وداع بــا مرد خوب سیاست در ژاپــن

برخلاف اخبار رسمي هنوز انگيزه‌هاي اصلي ترور شينزوآبه در پرده ابهام است مرد خوب سياست بر اثر تروري با انگيزه‌هاي مشکوک بدرود حيات گفت. ژاپن در دوران «شينزوآبه» خود را متعهد به تعريف عرصه استراتژيک و ديپلماتيک کرد که تسلط چين براي آن دشوارتر باشد. تعميق روابط با هند بخشي از اين استراتژي بود. همچنين تلاش‌هاي آبه براي تقويت ارتش ژاپن. او يکي از حاميان اصلي پيشنهادها براي اصلاح قانون اساسي کشور بود تا ارتش اين کشور بتواند در کنار متحد اصلي خود، ايالات متحده، نقش بزرگتري ايفا کند. با اين حال آبه علاقه‌اي به ماجراجويي‌هايي که امريکا در آسياي جنوب شرقي در پي آن است، نداشت. در واقع تلاش آبه کنترل سياست‌هاي ماجراجويانه‌اي بود که مي‌توانست ساحل آرامش ژاپن را ناآرام کند. هنوز زود است همه ابعاد اين ترور روشن شود با اين‌حال نمي‌توان اين اتفاق را جدا از آنچه در بريتانيا و سقوط دولت بوريس جانسون و سلسله اتفاق‌هاي بعدي در اروپا و در ادامه جنگ اوکراين ناديده ناديده گرفت.
به گفته پليس، قاتل ادعايي که جمعه  «شينزو آبه» را به ضرب گلوله کشت، معتقد بوده که نخست وزير سابق ژاپن در يک «سازمان خاص» دست داشته است - و به گفته پليس، دلايل اين ترور سياسي نبوده است. به گزارش ايسنا به نقل از نيويورک پست، قاتل مظنون «تتسويا ياماگامي» 41 ساله، تنها چند لحظه پس از اينکه به رهبر سابق 67 ساله هنگام سخنراني در منطقه غربي ناراشليک کرد، دستگير شد.
ياماگامي در بازجويي‌ها ظاهراً به توطئه براي کشتن آبه اعتراف کرده، زيرا گفته است که دليل ترور اين بوده که فکر مي‌کرده نخست‌وزير سابق با سازماني مرتبط بود که او از آن کينه‌ داشت.
پليس نام اين سازمان را فاش نکرد يا جزئيات بيشتري در مورد آن ارائه نکرد، مشخص نيست اين گروه اصلا وجود خارجي دارد يا خير.


به گفته پليس، به نظر مي‌رسد اين قتل دلايل سياسي نداشته است.
پليس افزود: ياماگامي در حين بازجويي به آرامي به سوالات پاسخ مي‌داد و بازرسان هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند که آيا او به تنهايي عمل کرده است يا خير. در اين حال، پليس گفت که قاتل مظنون ساکن نارا بود و براي سه سال در نيروهاي دفاع از خود دريانوردي ژاپن کار مي کرد، اما اکنون به نظر مي‌رسد بيکار است. عکس‌ها و ويديوهاي وحشتناکي منتشر شده است که ظاهراً ياماگامي را پشت سر آبه درست لحظاتي قبل از شليک با يک تفنگ دست ساز نشان مي‌دهد.
مرگ آبه حدود 5 ساعت و نيم بعد پس از انتقال سريع به بيمارستان اعلام شد. مقام‌ها گفتند که او بر اثر جراحات عميق در قلب و سمت راست گردنش تا حد مرگ خونريزي کرد. جسد او با حضور همسرش «آکي »از بيمارستان کاشيهارا، در غرب ژاپن به توکيو منتقل شد.