موشی روی پای هملت

آرمان ملی- منیره چگینی: نمایـــش «هملت» با تمی جدید این روزها در تالار مولوی تهران، در حال اجرا است. نگارش این اثر برای اجرا و کارگردانی آن را شایان افشردی، کارگردان جوان تئاتر با بازی احسان معجونی، آوا تدین و اشکان زهتاب برعهده دارد. شاید در نگاه اول، این نمایش همان اجرای نمایشنامه مشهور «هملت» به نویسندگی شکسپیر یا اقتباسی از آن باشد، اما زمانی که به تماشای این تئاتر می‌نشینید، درخواهید یافت که نگارنده این نمایشنامه، سعی کرده که چهره‌ای جدید با طراحی ایده‌های نو و با بهره‌گیری از سه نمایشنامه «هملت» شکسپیر، «هملت ماشین» نوشته هاینر مولر و «روز مرگ در داستان هملت» نوشته‌ای از برنارـ ماری کولتِس به مخاطب ارائه دهد و با تلفیق این سه نمایشنامه، مخاطب را به تماشای صحنه‌ها و دیالوگ‌هایی جذاب روی صندلی میخکوب ‌کند. در این میان مخاطب به این امر توجهی ندارد که نمایشنامه هملت در سال ۱۶۰۲ میلادی نوشته شده، بلکه با سیاست‌های جنگ‌طلبانه، عشق و نفرت و زندگی امروز بشر در قرن 21 نیز در این نمایش با روزگار امروز همخوانی دارد. در حقیقت نمایش «هملت» شایان افشردی، همان ماشین زمانی با سه شاهکار ادبیات جهان است که مخاطب را در چهار قرن جابه‌جا می‌کند. لازم به‌ذکر است که این نمایش اثر برگزیده بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی است و از 28 بهمن‌ماه شروع شده و 12 - 13 اسفند (امروز و فردا) با دو اجرا در هر روز به پایان می‌رسد. 
 ایده‌های نو 
این کارگردان جوان تئاتر در رابطه با نمایش هملت به «آرمان ملی» می‌گوید: ما سه نمایشنامه را در کنار همدیگر قراردادیم، ولی با خط داستانی که خودمان ساختیم و دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های این سه نمایشنامه مانند یک پازل روی خط داستانی چیده شد. در این میان از ایده‌هایی استفاده کردیم که روی صحنه اتفاق ‌می‌افتد و باعث جذابیت کار می‌شود. من و احسان معجونی (بازیگر نقش هملت) زمانی‌که می‌خواستیم این کار را آغاز کنیم، قصد داشتیم که چگونه این ایده‌ها و شیطنت‌های بصری را به تصویر بکشیم، ولی با یک خط داستانی که همه با آن آشنا هستند. یعنی همه مخاطبان وقتی وارد سالن تئاتر می‌شوند یا در برخورد با یک اثر هنری، در وهله نخست دوست دارند قصه و خط داستانی و اینکه داستان چطور شروع می‌شود کشف کنند. ما این خط داستانی را داشتیم و از ایده‌ها، نماد، شکل و فرم‌ها بهره گرفتیم که بیشتر دیده شوند و یک متن و یک خط داستانی که مخاطب از قبل با آن آشنا است، مثل نمایشنامه هملت، را به شکلی جذاب‌تر به...
ادامه صفحه 12