برق خورشید از خمین وصل می‌شود

رئیس‌جمهور در بیست و نهمین سفر استانی خود، روز گذشته به استان مرکزی رفت و بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در خمین را افتتاح کرد. اهمیت این خط تولیدی از آن روست که اکنون در تمام دنیا برنامه‌ریزی برای آینده و تأمین انرژی‌های پاک حول انرژی‌های هسته‌ای و خورشیدی می‌چرخد و انرژی‌های فسیلی به سرعت جای خود را به این دو خواهند داد. جمهوری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و سیاستگذاری در این زمینه از سال‌های گذشته آغاز شده و اکنون یکی از آن‌ها به مرحله بهره برداری رسیده است.
جهان شتابان به سوی تسخیر آفتاب و انرژی پاک و ارزان و لایزال می‌رود. ایران از بهترین نقاط کره‌خاکی برای سیم‌کشی از آفتاب به درون صنایع و خانه‌هاست. حتی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت‌و‌گاز جهان برای تولید برق از آفتاب برنامه گسترده دارند. دیروز رئیس‌جمهور در خمین بزرگ‌ترین خط تولید پنل خورشیدی کشور را که می‌تواند سالانه به اندازه توان تولید برق دو نیروگاه بزرگ گازی و اتمی، پنل بسازد، افتتاح کرد. به موازات این اقدام، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم که به خنداب رفته بود، از برنامه ریزی این سازمان برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور خبرداد.
رئیسی همچنین به هپکو رفت که استقبال و تشکر کارگران از او مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ هپکویی که دچار تعطیلی بود و کارگرانش چند سال پیش روی ریل آهن سفره خالی پهن کردند و همین رئیسی در دوره‌ای که رئیس‌قضا بود، بازگشت این شرکت بزرگ دولتی را به تولید کلید زد و حالا برای توسعه بیشتر آن ضرب‌الاجل تعیین کرد.
آذرآب را احیا می‌کنیم


رئیسی در اولین برنامه سفر خود به استان مرکزی با حضور در مجتمع صنایع آذرآب از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن استماع درخواست‌های آنها، با تأکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است، اما محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.
رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم حمایت از مجتمع صنایع آذرآب، اظهار داشت: بانک کشاورزی ارتباط مأموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست، واگذار شود. رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانجات و صنایع را دارد امروز با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند، تأکید کرد: کارخانه آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت ۳ هزار نفر سابق بازگردد. رئیسی افزود: هپکو و آذرآب نماد‌های غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند. مجتمع عظیم صنعتی آذرآب در سال‌های گذشته طی فرایند خصوصی‌سازی واگذار شده بود، اما به دلیل تخلفات گسترده در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه توسط آیت‌الله رئیسی، مالکیت این کارخانه از بخش خصوصی گرفته شد و از سوی دولت به بانک کشاورزی واگذار شده بود، اما این بانک نیز نتوانسته به خوبی این واحد را مدیریت کند و در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد توان در حال فعالیت است.
خصوصی‌سازی ناموفق بلای جان مجتمع‌های تولیدی
رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی گفت: محصولاتی که در داخل کشور از جمله در هپکو ساخته می‌شود به هیچ عنوان نباید از خارج وارد شود.
رئیسی با تأکید بر مقابله با مافیای واردات گفت: وارداتی که موجب ایجاد مشکل برای تولید داخل شود ممنوع است و با آن مقابله می‌کنیم، چرا که این مهم از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است. وی همچنین در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تصریح کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند. وی با قدردانی از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتماد به نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. رئیسی با اشاره به مشکلات کارخانجات بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.
افتتاح بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی در خمین
سید ابراهیم رئیسی همچنین با حضور در مجتمع «مانا انرژی پاک» بزرگ‌ترین خط تولید پنل‌های خورشیدی کشور را افتتاح کرد. این خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در فاز تکمیلی امکان تولید پنل‌های خورشیدی برای تأمین سالانه ۱۵۰۰مگاوات برق را دارد. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ زنجیره ساخت تمامی اجزای پنل خورشیدی در این شرکت بومی خواهد شد. این شرکت خصوصی همچنین در حال ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی (مزرعه خورشیدی) کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ مگاوات برق در شهرستان محلات استان مرکزی است.
کلید حل مشکلات در دستان مردم است نه بیگانگان
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان مرکزی، در جمع اقشار مختلف مردم خمین، با ابراز خرسندی از حضور در میان اهالی زادگاه امام خمینی (ره) گفت: افتخار خمین این است که شهر زادگاه رهبر عالی‌قدر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است. شخصیتی که در این شهرستان پا به عرصه گذاشت، منشأ تحول بزرگی در جهان اسلام شد؛ تحولی که نه فقط در دوران حیات امام خمینی (ره) بلکه پس از رحلت ایشان نیز استمرار یافت.
