برخی خطوط قرمز ایران در مذاکرات لاینحل مانده است

«گفتگو‌ها مقدار زیادی جلو رفته و یک متن اولیه آماده شده که به توافق نزدیک است، اما هنوز چند مسئله باقی مانده که تا وقتی حل نشود، نباید انتظار داشته باشیم توافق انجام شود.» مجلس روز گذشته جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای تشکیل داد. این جلسه در فردای شبی بود که شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای ویژه بررسی مذاکرات و تصمیم برای توافق یا عدم‌توافق تشکیل داده بود. خبر‌های رسیده از جلسات مذکور حکایت از سنگین‌تر بودن سوی عدم‌توافق نسبت به وقوع توافق دارد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت و در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحاتی را به نمایندگان مجلس ارائه داد. تعهد ما باید همراه با ضمانت امریکا باشد
سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی دیروز گفت: نمایندگان بر لزوم اخذ ضمانت از امریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای تأکید کردند.
وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای در درجه اول باید قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در نظر گرفته شود، افزود: چارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد. مجلس هم بر این موضوع نظارت می‌کند و ما از مذاکره‌کنندگان در چارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: رئیس مجلس هم در این جلسه تأکید کرد که موضوع هسته‌ای برای ما مهم است و از حقوق هسته‌ای خود عدول نمی‌کنیم و هر مذاکره و توافقی باید حقوق هسته‌ای ما را تضمین کند.


موسوی با بیان اینکه ما با تحریم‌های ظالمانه امریکا مواجه هستیم، اظهار داشت: اگر جایی تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر تحریم‌ها اثر خودش را از دست داده، ولی، چون تعهداتی دادیم و باید به تعهدات تا زمان پایان راستی‌آزمایی پایبند باشیم، باید انتفاع اقتصادی را هم در نظر داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امریکا باید در مقابل تعهداتش ضمانت بدهد، گفت: ضمانت‌ها مختلف است، مثلاً ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد، تعهدات ما بی‌معنی خواهد بود. تعهد همراه با ضمانت است. هنوز چند خطوط قرمز ایران لاینحل مانده است
به گزارش تسنیم، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و چهار عضو برجام در مورد احیای توافق و بازگشت امریکا گفت: گفتگو‌ها مقدار زیادی جلو رفته و یک متن اولیه آماده شده، این متن به توافق نزدیک است، اما هنوز چند مسئله باقی مانده که تا زمانی که این مسائل حل نشود، نباید انتظار داشته باشیم توافق انجام شود.
وی ادامه داد: موضوعات زیادی تا الان در توافق مطرح بوده که راه‌حل‌هایی در مورد آن حاصل شده، اما چند موضوع که جزو خطوط قرمز ایران است، هنوز لاینحل مانده و نظرات ایران تأمین نشده و بنای جمهوی اسلامی ایران این است که بر خطوط قرمز خود استوار باشد. طرف مقابل برای حفظ تحریم‌های دوره ترامپ مقاومت می‌کند
عمویی اضافه کرد: موضوعات چند دسته اصلی دارند؛ یک بحث این است که طرف مقابل هنوز برای حفظ بخشی از تحریم‌هایی که در دوره ترامپ گذاشته، مقاومت می‌کند. برای ما مهم‌ترین نکته این است که هر اقدامی که ذیل کمپین فشار حداکثری صورت گرفته و بنای آن بر این بوده که ایران تحت فشار مسیر حرکت خود را تغییر دهد، عناصر این کمپین یعنی تحریم‌هایی که ذیل آن انجام شده باید برداشته شود. وی افزود: این خواسته اساسی بود که به تیم مذاکره‌کننده ابلاغ و در قانون اقدام راهبری هم در مورد آن صحبت شده و یکی از موضوعات بحث تحریم است.
نماینده تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مسئله تضمین است، من اشاره کردم یکی از تجربیات ما در دوره برجام این بود که طرف مقابل به رغم تعهداتی که می‌دهد آن‌ها را اجرا نمی‌کند و از این جهت یک خواسته منطقی این است که ما از طرف مقابل تضمین بگیریم. در گفتگو‌ها هم طرف‌های حاضر بر اصل «منطقی بودن خواسته ایران برای گرفتن تضمین» اذعان دارند، اما وقتی که وارد مکانیسم می‌شوند، طرف امریکایی به عنوان طرف خطاکاری که از توافق خارج شده و اکنون می‌خواهد به توافق برگردد و باید تضمین بدهد، برای اجرای این تضمین‌ها مقاومت می‌کند.
