سفارت ترکیه در آتش خشم عراقی‌ها

به‌رغم هشدار مقامات عراقی نسبت به تحرکات نظامی ترکیه در شمال این کشور، مقامات آنکارا کماکان به جنگ‌افروزی‌های خود ادامه می‌دهند و همین مسئله به تشدید تنش‌ها بین دو طرف منجر شده است. توپخانه ارتش ترکیه چهار شنبه شب به یک مرکز گردشگری در استان دهوک، در اقلیم کردستان حمله کرد که دست‌کم هشت تن کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شدند. در واکنش به این تهاجم، عراقی‌های خشمگین در مقابل سفارت ترکیه در بغداد تجمع کرده و پرچم این کشور را از بالای سفارت به پایین کشیده و آتش زدند، دو پهپاد ناشناس نیز پایگاه‌های ترکیه را مورد هدف قرار دادند.
همزمان با ادامه تهدید‌های ترکیه برای حمله به مناطق شمالی سوریه، حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق نیز افزایش یافته است. در همین راستا، منابع رسمی عراق شامگاه چهار شنبه اعلام کردند در جریان آتش توپخانه ارتش ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک، در اقلیم کردستان عراق، دست‌کم هشت تن کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شهردار منطقه زاخو نوشت: «حداقل چهار موشک به منطقه گردشگری «برخ» اصابت کرد.»‌به گفته این مقام محلی، تمامی قربانیان و گردشگران کشته‌شده شهروندان عراق هستند. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از یکی از مقام‌های محلی نوشت قربانیان حمله عمدتاً گردشگران عراقی عرب بودند که از مناطق مرکزی و جنوبی به کردستان عراق سفر کرده بودند. به‌گفته این مقام محلی اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه دو مرتبه این منطقه گردشگری را هدف قرار داد. ترکیه در نزدیکی این محل یک پایگاه نظامی دارد. وزارت خارجه عراق نیز شامگاه چهار شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن شدید حمله ارتش ترکیه به مرکز گردشگری شهر زاخو اعلام کرد این حمله نظامی را به «شورای امنیت سازمان» گزارش می‌دهد. به نوشته وزارت خارجه عراق، حمله ارتش ترکیه، نقض صریح حاکمیت سرزمینی عراق و تهدید آشکاری برای امنیت غیرنظامیانی است که برخی از آن‌ها کشته شدند.
به گزارش پایگاه خبری المعلومه، شورای وزیران عراق به ریاست مصطفی الکاظمی، وزارت خارجه این کشور را مأمور کرد پرونده‌ای کامل را از تجاوز‌های مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده‌ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد. بر اساس برآورد برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری عراقی، دولت ترکیه در طول هفت ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است. از سوی دیگر، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق هم از بغداد خواست در واکنش به حمله ترکیه به استان دهوک، فوراً مرز‌های این کشور با ترکیه را مسدود کند.
با وجود تأیید این حمله توسط مقامات رسمی عراق، ترکیه آن را رد کرد و گفت که این حمله یک اقدام تروریستی بوده است. وزارت خارجه عراق گفته است که همه شاخص‌ها نشان‌دهنده مسئولیت مستقیم ترکیه در این حمله است و انکار آنکارا را شوخی سیاه خوانده است. گروه پ. ک. ک که ترکیه آن را به انجام عملیات متهم می‌کند، هرگونه دست داشتن در حملات چهار شنبه را رد کرده است.


ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی، در مناطق شمالی عراق چندین پایگاه نظامی احداث و نیرو‌های خود را در آن مستقر کرده است. هرچند مقامات بغداد بار‌ها به ترکیه هشدار داده‌اند که هر چه سریع‌تر این مناطق را ترک کند، اما با این حال نظامیان ترکیه روز به روز بر استحکامات خود در عراق می‌افزایند و اراده‌ای برای ترک خاک این کشور ندارند. فرماندهان حشدالشعبی عراق هم اخیراً هشدار داده‌اند که برای همیشه در مقابل اشغالگری‌ها و حملات ترکیه صبر نخواهند کرد.
افزایش حملات ترکیه در عراق، درحالی است که ارتش ترکیه برای عملیات نظامی در شمال سوریه آماده می‌شود و به گفته برخی منابع احتمالاً طی روز‌های آینده انجام خواهد شد. این درحالی است که در نشست سه‌جانبه تهران، مقامات ایرانی و روسی نگرانی خود را از حملات احتمالی ترکیه ابراز داشتند، اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تصمیم خود را برای اشغالگری در شرق فرات گرفته است و حاضر به عقب‌نشینی از این موضوع نیست. ترکیه این عملیات جدید را در راستای مقابله با کرد‌های پ. ک. ک توجیه می‌کند تا بتواند منطقه حائل ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه را که از سال‌ها پیش در سودای تحقق آن است، عملی کند.
سفارت ترکیه در محاصره عراقی‌ها
اقدام نظامی ترکیه که به بهانه مبارزه با عناصر حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) صورت می‌گیرد، موجی از محکومیت و ابراز انزجار از این اقدام را در میان مردم عراق به همراه داشته است. شبکه خبری الغدیر گزارش داد که عصر پنج‌شنبه، صد‌ها نفر از مردم عراق به ویژه جوانان این کشور، در برابر سفارت ترکیه در بغداد، با برگزاری تظاهرات، خشم خود را ابراز کردند. معترضان در بغداد، خواستار اخراج سفیر ترکیه از عراق و قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک با آنکارا شدند. یک منبع امنیتی هم گفت که تظاهرات‌کنندگان با نیرو‌های ضد شورش هم درگیر شده‌اند. معترضان عراقی همچنین پلاکارد‌های حاوی مطالبه‌های تعطیل کردن نمایندگی‌های ترکیه در عراق، تحریم کالا‌های ترکیه‌ای در عراق، پایان‌بخشی به حضور ترکیه در موصل، ر‌ها‌سازی آب دجله و فرات از سوی ترکیه و بستن حریم هوایی عراق به روی همه هواپیما‌های ترکیه را در دست داشتند. همچنین، صد‌ها نفر از مردم بصره هم در برابر کنسولگری ترکیه در این شهر تظاهرات برگزار کردند. معترضان در جریان اعتراضات خود، پرچم ترکیه را نیز به آتش کشیدند. معترضان دو بار تلاش کردند که وارد کنسولگری شوند، ولی نیرو‌های امنیتی مانع از این کار شدند. وزارت خارجه عراق هم روز پنج شنبه علیرضا گونای، سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و یادداشت اعتراض شدیداللحنی را به او داد. از سوی دیگر، منابع عراقی اعلام کردند که دو پهپاد روز جمعه به یک پایگاه نظامی ارتش ترکیه در شهر «بامرنی» در منطقه المعادیه واقع در شمال استان دهوک حمله کردند.