گفت‌وگوهای عیدانه رئیس‌جمهور با سران 8کشور اسلامی

رئیس جمهور  به مناسبت عید فطر با سران کشورهای عراق، اندونزی، ترکیه،  قطر، عمان، کویت، ترکمنستان و تاجیکستان  گفت وگو کرد
 آیت الله رئیسی همچنین  به تماس تلفنی رئیس جمهور صربستان پاسخ داد

آیت الله رئیسی همچنین  به تماس تلفنی رئیس جمهور صربستان پاسخ داد



گروه سیاسی/   همزمان با حلول عید سعید فطر و در گفت‌وگوهای عیدانه میان رئیس جمهور و سران برخی کشورهای مسلمان از جمله عراق، اندونزی، ترکیه، قطر، عمان، کویت، ترکمنستان، تاجیکستان و صربستان بر تقویت روابط و توسعه روابط دوجانبه تأکید شد. رئیس جمهور کشورمان شامگاه دوشنبه و پس از رویت هلال ماه شوال در پیامی خطاب به سران و مردم کشورهای اسلامی فرارسیدن عید سعید فطر، عید تجلی ایمان و معرفت و شکوفایی فطرت الهی و تعالی انسانی را به سران و مردم کشورهای اسلامی تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد به میمنت این عید فرخنده، پیوندهای وحدت و اخوت در جامعه اسلامی در جهت تحقق آرمان‌های متعالی دین مبین اسلام تحکیم یافته و شاهد پایان منازعات و درگیری‌ها و برقراری صلح و امنیت و کوتاه شدن دست ستمگران در پهنه کره خاکی باشیم.
افزایش همکاری‌های بین‌المللی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به مناسبت تبریک عید سعید فطر، برای مردم این کشور آرزوی سلامت و امنیت کرد و گفت: انسجام و وحدت در عراق همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و امیدوارم روند سیاسی انتخابات پارلمانی اخیر در عراق هر چه سریع‌تر با تشکیل دولتی مقتدر و قوی به سرانجام برسد. آیت‌الله رئیسی همچنین در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس جمهور اندونزی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور تأکید کرد: با تلاش مشترک برای فعال شدن این ظرفیت‌ها، روابط دو کشور می‌تواند در تمامی زمینه‌ها توسعه یابد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که روابط خود را با اولویت کشورهای دوست، در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا دهد. رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله فلسطین در جهان اسلام، گفت: کشورهای اسلامی باید در دفاع از مبارزات ملت فلسطین انسجام و یکپارچگی داشته باشند. «جوکو ویدودو» نیز بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران بویژه در حوزه انرژی و بهداشت تأکید و تصریح کرد: ایران و اندونزی علاوه بر اشتراکات فرهنگی، در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز دیدگاه‌های نزدیکی دارند و هر دو از آرمان‌های مردم فلسطین حمایت می‌کنند.
 استقبال امیر کویت از رویکرد دولت ایران
رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، با بیان اینکه نزدیک شدن دل‌های مسلمانان در چنین مناسبت‌هایی انسجام اسلامی میان کشورهای اسلامی را بیشتر می‌کند نسبت به دیدار امیر کویت در تهران ابراز امیدواری کرد و افزود: افزایش رفت و آمد مقامات دو کشور می‌تواند ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه را هر چه بیشتر عملیاتی و فعال کند. وی در این گفت‌وگو که بعد از ظهر سه‌شنبه انجام شد مواضع کویت را در قبال توطئه‌های منطقه‌ای، آگاهانه توصیف کرد و با یادآوری مناسبات خوب ایران و کویت در گذشته، تأکید کرد که باید روابط ایران و کویت به عنوان دو دوست قدیمی به ظرفیت واقعی خود بازگردد.
امیر کویت نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به رئیس جمهور و مردم کشورمان اظهار داشت: عمیقاً از رویکرد جدید و اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران در دوره جنابعالی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قائل است، خرسندیم. وی نیز متقابلاً با اظهار امیدواری برای میزبانی از آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دیدارهای مقامات دو کشور و بویژه مقامات عالی ایران و کویت می‌تواند به گسترش روابط فیمابین و تقویت تلاش‌های مشترک برای تأمین منافع متقابل کمک کند.
