توضیح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره یک یادداشت

آفتاب یزد: پیرو انتشار یادداشتی تحت عنوان «سه نکته درباره تعهد صادرات بنزین» که در تاریخ 11/12/1400 در نشریه آفتاب یزد منتشر شده است، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیحاتی را به دفتر ارسال کرده که بدین شرح است:
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در واکنش به یادداشتی تحت عنوان «سه نکته درباره تعهد صادرات بنزین» توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی
ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به یادداشتی که یازدهم اسفندماه سال جاری در روزنامه آفتاب یزد منتشر شده، آمده است:


شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان متولی اصلی در تامین و توزیع سوخت موردنیاز کشور در شرایط تحریم همچنان در سیبل حملات غیرکارشناسانه قرار گرفته است.
در چنین شرایط حساسی که انتظار بیان رویدادها به دور از سیاه‌نمایی از آیینه مطبوعات می‌رود؛ متاسفانه معدود رسانه‌هایی بسیج شده‌اند تا با مبدل شدن به تریبون تحریم‌گران داخلی، به جای ایجاد و تضمین امنیت روانی، ابزاری برای تخریب منافع ملی در کشور شوند.
غلبه کردن تعصبات شخصی نگارنده به جای دغدغه‌مند بودن نسبت به منافع ملی کشور منجر شده است تا با دیده اغماض به وقایع گذشته و حال بنگرد و توقف و جبران فرصت سوزی حادث شده در ارزآوری فرآورده‌‌های نفتی در دولت قبل را به یک تعهد کوچک برای دولت فعلی قلمداد کند!
آنچه در ساختار تجارت و بازرگانی برای اهالی فن از ضروریات به شمار می‌رود؛ پیش‌بینی از وضعیت بازارهای آتی است که می‌بایست توسط مسئولان و متصدیان امر به صورتی هشیارانه لحاظ شود.
امری که متاسفانه در دولت قبل و در مدیریت وقت شرکت ملی پالایش و پخش در حاشیه ماند تا با اتخاذ تصمیمی شتابزده و بدون بررسی کارشناسانه بیش از نیمی از موجودی ذخایر فرآورده‌های نفتی را با قیمتی ثابت به فروش برساند.
لذا در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است؛1)نویسنده در بند نخست یادداشت خود در حالی به تناقض آمار مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پیش فروش فرآورده‌های نفتی اشاره می‌کند و آن را گاف و برگ برنده در تحلیل به اصطلاح فنی خود می‌داند! غافل از اینکه رقم دو میلیارد لیتر مجموع فرآورده‌های زمینی و دریایی بوده است که در زمان مدیریت وقت شرکت، پیش‌فروش شده بود. این در حالی است که این مهم با پیگیری‌های مدیرعامل فعلی شرکت ملی پالایش و پخش و مساعدت‌های شورای عالی امنیت ملی و... روند تعهدات فروش دریایی متوقف شد تا از ایجاد ضرر و زیان بیشتر به منافع کشور ممانعت به عمل آید و روند فرصت سوزی ارزی متوقف شود.
2)اما الباقی تعهدات در فروش زمینی 200 میلیون لیتر بود که علی‌رغم تلاش‌های فراوان جهت فسخ آن، می‌بایست این حجم به مشتریان با قیمت ثابتی که سال گذشته به فروش رسیده، با تعهد در دولت سیزدهم عرضه شود، امری که تاکنون با وجود سختی و فشار در تامین سوخت زمستانه و به منظور رضایت مشتریان در بازار صادراتی جهت حفظ اعتبار کشور با ضرورت جبران مافات در افزایش ذخایر استراتژیک کشور درحال انجام است.
3)تصمیمات شتابزده بدون توجه به تکلیف موجود در حفظ و افزایش ذخایر استراتژیک در سال 99 باعث شد تا با عرضه موجودی تولیدات پالایشگاه‌ها بدون یک ارزیابی کارشناسانه، سطح ذخایر استراتژیک کشور از 3 میلیارد لیتر به یک میلیارد کاهش پیدا کند. این عرضه دو میلیارد لیتری به منظور تامین نقدینگی در دولت قبل در شرایطی رقم خورد که سایر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به ترتیب در همان برهه زمانی نفتا و محصولاتی شبیه به بنزین را تا اکتان80 درصد با قیمتی گرانتر از بنزین صادر می‌کردند و در آن برهه چوب حراج به بازار بنزین زده شده بود.
4)تمامی این وقایع درحالی رخ داده است که اگر یک پیش‌بینی ساده از آینده قیمتی بازار نفت و به تبع آن سایر فرآورده‌ها که مکررا توسط توسط کارشناسان در شبکه‌های اطلاع‌رسانی و خبری انعکاس یافته بود، صورت می‌گرفت. به انضمام یک مدیریت اصولی و نگاه بلندمدت، امکان افزایش سود و ارزآوری بیشتر با توجه به شرایط قیمت روز نفت و دو برابر شدن آن نسبت به سال گذشته امکان پذیر می‌شد.
5)بنابراین تلاقی کردن مدیریت بحران با بحران مدیریت در شرایط امکانپذیر بودن عرضه به فراخور و سقف ذخایر فرآورده‌ها تا حدی که فرایند عملیاتی واحدهای پالایشی را دچار وقفه نکند، باعث شد امروز فرصت افزایش ارزآوری بدنبال رشد قیمت‌ها از کشور سلب شود.
لازم به تاکید است که بزرگ‌نمایی در اشتباه تاکتیکی سرزده در مدیریت گذشته و کوچک‌نمایی برای جبران آن در دولت حاضر، با استناد به ادله‌ای ناقص، غیرفنی همراه با فرافکنی توجیه‌گر این اجحاف عامدانه و ضربه به منافع ملی کشور نخواهد شد و با رسالت مقدس عرصه خبر در تضاد کامل است.