عمویی در رابطه با انعطاف ایران در حوزه تضمین برای پیشبرد مذاکرات عنوان کرد: ما برای این مسئله راهکار‌های مختلفی ارائه کردیم، یعنی هم تضمین سیاسی، هم تضمین حقوقی، هم تضمین اقتصادی و هم حوزه فنی انواع راهکار‌های تضمینی بود که ما ارائه کردیم. همه این پیشنهاد‌ها از طریق کانال‌هایی که وجود دارد به طرف مقابل ابلاغ شده، اما آن‌ها هنوز ابتکار عملی برای پذیرش این پیشنهادات ندارند. ما هم فکر می‌کنیم بازگشت امریکا به توافق بدون تضمین وارد شدن به یک فضای ناپایدار و موقتی است.
وی اضافه کرد: برای راستی‌آزمایی مکانیسم‌هایی پیشنهاد شده و فکر می‌کنم در این مسئله راهکار‌ها شفاف‌تر است.
ادعا‌های سیاسی در مورد همکاری ایران و آژانس باید حل شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح نگرانی‌های ایران در مذاکرات گفت: موضوع دیگری که در مذاکرات باقی مانده بحث عواملی است که ممکن است این توافق را ناپایدار کند. ادعا‌های سیاسی که ممکن است درباره همکاری‌های ما با آژانس مطرح شود، باید به نحوی مورد حل و فصل قرار گیرد، البته به دلیل فشار‌های سیاسی که طرف مقابل به شکل مرسوم در عرصه مذاکرات اعمال می‌کند، تاکنون پاسخ‌هایی که در رابطه با این ادعا‌ها از سوی ایران داده شده، نادیده گرفته شده است. لغونشدن تحریم‌ها یا نبود تضمین موجب ناپایداری توافق است
عمویی در پاسخ به این سؤال که چه میزان این احتمال وجود دارد که ما لغو همه تحریم‌ها بدون تضمین را بپذیریم؟ تصریح کرد: مسئله‌ای که هست این است که چه تحریم اساسی باقی بماند یا تضمینی در قبال تعهدات طرف مقابل گرفته نشود، موجب ناپایدار شدن این توافق خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در داخل برجام شش دسته تحریم موضوعی و ۷۴۵ تحریم فرد، شرکت یا نهاد داشتیم که باید همه این‌ها رفع شود، اما در دوره ترامپ دو دسته تحریم موضوعی دیگر در حوزه فلزات، همکاری‌های مالی، بانکی و حوزه انرژی اضافه شد که شامل حدوداً ۸۰۰ مورد تحریم جدید ذیل کمپین فشار حداکثری می‌شود.
عمویی خاطرنشان کرد: در حال حاضر درباره تحریم‌های برجامی به نظر می‌آید طرف مقابل آمادگی رفع آن را دارد ولی در ارتباط با تحریم‌های دوره ترامپ بهانه می‌آورند و مدعی هستند این تحریم‌ها مرتبط با برجام نیست، با این حال ما تاکنون توانسته‌ایم طرف مقابل را مجاب به رفع بخش قابل توجهی از تحریم‌ها کنیم. موضوع محدودیت غنی‌سازی ایران
عمویی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با انعقاد توافق احیای برجام، غنی‌سازی ایران به زیر ۵ درصد خواهد رسید، گفت: اگر توافقی صورت بگیرد به این عنوان که تحریم‌ها برداشته شود و ما در یک پروسه راستی‌آزمایی به این نتیجه برسیم که تحریم‌ها در عمل برداشته شده، ایران به تعهدات سابق خود در برجام بازخواهد گشت، بنابراین با توجه به اینکه ایران در برجام متعهد شده که به مدت ۱۰ سال غنی‌سازی را در محدوده ۶۷/۳ درصد نگه دارد، ما به شرط رفع تحریم‌ها مجدداً باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم.