حرکت سریع تنش آبی از جنوب به شمال‌غربی

طی چند روز گذشته آب در دو استان آذربایجان غربی و همدان جیره‌بندی بر اساس زمانبندی و قطع شده است آرمان امروز: تنش آبي از جنوب و مرکز کشور به سمت استان‌هاي شمالي در حال حرکت است. در شرايطي که چندي پيش مسئولان آب منطقه‌اي اعلام کردند که ذخيره آب در پشت سدهاي کشور حدود 45 درصد است، حال چندين استان با تنش آبي روبه‌رو شده‌اند. سال گذشته بود که اعتراضات مردم اصفهان به‌دليل کمبود آب، باعث بروز تشنج شد و امسال نيز در استان چهارمحال بختياري و شهرکرد که سرمنشاء رودخانه‌هاي پرآب و به‌نوعي به پايتخت آبي کشور شهرت دارد، قطعي آب باعث بروز اعتراضات شد. با اين حال روز گذشته،  مسئولان دو استان همدان و اروميه، تنش آب را تاييد کردند و آب شرب بسياري از مناطق روستايي و شهري اين دو استان قطع بود. فرهاد بختياري فر، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از ارائه زمانبندي قطعي آب در اين استان خبرداد و اظهار کرد: «با وجود مديريت فشار آب در طول ماه‌هاي گذشته، ذخيره سد اکباتان کاهش يافت و اکنون برنامه‌اي براي مديريت فشار و توزيع آب در شبکه شهري همدان طراحي شده است. کاهش حجم ذخاير و پايين رفتن تراز آب سد اکباتان و همچنين کم شدن ميزان آبگيري تصفيه خانه‌هاي اکباتان و شهيد بهشتي موجب شد، مطابق با مصوبات ستاد مديريت بحران استان، برنامه مديريت توزيع آب تا اطلاع بعدي شد.»
بيخبري از قطعي آب در اروميه
هنوز چند ساعت از انتشار اين خبر در استان همدان نگذشته بود که برخي از شهروندان به رسانه‌ها و در شبکه‌هاي اجتماعي اعلام کردند که آب به برخي مناطق اروميه قطع شده است. پيام‌هاي ارسالي از سوي شهروندان اروميه مرکز استان آذربايجان‌غربي از قطعي‌هاي چند ساعته آب در چند روز اخير مي‌گويند. يک شهروند اروميه‌اي در پيام خود گفته است: «يازده روز است آب منطقه شيخ تپه و تمکين وش کم فشار و معمولا آغاز افت فشار در ساعت 16 شدت مي‌گيرد تا ساعات پاياني شب ادامه مي‌يابد.» به گفته او پنج‌شنبه (27 مرداد) از ساعت 10 صبح افت فشار آغاز شد و سپس آب کامل قطع شد. يک شهروند ديگر نيز در پيامي اعلام کرده است: «در چند روز اخير شاهد افت يا قطعي آب هستيم و پنج شنبه از ساعت 15 با قطعي آب مواجه هستيم و تلفن گويا نيز دليل آن را تعميرات اعلام کرده است در حالي‌که اين شرايط تنها براي امروز نيست.» تا اين لحظه تنظيم اين گزارش مسئولين شرکت آب و فاضلاب پاسخ يا اطلاعيه‌اي در اين خصوص منتشر نکرده‌اند.
انتقاد امام جمعه اروميه از قطع آب


نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي و امام جمعه اروميه با ابراز نارضايتي از قطعي يا افت فشار آب به مدت طولاني در اين فصل گرم سال به‌ويژه در مناطقي از شهر اروميه گفت: بايد مسئولان امر، طرح‌هاي جهادي براي تامين آب را اجرايي کنند تا اين مشکل به صورت اصولي حل شود. حجت الاسلام سيد مهدي قريشي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته اروميه افزود:  در برخي مناطق اروميه، مدت هاست که آب شرب با قطعي يا افت فشار همراه است که مسوولان علاوه بر اطلاع رساني دقيق در اين خصوص، بايد راه‌هاي جايگزين تامين آب در اين مناطق را اجرايي کنند.