حماس: دست‌مان روی ماشه است

مسجدالاقصی روز جمعه شاهد یکی از شدید‌ترین درگیری‌های یک سال اخیر بود. شهرک‌نشینان صهیونیست با صدور فراخوان‌هایی از تعرض دسته‌جمعی به مسجدالاقصی در ایام عید یهودی «پسح» که امروز شروع می‌شود، حمایت کرده‌اند. جنبش حماس در این باره هشدار داده و گفته که قدس و مسجدالاقصی خط قرمز بوده و دست مقاومت روی ماشه است. نیرو‌های اسرائیلی در آستانه ایام عید پسح که از امروز شروع می‌شود و تا پنج شنبه ادامه خواهد یافت، تنش‌ها در مسجدالاقصی را تشدید کرده‌اند. روز جمعه مسجدالاقصی یکی از پرتنش‌ترین روز‌های خود را طی یک سال گذشته سپری کرد، جایی که فلسطینیان در دومین جمعه ماه رمضان برای ادای نماز جمعه گرد هم آمده بودند که به درگیری آنان با مأموران صهیونیست منجر شد و اسرائیلی‌ها فلسطینیان را سرکوب کردند. در جریان یورش اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی و درگیری آن‌ها با نمازگزاران حدود ۲۰۰ فلسطینی مجروح شدند. نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی برای سرکوب فلسطینیان گاز اشک‌آور شلیک کردند و شمار زیادی از نمازگزاران نیز در داخل مصلای مسجد، محاصره و ۴۰۰ نمازگزار بازداشت شدند. رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای فلسطینیانی را که برای ادای نماز به مسجدالاقصی آمده بودند، «اغتشاشگر» خوانده است.
دعوت به اعتکاف
برای نخستین بار از سه سال گذشته، گردشگران از سایر کشور‌ها می‌توانند برای شرکت در مراسم «عید پسح» به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند؛ موضوعی که با واکنش فلسطینیان روبه‌رو شده است. هفته گذشته حساسیت‌ها درباره برنامه صهیونیست‌ها برای انجام مراسم دینی در مسجدالاقصی شدت گرفت، به خصوص بعد از آنکه منابعی در رژیم صهیونیستی اعلام کردند که یهودیان افراطی قصد دارند به مناسبت عید یهودی پسح در مسجدالاقصی مراسم قربانی داشته باشند. احیای آیین قربانی توسط گروه‌های معروف به هیکل، برای احیای معبد ادعایی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی با هشدار‌های چند روز گذشته به فلسطینیان اعلام کرد که قصد ندارد از برگزاری این مراسم حمایت کند. فلسطینیان نیز برای جلوگیری از برگزاری این مراسم، به طور گسترده در مراسم نماز جمعه قدس شرکت کردند. با این حال، سطح تنش در قدس اشغالی در اثر درگیری‌های روز جمعه همچنان بالاست، به خصوص که شهرک‌نشینان صهیونیست با صدور فراخوان‌هایی خواستار تعرض دسته‌جمعی به مسجدالاقصی در ایام عید یهودی «پسح» شده‌اند که از امروز (یک‌شنبه) شروع می‌شود. نهاد موسوم به «هیئت مقر تشکیلات هیکل» (معبد سلیمان) نیز اعلام کرده که امروز ۱۶ آوریل در ساعت اشاره شده در‌های مسجدالاقصی برای یورش دسته جمعی صهیونیست‌ها باز خواهد شد. در مقابل، گروه‌های فلسطینیان فراخوان اعتکاف در مسجد داده و خواستار این شده‌اند که فلسطینیان از شب گذشته با حضور و اعتکاف مانع از تعرض و یورش نظامیان صهیونیست به این مکان مقدس شوند. «عزت الرشق»، از رهبران جنبش حماس در کنفرانس خبری گفت که «پیام ما به همه واسطه‌ها واضح است و آن اینکه قدس و مسجدالاقصی خط قرمز بوده و دست مقاومت روی ماشه است. او تأکید کرد که «هر تجاوز و حمله جدید با پاسخ مردم ما در هر نقطه و منطقه‌ای که هستند، مواجه خواهد شد.» این در شرایطی است که تنش‌ها بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بعد از حملات استشهادی فلسطینیان به قلب سرزمین‌های اشغالی، یکی از بالا‌ترین سطوح خود را پشت سر می‌گذارد. «استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل جمعه شب از درگیری‌های روز جمعه در مسجدالاقصی بین نظامیان متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌هایی که سعی در مقابله با ورود غیرقانونی آن‌ها داشتند، ابراز نگرانی شدید کرد و خواستار اقدامات تحریک‌آمیز برای جلوگیری از وخامت اوضاع شد. بنابر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، دوجاریک در بیانیه خود از جانب دبیرکل سازمان ملل گفت: «دبیرکل سازمان ملل عمیقاً درباره وخامت اوضاع امنیتی در قدس نگران است. توقف اقدامات تحریک‌آمیز در کوه معبد (حرم شریف قدس) برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر ضروری است». طبق این گزارش، گوترش همچنین خواستار حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدس قدس شد.
حتی امریکا
علاوه بر دبیرکل سازمان ملل، وزارت خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای گفته که اسرائیل با نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، به اشغال غیرقانونی و الحاق مستمر سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد. وزارت خارجه امریکا ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های روز جمعه در مسجدالاقصی، خواستار حفظ وضعیت تاریخی این مکان مقدس شد. «ایلهان عمر» نماینده مجلس نمایندگان امریکا تعرض به مسجدالاقصی را قویاً محکوم کرده و در حساب توئیتری خود نوشت: «وحشتناک است. ماه رمضان ماه صلح و تعمق است. حمله به مردم در عبادتگاه آنها، جایی که باید مقدس باشد، به روشنی، اشتباه و ظالمانه است. ما باید این وحشی‌گری را محکوم کنیم و به آن پایان بدهیم».» عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق، کویت و تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکومیت حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند. وزارت خارجه عربستان ضمن محکومیت این اقدام رژیم صهیونیستی، این تنش‌های فزاینده را تجاوزی آشکار به حریم مسجدالاقصی و جایگاه آن در وجدان امت اسلامی دانست. وزارت خارجه امارات نیز گفته که دولت امارات یورش نیرو‌های اسرائیلی به مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌کند؛ حمله‌ای که منجر به مجروحیت تعدادی از شهروندان فلسطینی شده است. همچنین، پاکستان تجاوز نیرو‌های رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را به شدت محکوم و اعلام کرد این تجاوز، نقض فاحش قوانین حقوق بشر در ماه مبارک رمضان است. همچنین کتائب حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای گفته که هجوم آشکار به مسجدالاقصی و اقدامات جنایتکارانه دشمن فقط به دست فلسطینیان آزاده متوقف می‌شود. در این بیانیه آمده است: «ما برای دفاع از مسجدالاقصی ایستاده‌ایم تا دست صهیونیست‌ها را در عراق و منطقه قطع کنیم.»‌شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق با صدور بیانیه‌ای بر حمایت این جنبش از آرمان فلسطین تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: در سایه سکوت مشکوک مدعیان دفاع از هویت عربی و اسلامی نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیست به هتک حرمت مکان وقوع «اسراء و معراج» پیامبر (ص) در مسجدالاقصی ادامه می‌دهند و صد‌ها مسلمان فلسطینی را که برای نماز جمعه امروز عازم مسجدالاقصی شده بودند، بازداشت یا زخمی کردند.