عیدانه پر دردسر برای واکسن گریزه

حمیده امینی فرد
خبرنگار
ما کمتر از سه هفته دیگر وارد سال 1401 می‌شویم. درحالی که همچنان درگیر پاندمی کرونا هستیم و روزی حدوداً 200 نفر را فقط بر اثر کرونا از دست می‌دهیم. برخی از کارشناسان از پایان پیک ششم کرونا همزمان با سال جدید خبر داده‌اند، اما اپیدمیولوژیست‌ها همچنان معتقدند  تا رفتار اجتماعی ما درست نشود، حتی اگر پیک هم نزولی شود ممکن است ویروس با گردش زیاد و تغییر سویه خود دوباره غافلگیرمان کند. این درحالی است که برخی خبرها حکایت از انفجار سفرها برای نوروز امسال دارد. شواهد میدانی نشان می‌دهد مردم بعد از پشت‌سر گذاشتن دو عید کرونایی، حالا اشتیاق زیادی به سفر و دید و بازدید‌های نوروزی پیدا کرده‌اند، این شواهد را از آمار پیش‌فروش خرید بلیت‌های نوروزی هم می‌توان فهمید. خیلی‌ها از صف بلیت‌های قطار که از روز یکشنبه باز شده بود، جا مانده‌اند. تعداد زیادی به‌دنبال بلیت اتوبوس و هواپیما رفته و عده بی‌شماری نیز در انتظار دریافت سهمیه نوروزی بنزین هستند. با این توصیف می‌توان نتیجه گرفت که ما امسال با یک عید متفاوت روبه‌رو خواهیم بود. درحالی که محدودیت‌های گذشته برداشته شده و «سه دوز واکسن کامل» و «عدم ابتلا به کرونا» ملاک جابه‌جایی‌های بدون جریمه در نظر گرفته شده است. تاکنون حدود 23 میلیون نفر به دوز سوم واکسن روی خوش نشان داده‌اند که بیش از 30 درصد از افراد مشمول دریافت واکسن می‌شود، اما برای گذر از یک عیدانه بی‌دردسر باید آمار واکسیناسیون (دو دوز) به بیش از 80 درصد برسد. درحالی که با وجود تأکید بر واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال و شیوع «اُمیکرون» هنوز خانواده‌ها برای تزریق واکسن تردید دارند. در آن سوی ماجرا، اما هنوز به نوروز نرسیده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رها کرده‌ایم. میزان رعایت همچنان روی عدد 57 درصد است و اگرچه تعداد شهرهای قرمزمان از 337 به 184 شهر رسیده، اما وجود یک شهر آبی (شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان) روی نقشه کرونایی کشور با استانداردها فاصله دارد! چراکه رفتار اجتماعی مردم در اماکن عمومی و بویژه نانوایی‌ها و رستوران‌ها و مراکز خرید نشان می‌دهد وضع می‌تواند بد‌تر از تصور ما هم باشد. برای همین ستاد ملی مقابله با کرونا یک پیش‌شرط هم گذاشته است، اگر وضعیت تغییر کرده و کرونا دوباره اوج بگیرد، درباره سفرها تصمیمات جدید گرفته خواهد شد! اوجگیری سفرها البته روی دیگری هم دارد و آن نگرانی از افزایش میزان تصادفات جاده‌ای است. پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش 50 درصدی تردد‌ها برای سال آینده دارد. اگرچه در سال 99، 16 میلیون تردد نوروزی داشتیم اما در سال 1400 به 36 میلیون تردد رسید و برای سال آینده نیز افزایش 50 درصدی پیش‌بینی شده است. آنطور که معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور گفته است: «در سال ۹۹ تعداد فوتی‌های نوروز۵۳۴ نفر بود که با افزایش تردد‌ها امسال به ۹۹۹ نفر رسید که ۸۸ درصد افزایش تصادفات رقم خورده است.»
داوود قاسمیان در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ با بیان اینکه پیشنهاد پلیس برای زمان اجرای طرح ترافیک نوروزی از ۲۶ اسفند تا پایان ۱۴ فروردین است، می‌گوید: «اعیاد، ماه رمضان و تعطیلات پایان سال، الگوی سفر را تغییر داده‌اند که با افزایش سفر نیاز به تمهیدات متناسب با وضعیت موجود ضروری است.» سرهنگ داوود قاسمیان می‌گوید: «محورهایی که در سال گذشته تردد آنها بیشتر بود شامل محورهای تهران- مشهد، تهران -تبریز، تهران -شیراز، تهران- اهواز، تهران- بندرعباس، تهران- کرمانشاه و تهران- قم با ۲۴۵ درصد افزایش بوده است.»


