بخشش پای چوبه دار به حرمت عید مبعث

گروه حوادث /   معصومه مرادپور:
 پسر جوانی که در جریان درگیری و نزاع جمعی مرتکب قتل شده  و پس از محاکمه به قصاص نفس محکوم شده بود در حالی که تنها یک قدم با چوبه دار فاصله داشت با تلاش کمیته صلح وسازش زندان اردبیل، خانواده مقتول به حرمت عید سعید مبعث از حق قصاص خود گذشت کردند و بدین ترتیب این متهم از قصاص نجات پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از 27 بهمن سال 96 از زمانی شروع شد که چند جوان به‌دنبال اختلافی که با هم پیدا کرده بودند در یکی از بوستان‌های شهر اردبیل به نزاع با یکدیگر پرداختند. درگیری تا زمانی ادامه داشت که یکی ازاین جوانان به‌نام سینا بر اثر برخورد چاقو به کمرش روی زمین افتاد.


ضارب به محض اصابت چاقو در حالی که دستانش خونی شده بود از صحنه درگیری گریخت.
سینا که بشدت زخمی شده وغرق در خون بود به بیمارستان منتقل شد اما قبل ازرسیدن به بیمارستان جان باخت.
با مرگ سینا تیمی از کارآگاهان جنایی استان اردبیل با دستور بازپرس تحقیقات خود را آغاز کردند.
فرید 28 ساله که پس از فرار به خانه‌اش رفته و با شستن آثار خون روی چاقو سعی در پنهان شدن در خانه یکی از آشنایانش را داشت خیلی زود بازداشت شد. این متهم جوان در همان اظهارات اولیه با پذیرفتن جرم خود مدعی شد: درگیری من و دوستانم با چند پسر دیگر از یک کافه و بر سر حرف‌های پوچ و بی‌ارزش شروع شد بعد به یکی از بوستان‌های اردبیل رفتیم و نزاع سختی بین ما رخ داد. من روز حادثه اصلاً قصد کشتن کسی را نداشتم چاقو را از جیبم در آوردم تا فقط از خودم دفاع کنم و بقیه را بترسانم اما آنقدر گرفتار احساس و هیجان شدم که اختیارم را از دست داده بودم. نمی‌دانم چطور شد که من ضربه‌ای به سینا زدم بعد هم از ترس به خانه رفتم و از همان لحظه عذاب وجدان به جانم افتاد... بعد که فهمیدم سینا فوت شده است دنیا روی سرم خراب شد. به دنبال اعتراف‌های متهم وی به اتهام قتل عمد بازداشت و در شعبه یکم دادگاه کیفری استان اردبیل محاکمه شد. با توجه به درخواست پدرو مادر مقتول فرید به قصاص نفس محکوم شد.
با تأیید این حکم از سوی دادرسان دیوان‌عالی کشور حکم قصاص فرید قطعی شد. این متهم شش ماه قبل در حالی پای چوبه دار رفت که دیگر خودش را برای مرگ آماده کرده بود اما با پادرمیانی کمیته صلح وسازش بود که اولیای دم شش ماه به او فرصت زندگی دادند. با تمام شدن این فرصت شش ماهه بار دیگر پسر زندانی پای چوبه دار رفت. اما این‌بار با تلاش واحد صلح و سازش زندان اردبیل و ابراز ندامت و پشیمانی پسر جوان و طلب عفو و بخشش سرانجام خانواده مقتول راضی به گذشت شدند و اعلام کردند به حرمت عید سعید مبعث پیامبر(ص) از قصاص پسر جوان چشم‌پوشی می‌کنند.
پسر زندانی در حالی که از بخشش اولیای دم قدردانی کرده و باورش نمی‌شد که از کابوس چهارساله مرگ رهایی یافته باشد با پذیرش شرطی که اولیای دم برای وی گذاشته بودند قرار شد پس از آزادی از شهر و دیارش مهاجرت کرده و دیگر به آن استان برنگردد.
فرید به‌دنبال رضایت اولیای دم بار دیگر از نظر جنبه عمومی جرمی که مرتکب شده بود و اعمال ماده 612 قانون مجازات اسلامی تحت محاکمه قرار گرفت. قضات دادگاه نیز پس از پایان جلسه متهم را به چهار سال زندان محکوم کردند که با احتساب مدت زمانی که متهم در زندان بوده قرار است بزودی از زندان آزاد شود.