در‌به‌در به دنبال حریف تدارکاتی

تدارک ویژه برای حضور هرچه موفق‌تر تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر انتظاری است که امیدواریم فدراسیون کشورمان از پس آن برآید. اهمیت برگزاری چند دیدار دوستانه قبل از شروع جام ۲۰۲۲ بر کسی پوشیده نیست و بعد از برگزاری مراسم قرعه‌کشی همه به این واقعیت مهم اشاره کرده‌اند، اما به‌رغم اظهارات مدیران فدراسیون هنوز خبری از قطعی شدن بازی تدارکاتی نیست.
تیم‌های حاضر در جام‌جهانی بلافاصله پس از روشن شدن تکلیف‌شان در قطر به دنبال پیدا کردن رقبای تدارکاتی هستند. کشور‌ها با در نظر گرفتن حریفان خود در جام پیش‌رو تلاش می‌کنند با انتخاب بهترین گزینه‌ها آمادگی تیم و هماهنگی بازیکنان را تا شروع مسابقات بالا ببرند. همگروهی با انگلیس، امریکا و یکی از سه تیم اسکاتلند، ولز و اوکراین نوید بازی‌های سختی را به تیم‌ملی کشورمان می‌دهد. با کاهش تب ناشی از رویارویی با سه‌شیر‌ها و یانکی‌ها، بحث مذاکره با تیم‌های مختلف و قطعی کردن بازی‌های دوستانه بیش از پیش مطرح شده است.
چند روز پیش بود که دبیرکل فدراسیون خبر احتمال رویارویی با آرژانتین یا قطر را داد، خبری که نه تأیید شده و نه تکذیب. برگزاری دیدار تشریفاتی برزیل - آرژانتین در انتخابی جام‌جهانی قرار است در قطر برگزار شود و همین مسئله باعث شده فدراسیون به فکر برگزاری یک بازی دوستانه با یکی از این دو کشور بیفتد. این در حالی است که شاگردان اسکوچیچ در جام‌جهانی با دو حریف اروپایی و یک حریف از امریکای شمالی روبه‌رو خواهند شد و مصاف با دو غول امریکای جنوبی برای آمادگی جام‌جهانی منطقی به نظر نمی‌رسد.



در شرایطی که هنوز برنامه و بازی‌های تدارکاتی تیم‌ملی برای جام‌جهانی مشخص نشده، وزیر ورزش بر استفاده از ظرفیت وزارت امور خارجه صحبت کرده است. به نوشته خبرگزاری دانشجو، حمید سجادی با تأکید بر ایده‌های خوب امیرعبداللهیان در این زمینه اظهار داشت: «در حال حاضر افراد کارشناس و عمل‌گرایی در فدراسیون حضور دارند که می‌توانند در این حوزه اقدامات قابل توجهی صورت دهند. ما نقش حمایتی در وجوه مختلف از جمله تردد، منابع مالی و استفاده از ظرفیت وزارت خارجه را داریم، حتی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چندین مورد ایده برای حمایت از تیم‌ملی داشت. حتماً از تمامی ظرفیت‌ها برای ورود به جام‌جهانی استفاده خواهیم کرد.» وزیر ورزش با تأکید دوباره بر حمایت ویژه از تیم‌ملی گفت: «این قرعه فرصت خوبی برای تیم ملی فوتبال کشورمان است و برابر تیم‌های قدری در این مسابقات حاضر خواهیم شد. طبیعتاً رقابت برابر تیم‌های انگلیس و امریکا برای ما بسیار مهم خواهد بود و باید تدابیر ویژه‌ای برای هر مسابقه داشته باشیم، چراکه سبک بازی این دو تیم با یکدیگر متفاوت است. از سوی دیگر باید تعقیب کنیم پیروز پلی‌آف اروپا چه تیمی خواهد بود و برای آن نیز برنامه داشته باشیم. بنابراین بازی‌های تدارکاتی و نحوه آماده‌سازی تیم ملی برای ورود به مسابقات جام جهانی بسیار اهمیت دارد. با حداکثر توان برای موفقیت از تیم ملی حمایت خواهیم کرد. از نظر فنی، خیز صعود ما بسیار امیدوارکننده بوده، به همین دلیل همگان امیدوارند با چنین تیم باکیفیتی از مرحله اول صعود کنیم و این امیدواری میسر است.»

حمید استیلی برگزاری حداقل شش بازی را جزئی از برنامه آماده‌سازی تیم‌ملی در مسیر جام‌جهانی قطر عنوان کرد. مدیر تیم‌ملی فوتبال در گفتگو با ایرنا، تلاش‌های فدراسیون برای پیدا کردن حریف تدارکاتی را تشریح کرد: «تیم ملی فوتبال ایران خود را برای حضوری شایسته در جام جهانی آماده می‌کند و بدون شک برگزاری دیدار‌های دوستانه کمک شایانی به ما خواهد کرد. قبل از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی به همراه برخی از دوستان و دراگان اسکوچیچ صحبت‌هایی را با برخی از مدیران و مربیان تیم‌های دیگر انجام دادیم و پس از مراسم نیز با حضور سرپرست و دبیرکل فدراسیون نشست‌هایی را برگزار کردیم تا بتوانیم برنامه‌های تیم ملی را به خوبی تنظیم کنیم و پیش ببریم. دیدار‌های دوستانه در راه آماده‌سازی تیم ملی بسیار مهم و حائز اهمیت است، اما تا این لحظه که صحبت می‌کنیم، هیچ دیداری رسمی و قطعی نشده است، اما رایزنی‌ها در حال انجام است و امیدوارم بتوانیم بهترین تدارکات را برای تیم ملی مهیا کنیم. تا آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دو فیفادی را پیش‌رو داریم. در فیفادی نخست در خرداد‌ماه با توجه به تقویم موجود و شرایط تیم‌های اروپایی، تیم‌های کمی هستند که می‌توانیم با آن‌ها بازی کنیم، اما تلاشمان را برای برنامه‌ریزی دیدار‌های باکیفیت انجام خواهیم داد. با توجه به فرصت ۱۴ روزه در این فیفادی درصدد هستیم سه تا چهار بازی را در دستور کار قرار دهیم.»
مشکلات مالی و کمبود زمان از جمله چالش‌های تیم‌ملی در مسیر قطعی کردن دیدار‌های دوستانه هستند: «در این مرحله فرصتی هفت روزه داریم و بنا داریم تا دو دیدار دوستانه برگزار کنیم. نکته مهم اینکه تیم ملی برای آماده‌سازی خود نیازمند حمایت مسئولان است و امیدوارم این شرایط مهم و حساس به‌گونه‌ای مدیریت شود که تیم ملی در بهترین شرایط در جام جهانی قطر حاضر شود. مسائل مالی همیشه از مهم‌ترین مشکلات بوده و باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد. بحث قرارداد کادر فنی باید مدنظر باشد و نباید در راه آماده‌سازی تیم اختلال ایجاد کرد. از سوی دیگر زمان اندکی در اختیار داریم و باید از فرصت موجود به بهترین شکل بهره ببریم. اسکوچیچ تصمیم می‌گیرد و من به عنوان مدیر این تیم هر کاری لازم باشد انجام می‌دهم تا کمترین مشکل را در راه آماده‌سازی تیم ملی داشته باشیم.»