جریمه یک میلیون تومانی در انتظار راننده های واکسن نزده
دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح‌های ترافیکی با توجه به واکسیناسیون کامل می‌گوید: «قرار شد در فاز نخست بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می‌شود، ملاک عمل قرار بگیرد.»
حسین قاسمی با بیان اینکه بر‌اساس آمارها به‌طور میانگین در مجموع ۸۵ درصد از جمعیت هدف در کشورمان دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دوز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دوز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دوز سوم آنان رسیده است باید واکسن خود را تزریق کنند. ملاک ما در مورد محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دوز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین‌ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می‌شود.»
وی با بیان اینکه طبق آمارهای ما حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند، می‌گوید: «البته بخشی از این آمار مربوط به حوزه کودکان و دانش‌آموزان است اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه پلاک خودرو و در واقع صاحب خودرو واکسینه نشده‌اند و ما بنا داریم که از طریق تبادل اطلاعات در بستر این سامانه این دسته از خودروها را جریمه کنیم. دیگر خودروها برای تردد مشکلی ندارند و همان طور که گفتم خودروهایی که پلاک شان برای واکسیناسیون تأیید نشده مشمول جریمه می‌شود. البته در ستاد کرونا این احتمال هم وجود دارد که ممکن است ما با یک پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم و به همین دلیل نیز مردم نباید نسبت به کرونا عادی‌انگاری کرده و آن را کم اهمیت بشمارند. از این رو رعایت پروتکل‌ها همچنان مورد تأکید است و باید اجرا شود.»
افزایش 50 تا 57 درصدی ترددهای جاده‌ای در نوروز
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این جلسه می‌گوید: «طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت. برابر پیش‌بینی‌ها ما قطعاً در نوروز ۱۴۰۱ افزایش تردد در جاده‌ها را خواهیم داشت و از ۲۷ و ۲۸ اسفند، روند ترددها افزایش خواهد داشت. این روند در روز اول فروردین کاهش داشته و دوباره از دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند.»
سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه مردم تقریباً دوسال است که به سفر نرفته‌اند، می‌گوید: «96 درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، این موضوع در سفرهای نوروزی بیشتر از دیگر ایام سال نیز خواهد بود چرا که عمده مردم تمایل دارند با وسیله خودروی شخصی خود به مسافرت بروند، از این‌رو لازم است تمهیدات لازم در این خصوص نیز اتخاذ شود. پیش از آغاز طرح نوروزی، رزمایش بزرگ ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ را نیز اجرا خواهیم کرد.»
وی با بیان اینکه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است، تأکید می‌کند: «ما باید حداکثر تمهیدات و پیش‌بینی‌ها را در این خصوص داشته باشیم. در نوروز ۹۹ با توجه به شرایط کرونا ما ۵۸ درصد کاهش تردد در برخی از محورها را داشتیم و حتی دیدیم که در سیزده بدر مردم همکاری بسیار خوبی داشتند. این روند با توجه به شرایط در نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۹۹ تکرار نشد و ما شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی ترددها به نسبت سال ۹۹ که ترددهای ما به‌طور میانگین ۵۸ درصد کاهش داشت، بودیم. حالا پیش‌بینی می‌شود که در نوروز ۱۴۰۱ بین ۵۰ تا ۵۷ درصد افزایش تردد در جاده‌ها داشته باشیم که این موضوع می‌تواند منجر به ترافیک سنگین در برخی از جاده‌ها بویژه جاده‌های منتهی به شمال کشور و جاده‌های ورودی و خروجی به تهران و شهرهایی چون قم و مشهد مقدس شود.»
هادیان‌فر با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده‌ها رخ داده اما ۷۰ درصد مرگ ومیرها مربوط به تصادفات جاده‌ای است، می‌گوید: «امروز ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند، ما باید براساس محل‌های وقوع تصادفات و همچنین نقاط حادثه خیز،  استقرارهای پلیس و دستگاه‌های امدادی را نیز مدیریت کرده تا در صورت وقوع حادثه مأموران و امدادگران در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.»
هادیان فر تعداد نقاط حادثه خیز در جاده‌ها و شهرها را به ترتیب ۳۲۰۰ و ۲۰۰۰ نقطه اعلام می‌کند.
همچنین فراهانی، جانشین معاون فنی و عملیات اورژانس کشور نیز در این جلسه از آماده‌باش بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نیروی اورژانس برای طرح نوروزی ۱۴۰۱ خبر می‌دهد و می‌گوید: در بحث راهیان نور نیز که بنا شده امسال اجرا شود دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ کردیم.

نیم نگاه

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور: اعیاد، ماه رمضان و تعطیلات پایان سال، الگوی سفر را تغییر داده‌اند که با افزایش سفر نیاز به تمهیدات متناسب با وضعیت موجود ضروری است
دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا: اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دوز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین‌ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می‌شود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: پیش‌بینی می‌شود که در نوروز ۱۴۰۱ بین ۵۰ تا ۵۷ درصد افزایش تردد در جاده‌ها را داشته باشیم که این موضوع می‌تواند منجر به ترافیک سنگین در برخی از جاده‌ها شود