امیرعبداللهیان: به توافق در وین نزدیکیم

ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات‌مان را در مورد موضوعات باقی‌مانده از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست
آفتاب یزد - گروه سیاسی: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان در مورد آتش بس در یمن و مذاکرات وین گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، در ابتدای این گفت‌وگو دبیرکل سازمان ملل برقراری آتش بس در یمن را تبریک گفت و اظهار داشت، این یک موفقیت و پیروزی مشترک است که در نتیجه تلاش‌های همه طرف‌ها به دست آمده است. وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن ابراز خرسندی از برقراری آتش بس در یمن و تشکر از نقش دبیرکل در این خصوص، تاکید کرد، اکنون زمان آن است که قدم‌های اساسی در راستای برقراری صلح و ثبات در یمن و به ویژه لغو کامل تحریم‌های انسان‌دوستانه برداشته شود. امیرعبداللهیان ضمن اعلام تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران یمن و پایان جنگ در این کشور تاکید کرد، امیدواریم همزمان با برقراری آتش‌بس، محاصره کامل مردم یمن نیز متوقف شود تا این فرصت مهم از دست نرود.
وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن تاکید کرد. امیر عبداللهیان همچنین ضمن استقبال از سفر گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به منطقه و با اشاره به دستور کار شورای امنیت برای صدور دو بیانیه مختلف در مورد یمن اظهار داشت: ما از صدور بیانیه شورای امنیت در حمایت از آتش بس استقبال می‌کنیم، اما بیانیه دیگری که به صورت یک جانبه و بدون در نظر گرفتن حملات عربستان به یمن و در محکومیت دولت نجات ملی مطرح می‌باشد، غیرسازنده است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اظهار داشت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات‌مان را در مورد موضوعات باقی‌مانده از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مذاکرات مهم انجام شده در وین را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که طرفین هر چه زودتر به توافق برسند. وی در پایان با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت، تلاش داریم تا برنامه‌ای را تحت عنوان «ابتکار همبستگی رمضان» با هدف برقراری صلح و اقدامات بشر دوستانه در دستور کار خود قرار دهیم.
> زمان از سرگیری گفت‌وگوهای وین


نماینده روسیه در مذاکرات وین زمان از سرگیری این گفت‌وگوها را منوط به حل اختلافات باقی‌مانده میان ایران و آمریکا دانست. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در توییتر خود به توییت یک خبرنگار که به برچیده شدن چادر روزنامه‌نگاران در بیرون از هتل کوبورگ، محل برگزاری گفت‌وگوهای وین اشاره کرده بود، واکنش نشان داد. وی که نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین است در پیام خود نوشت: چادر اهالی رسانه در این مرحله حیاتی نیست. زمانی که ایران و آمریکا اختلافات نهایی خود را از دور (امیدوارم به زودی) حل کنند، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد و به احتمال زیاد، در دیداری کوتاه و تنها برای تصمیم‌گیری رسمی درباره احیای برجام.
> «احیای برجام» مهمترین اولویت
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه احیای برجام مهمترین اولویت وزارت امور خارجه در سال ۱۴۰۱ است، گفت: با توجه به تاثیری که رفع تحریم‌ها در معیشت مردم دارد، بدون شک تمرکز اصلی دستگاه دیپلماسی همچنان بر این موضوع باقی خواهد ماند. رضا ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اولویت‌ها و چالش‌های پیش روی دستگاه دیپلماسی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بزرگترین چالشی که همچنان در دستور وظایف وزارت امور خارجه به عنوان یک موضوع دارای اولویت اساسی مطرح است، انجام و چگونگی احیای برجام است و به نظر می‌رسد مقامات دستگاه دیپلماسی و مذاکره‌کنندگان ایرانی با جدیت پیگیر تحقق این مهم هستند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: احیای برجام با توجه به پیوند مشخص آن با موضوع رفع تحریم ها، اثر مستقیم و اجتناب ناپذیری بر زندگی و معیشت مردم دارد و از این رو دستگاه دیپلماسی این مهم را با جدیت پیگیری کرده و خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته مسائل مبتلابه وزارت خارجه محدود و منحصر به موضوع احیای برجام نیست و مسائل دیگری از جمله نحوه مواجهه با بحران‌های بین‌المللی از دیگر موضوعات حساس و مهمی است که وزارت خارجه با آن رو در رو است. ذبیحی اظهار کرد: بحران افغانستان و تسلط دوباره طالبان بر این کشور در همین چند ماه اخیر اثرات قابل توجهی بر کشور داشته و باعث ورود حدود یک میلیون پناهجوی افغان به کشور شده است. همین مسائل، اهمیت رسیدگی و تلاش وزارت خارجه برای حل مشکلات کشور افغانستان را در تعامل با سایر همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای افزایش داده و دو چندان می‌کند.
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور نیز از جنبه‌های مختلف در دستور کار وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد که فوری‌ترین و مهمترین جنبه آن در حال حاضر تلاش به منظور عدم تاثیرگذاری این بحران بر موضوع احیای
برجام است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این راستا نیز تاکنون تلاش زیادی از سوی دستگاه دیپلماسی صورت گرفته است تا اطمینان حاصل شود در صورت رفع سایر مسائل و مشکلات فی مابین طرف‌های حاضر در مذاکرات، موضوع بحران اوکراین مانعی برای احیای برجام نخواهد بود. ذبیحی افزود: محکومیت و رد توسل به هر گونه جنگ و تلاش‌های کشورگشایانه به عنوان شیوه‌ای برای حل مشکلات و اختلافات بین‌المللی، موضوع مهم دیگری است که در نحوه مواجهه با این بحران حائز اهمیت بود که وزارت امور خارجه از همان ابتدا نسبت به آن همت گمارد و نیاز است همچنان بر این موضع تاکید گذارده شود.
