فیلم آقای میرکریمی- آن جایزه بهترین کارگردانی را می‌گیرد. {البته} تفکرش را هم کنار بگذاریم؛ تفکرات منحط در دفاع از سرمایه‌داری دلالی! بعد کارگردانی یعنی چه دوستان داور؟ کارگردانی یعنی اینکه طراحی صحنه را نبینی! فیلمبرداری ندارد! صدابرداری ندارد! هیچ‌کدام از این‌ها را ندارد! اگر داشت که شما حاضر بودید بازهم به آن باج بدهید! خب هیچ کدام این‌ها را ندارد، جایزه بهترین کارگردانی{را برده} این توهین‌آمیز است.»
فراستی با بی‌اصل و نسب خواندن فیلم نگهبان شب این اقدام هیئت داوران را «باج دادن و ترسیدن» تعبیر کرده و اظهار می‌دارد: «خیلی چیز‌های دیگر است. این جایزه واقعاً ننگ داوری آخرین جشنواره، جشنواره چهلم است. خدا رحم کرده به شما که {اگر} فیلم «موقعیت مهدی» در این جشنواره نبود، می‌خواستید چه کار بکنید.»