رئیس‌جمهور بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با شخصیت و منش تاریخ‌ساز امام (ره) تأکید و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ممتاز امام خمینی اخلاص او بود. امام (ره) عمر با برکت خود را در حوزه‌های فقه، تفسیر، اصول، عرفان، فلسفه و کلام صرف کرد و خداوند به خاطر اخلاص به او شخصیت و جایگاهی عالی مرحمت کرد. وی با بیان اینکه جمله معروف «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای اندیشه امام (ره) بود، گفت: در سیره و منش سیاسی امام (ره) مفهوم «مردم» محوری‌ترین نقش را داشت. ایشان مردم را به معنای واقعی کلمه باور داشت و معتقد به نقش‌آفرینی جدی مردم در حکمرانی بود. رئیسی توجه همیشگی به محرومان جهان را دیگر ویژگی شاخص بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر اینکه امروز بهترین مبیّن و مفسر خط امام، رهبری انقلاب است، اذعان داشت: رهبری دغدغه‌ای جز استمرار خط و راه امام راحل در جامعه ندارد و امروز امتداد آرا و اندیشه‌های امام، در سیره و کلام ایشان قابل مشاهده است.
قطب صنعتی کشور نباید واحد نیمه تعطیل داشته باشد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، فعال‌سازی زیرساخت‌های تولیدی را جزو مهم‌ترین اهداف سفر‌های استانی دولت مردمی خواند و با تأکید بر عزم جدی دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: در سفر به همه استان‌ها تأکید کرده‌ام که اولویت دولت مردمی کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه به دنبال رفع گرفتاری‌های مردم از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور هستیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان مرکزی خصوصا در حوزه صنعت، از رکود یا فعالیت ناقص برخی واحد‌های صنعتی استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: استان مرکزی از استان‌های پرظرفیت کشور است، اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، بخشی از ظرفیت‌های استان معطل مانده است. ما در استانی که قطب صنعت کشور است، به هیچ عنوان نباید واحد‌های صنعتی نیمه‌تعطیل داشته باشیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت بالای مفهوم «ما می‌توانیم» در منظومه گفتمانی دولت مردمی، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که با وجود تهدید‌ها و تحریم‌ها، راهکار برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد و این راهکار نه در دست بیگانگان بلکه در دستان توانمند مردم خودمان است.
برای اصلاح بستر‌های فسادزا سراغ علت‌ها رفتیم نه معلول‌ها
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از عزم جدی دولت برای ساماندهی اقتصاد سخن گفت و با تأکید بر اصلاحات ساختاری و نهادی به عنوان اولویت دولت، خاطرنشان کرد: با هر بستر اقتصادی که رانت‌خواری، فساد و زد و بند در آن وجود دارد مبارزه می‌کنیم؛ به جای مبارزه با معلول‌ها مبارزه با علت‌ها را در پیش گرفتیم تا بستر‌های فسادزا را اصلاح کنیم. ممکن است در این مسیر مشکلاتی هم پیش بیاید، اما یقین داریم اصلاح بستر‌های فسادزا می‌تواند وضعیت و شرایط اقتصادی را برای فعالان اقتصادی بهتر از قبل کند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت با هرگونه رابطه ناسالم، رشوه، رانت و یا فساد مقابله خواهد کرد، گفت: یقین داریم در این مبارزه و ایستادگی مردم دولت را همراهی خواهند کرد.
نمای نزدیک
برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به شهرستان خنداب اظهار کرد: وجود مجتمع آب سنگین و رآکتور خنداب در این شهرستان موجب ایجاد ظرفیت بزرگ علمی، صنعتی و پژوهشی و همچنین سبب ارتقای سطح دانش و فناوری کشور شده و این مرکز به سهم خود برای جذب نخبگان محلی و منطقه‌ای تأثیرگذار بوده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص برنامه سازمان برای تولید برق هسته‌ای و توسعه نیروگاه‌های اتمی اظهار کرد: موضوع مهم، برق هسته‌ای است که بر اساس اراده‌ای که در کشور وجود دارد و همچنین به لطف الهی و آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده؛ تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است که این پروژه اکنون در دست اقدام قرار دارد و به سمت تولید آن در حرکت هستیم؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی یک نیروگاه هزار مگاواتی فعال در بوشهر داریم که به عنوان انرژی پاک و بدون آلایندگی و همچنین برق پایدار در طول شبانه روز و به صورت ثابت به شبکه تزریق می‌شود که برق هسته‌ای تولیدی در تنظیم بار شبکه بسیار مؤثر بوده است. وی اضافه کرد: از چند ماه قبل و پس از سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر، برنامه‌های اجرای پروژه واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر شتاب گرفته است.
اسلامی خاطرنشان کرد: با تأکیدات رئیس‌جمهور، این پروژه وضعیت متفاوتی یافته و امیدواریم بتوانیم سرفصل‌های دیگر در همه جبهه‌هایی را که متصور است فعال کنیم و در نظر داریم تا واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر از این پس پیشرفت بیشتری را ثبت کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان سخنانش گفت: برنامه دیگری که در دست اجرا داریم، پروژه توسعه خنداب است که طرح‌های توسعه خنداب را آغاز خواهیم کرد.