این پژوهشگر روابط بین‌الملل اظهار کرد: جنگ از نظر انسانی موضوعی غیرقابل قبول و مذموم است که در زمره بحران‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد و لذا لازم است کشور همراستا با تلاش‌هایش برای پایان یافتن جنگ، از فرصت‌های ایجاد شده در این بحران‌ها برای ارتقاء منافع ملی کشور نیز بهره بگیرد. ذبیحی ادامه داد: تحکیم و گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه‌ای و به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله دیگر اولویت‌های مهم وزارت خارجه است که به نفسه دارای اهمیت قابل توجه است و در شرایط فعلی نیز اهمیت و موضوعیت دو چندانی پیدا می‌کند. این استاد دانشگاه افزود: تحکیم این روابط در شرایط فعلی به منظور همراه کردن این کشورها و کاستن از مخالفت‌ها، در خصوص تلاش‌های موجود جهانی در زمینه احیای برجام حائز اهمیت است و لذا باید این باور از سوی دستگاه دیپلماسی کشور در منطقه بیش از پیش رواج یابد که احیای برجام تهدیدی علیه امنیت و یا منافع هیچ کشوری در منطقه خلیج فارس نیست.
ترامپ: اگر رئیس‌جمهور بودم یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کردم!
رئیس جمهور پیشین آمریکا با انتقاد از عملکرد دولت بایدن در مذاکرات وین مدعی شد که اگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده بود ظرف یک هفته به توافق با ایران دست پیدا می‌کرد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در واشنگتن تاون‌شیپ بار دیگر از دولت جو بایدن رئیس جمهور کشورش برای احیای توافق هسته‌ای انتقاد کرد و بار دیگر مدعی شد که دولت او می‌تواند ظرف یک هفته با ایران به یک توافق جدید دست یابد. بنابر گزارش شبکه نیوزمکس، ترامپ خطاب به هواداران خود گفت که بایدن نه تنها در حال بازبینی یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است، بلکه به روسیه و چین اجازه داده است که مذاکرات (رفع تحریم‌ها در وین) را هدایت کنند. وی افزود: اکنون، این روسیه است که برای یک توافق مذاکره می‌کند و چین نیز پشتیبان است. چقدر این کشور (آمریکا) احمق است. آن‌ها (دولت بایدن) خیلی احمق هستند. رئیس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد در ادامه به انتقاد از این توافق جدید پرداخت و گفت: این توافق یک فاجعه است. مشخص خواهد شد که این توافق فاجعه است. هیچ‌کس حتی نمی‌تواند باور کند اما ما در حال از دست دادن همه چیز هستیم - تمام چیزهایی که به خاطر آن با ایران جنگیدیم.
ترامپ همچنین مدعی شد که اگر بار دیگر به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شد به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران دست پیدا می‌کرد. وی ادعا کرد: آن‌ها به یک توافق دست می‌یافتند. آن‌ها (ایران) ظرف یک هفته پس از آنکه ما ریاست جمهوری را بر عهده می‌گرفتیم، توافق می‌کردند. آن‌ها برای توافق بسیار آماده بودند. رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه سخنرانی روز شنبه خود ازعدم توانایی دولت بایدن برای توقف برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت: ما کارت‌هایی داریم. ما پیشتر نیز تمام کارت‌ها را داشتیم. هنوز هم داریم. اگر می‌دانستند چطور با آن‌ها بازی کنند، هنوز هم کارت داشتند. وی افزود: تنها کاری که آن‌ها (دولت بایدن) در آن مهارت دارند، برگزاری انتخابات است، برگزاری و تقلب در انتخابات.
ابراز نگرانی معاون ترامپ از هرگونه احتمال خرید نفت از ایران
معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا با انتقاد از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام نسبت به احتمال خرید نفت از ایران ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز از تلاش‌های دولت کنونی کشورش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش برای خرید نفت از ایران انتقاد کرد و آن را برای مردم آمریکا غیر قابل قبول دانست. وی گفت: برای مردم آمریکا غیرقابل درک است که ما در حال مذاکره با ایران برای لغو تحریم‌ها جهت خرید نفت هستیم و هیئتی را نیز به ونزوئلا فرستاده‌ایم تا برای نفت التماس کند، در حالی‌که ما ذخایر عظیمی در کشور داریم که توسط دولت (بایدن) بسته شده است. پنس مدعی شد: آمریکا درحال همکاری با روسیه برای متقاعد کردن ایران به منظور بازگشت به توافق هسته‌ای است و این، پیام ضعفی است که مردم آمریکا آن را نمی‌خواهند. معاون ترامپ در ادامه به افزایش قیمت بنزین و گاز در آمریکا به دلیل تحریم نفت روسیه اشاره کرد و گفت که این افزایش قیمت‌ها نباید موجب شود که واشنگتن از ایران یا ونزوئلا نفت خریداری کند. وی همچنین مدعی شد که قدرت آمریکا کلید حل مسائل این کشور در داخل و خارج است.