عبدالحمید قدیریان چهره برتر سال «هنر انقلاب ۱۴۰۰» شد

عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش پیشکسوت در مراسم پایانی هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش پیشکسوت که به عنوان یکی از چهره‌های «هنر انقلاب اسلامی» در سال۱۴۰۰ معرفی شده بود، در مراسم پایانی هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی، به عنوان چهره برتر سال «هنر انقلاب۱۴۰۰» معرفی و تجلیل شد. استاد قدیریان به دلیل واکنش سریع هنری نسبت به شهادت دختران افغانستانی مدرسه مکتب سیدالشهدای کابل افغانستان و خلق تابلوی نقاشی با عنوان «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شد. از ابتدای هفته هنر انقلاب که از ۲۰فروردین ماه آغاز شد، هر شب به جای معرفی نامزد‌ها از سه هنرمند و فرهیخته در رشته‌های مختلف تجلیل به عمل آمد و در نهایت در شب اختتامیه، «چهره هنر انقلاب۱۴۰۰» معرفی شد. از شاخص‌های انتخاب چهره برای ما پرمخاطب بودن اثر تولیدی، سوابق فرد هنرمند و گستراندن هنر انقلاب میان جوان، فعالیت‌های استانی در راستای هنر انقلاب، واکنش هنرمندانه به رویداد‌های روز، کسب موفقیت و مقام جوایز‌های ملی و بین‌المللی است.
عنصر هویت‌بخش هنر انقلاب چیزی جز رجوع به فطرت نیست
همچنین محمدعلی رجبی‌دوانی، اندیشمند، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر و زیبایی‌شناس که به خاطر نوشتن و انتشار کتاب‌های تجسم حماسه و مشق خوبان و پیشبرد کلان پروژه پژوهشی «هنر فطری» موفق به دریافت جایزه هنر انقلاب اسلامی شد، درباره آثارش گفت: به نظر ما رسید هنرمندان بنیانگذار در هنر انقلاب اسلامی در بخش تجسمی درس‌گفتار‌هایی را داشته باشند و تجربیات خودشان را مطرح کنند که چگونه با انقلاب جلو آمدند و در این مسیر پیشرفت کردند. من نیز هنر‌های نقاشی و نگارگری را درس دادم و همه این مطالب را همراه با یک مقدمه در کتاب تجسم حماسه آوردم.


او افزود: کتاب تجسم حماسه اولین کتاب درس‌گفتار‌های هنر انقلاب به روایت هنرمندان تجسمی جمع‌آوری و منتشر شده و قرار است در پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری ادامه پیدا کند تا این کار در همه رشته‌ها اتفاق بیفتد، زیرا هنر انقلاب به خاطر هنر و تلاش هنرمندانش امروز به جایی رسیده است که همه شاگردان و نوجوانان قدیم استادان بزرگ هنر‌های ما هستند و می‌توانند آنچه را که تجربه کرده‌اند، درس بدهند. این اندیشمند بیان کرد: یکی از سنن قدیمی ما در فرهنگ اسلامی شرح و حاشیه بود. برخی از افراد به جای آنکه کتاب جدید بنویسند آثار فاخر را شرح می‌کردند و حاشیه می‌زدند، زیرا بزرگان ما همیشه بخشی از حقیقت را به‌روز می‌گفتند و بخشی از آن را برای آیندگان ضمیمه می‌گذاشتند تا آیندگان بتوانند آن‌ها را تفصیل بدهند و راه جدید پیدا کنند. پژوهشگران وظیفه داشتند آثار بزرگان را خوانش کنند و بسط دهند. متأسفانه الان بسیار کم می‌بینیم که شرح و حاشیه کنند و من گفتم این کار در حوزه هنری انجام شود، زیرا جایی که برای انقلاب درست شده، به انقلاب اعتقاد دارد و انقلابیون هنرمند در آن جمع شده‌اند، برای خداست نه برای خودنمایی، پس بهتر است بیاید بنیان‌هایی را که بوده، احیا کند و بنیان‌های نیکوتری را هم بنیاد بگذارد، به همین خاطر دو رساله صراط السطور و مداد‌القطور از هنرمندان بزرگ شیعه خودمان سلطان‌علی مشهدی و میرعلی هروی را از دیدگاه یک نقاش شرح کردم. این شرح‌ها در کتاب مشق خوبان نوشته و منتشر شده‌اند.
رجبی‌دوانی اعلام کرد: هنر انقلاب به چه امری ایستاست و چه چیزی به آن هویت می‌بخشد؟ ما دریافتیم که عنصر هویت‌بخش این هنر چیزی جز رجوع به فطرت نیست و همه فرمایشات امام بزرگمان و رهبرمان این است که باید مردم را به فطرت دعوت کرد، زیرا اگر آن‌ها به فطرتشان برگردند، از آنجا که فطرت انسان، فطرت الهی است و خداوند فرمود فطرت همه به فطرت خدایی آفریده شده است، پس به مقام وحدت می‌رسند، اختلاف‌ها از بین می‌روند و جهان را صلح و سازش و نیکویی می‌گیرد.