رئیس جمهور در گفت‌وگو با همتای ترکمنستانی خود نیز با اشاره به روند رو به گسترش روابط ایران و ترکمنستان در دوره ریاست جمهوری قبلی این کشور در عرصه‌های مختلف از جمله همکاری‌های گازی، ترانزیتی و ریلی، اظهار داشت: یقین دارم در دوره پیش رو نیز این روند با مدیریت جنابعالی تسریع خواهد شد. «سردار بردی محمد‌اف» نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد: ترکمنستان علاقه‌مند است با توجه به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود، تمام تلاش خود را برای تسریع در روند ارتقای سطح تعاملات دوجانبه به کار بگیریم و قطعاً فعال بودن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی کمک زیادی به تحقق این هدف خواهد کرد.
سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور صربستان به تهران
رئیس جمهور کشورمان همچنین شامگاه دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان با تأکید کرد بر اینکه ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش سودمند روابط میان تهران و بلگراد وجود دارد و گسترش روابط دوجانبه ایران و صربستان زمینه مناسبی برای ارتقای سطح تعاملات بین‌المللی دو کشور ایجاد خواهد کرد، خطاب به همتای صرب خود اظهار داشت: آماده استقبال از جنابعالی در تهران هستیم و مطمئنم که گفت‌وگوها و رایزنی‌های ما در جریان این سفر نقش مؤثری در گسترش مناسبات فیمابین خواهد داشت. رئیس جمهور صربستان نیز در این گفت‌وگو با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به رئیس جمهور و مردم کشورمان، تصریح کرد: بالاترین و بهترین سطح ممکن از هیأت همراهان را با خود به این سفر خواهم آورد تا بتوانیم درباره همه زمینه‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو و رایزنی کنیم.
گفت‌وگو با اردوغان و تأکید بر مقابله با رژیم صهیونیستی
رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی عیدانه با«رجب طیب اردوغان» تأکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ارتقای معنادار روابط همه جانبه با کشورهای منطقه بخصوص ترکیه است. وی در ادامه سخنانش با غیرقابل قبول توصیف کردن رخدادهای اخیر در فلسطین، اظهار داشت: ضرورت دارد با مساعی کشورهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف بین‌المللی همه تلاش خود را برای متوقف کردن حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین به کار بگیریم. رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز تمایل برای سفر به تهران خاطرنشان کرد: ترکیه علاقه‌مند است در این سفر درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز انجام هماهنگی برای پیشبرد روابط دوجانبه و بین‌المللی، بخصوص افزایش حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی داشته باشد.دیگر گفت‌وگوی عیدانه روز دوشنبه با تبریک فرا رسیدن عید فطر به رئیس جمهور کشورمان از سوی سلطان عمان برقرار شد. آیت‌الله رئیسی در این گفت‌وگو ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای ملت و پادشاهی عمان، متقابلاً فرارسیدن عید سعید فطر را به وی و مردم این کشور تبریک گفت. «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نیز از آیت‌الله رئیسی برای سفر به عمان دعوت به عمل آورد.
امیر قطر نیز در تماسی تلفنی فرا رسیدن عید سعید فطر را به رئیس جمهور و مردم کشورمان تبریک گفت. رئیس جمهور کشورمان نیز اظهار امیدواری کرد که صلح و امنیت در سرتاسر جهان اسلام حاکم شود.
تأکید بر ضرورت هماهنگی امنیتی ایران و تاجیکستان
تأکید بر لزوم هماهنگی تهران و دوشنبه برای تأمین امنیت در منطقه موضوعی بود که در گفت‌وگوی عیدانه رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان مطرح شد. آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است امنیت و سعادت مردم تاجیکستان امنیت و سعادت مردم ایران است بر لزوم توسعه هماهنگی‌های امنیتی بین دو کشور تأکید کرد و افزود: ایران نگران وضعیت امنیتی منطقه و بویژه افغانستان است. رئیس جمهور با ابراز خرسندی از روابط اقتصادی رو به گسترش بین دو کشور از رئیس جمهور تاجیکستان برای سفر به ایران دعوت و انجام این سفر را در ارتقای سطح تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای تهران و دوشنبه مؤثر توصیف کرد. امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از دعوت رئیس جمهور کشورمان برای سفر به تهران، فرا رسیدن عید فطر را به آیت‌الله رئیسی و ملت ایران تبریک گفت. آیت‌الله رئیسی همچنین روز دوشنبه  در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید مجارستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با عنایت به اراده سیاسی مشترک، دو کشور همچون گذشته بتوانند گام‌های اساسی و بلندتری در جهت تعمیق و تحکیم مناسبات دوجانبه و صلح و امنیت بین‌المللی بردارند.
شهید مطهری معلم انقلاب است
رئیس‌جمهور همچنین روز یکشنبه هفته گذشته در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری، توجه به آموزه‌های ایشان را از بهترین راه‌های صیانت از جامعه در برابر تبلیغات سوء دشمنان اسلام و انقلاب دانست و گفت: شهید مطهری معلم انقلاب است و با تبحری که در فلسفه، کلام، فقه و سیاست داشت، مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری پایه‌های فکری انقلاب اسلامی ایفاد کرد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، این شهید گرانقدر را فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار انقلابی خواند و گفت: تفکر استاد مطهری مبنای انقلاب اسلامی است و امروز نیز می‌توان از ظرفیت کلام، اندیشه و آموزه‌های او در راستای بسط و تبیین معارف انقلاب اسلامی استفاده کرد.
وی یکی از ویژگی‌های مهم شهید مطهری را پاسخ به شبهات و باز کردن گره‌های ذهنی دانست و گفت: شهید مطهری عالم به زمان خودش و مسائل جامعه بود. برخی از حل گره‌های ذهنی جامعه فراری هستند اما شهید مطهری مسلط به مبانی، تاریخ، فلسفه و فنون مختلف بود و با زمان‌شناسی و شناخت جامعه سعی در باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و جامعه داشت. رئیسی افزود: یکی از گره‌های ذهنی که امروز نیز دشمن نسبت با آن ایجاد چالش و شبهه می‌کند، مسأله زن و خانواده است که شهید مطهری در این زمینه نیز اقدام به ارائه راهکار کرده است.
رئیس جمهور احیای اندیشه و آموزه‌های شهید مطهری را یکی از بهترین راهکارهای صیانت از نسل جوان دانست و اظهارداشت: در شرایطی با گسترش ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی، جامعه در معرض انبوه پیام‌ها و اندیشه‌های مختلف است، راه صیانت از فکر و ذهن جوانان، احیای اندیشه و آموزه‌های شهید مطهری و سایر بزرگان است. چرا که تفکر آنها می‌تواند به استحکام اعتقادات نسل جوان کمک کند و با توجه به جذابیت ذاتی که در بیان و اندیشه آن بزرگوار بود، می‌تواند موج‌آفرین باشد و نسل جوان را جذب کند.

برش
مبارزه مؤثر با قاچاق کالاهای اساسی در دستور کار قوه مجریه

رئیس جمهور دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی از کشور را انجام دهند. در جلسه روز یکشنبه (هفته گذشته) ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، راهکارهای جدیدی برای مبارزه مؤثر با قاچاق و خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور مطرح و تصویب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در این جلسه همچنین با هدف تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانفروشی پیشنهاد شد، مجازات‌های گرانفروشی تشدید شود و به سازمان تعزیرات حکومتی اختیارات بیشتری داده شود تا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، اقدامات مؤثر‌تری برای مبارزه با گرانفروشی و احتکار کالاها انجام دهند. همچنین مقرر شد فرآیند قانونی برای تصویب و اجرای این پیشنهاد با فوریت طی شود.
همچنین روز یکشنبه در جلسه هیأت وزیران به ریاست آیت‌الله رئیسی میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد. براساس مصوبه دولت، ضریب حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه، به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌‌یابد. همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می‌‌یابد، مشروط به آنکه پس از اعمال افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵۰ میلیون ریال کمتر باشد.