مسببان وضع موجود، نگران وضع پایتخت شده‌اند!

محسن هاشمی، طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشته: «وعده‌ها و عملکرد مدیریت شهری تهران در یک‌سالگی، حاکی از بی‌توجهی به برنامه پنج‌ساله مصوب شورای پنجم و متخصصان است و بیشتر وعده‌های کلان در سطح کشور و دولت داده می‌شود». محسن هاشمی در دور قبلی شورا‌های شهر و روستا، ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشت. او و اعضای شورا و در کل جریان اصلاحات، شهرداران تهران در دوره چهارساله شورای شهر پنجم را انتخاب کردند. دورانی که پس از دوره پر کار و ۱۲ ساله شهرداری محمدباقر قالیباف بود و طبعاً کم کاری‌ها و ناکارآمدی‌های این شهرداران اصلاح‌طلب بیشتر به چشم می‌آمد. اولین شهردار انتخابی شورای شهری که محسن هاشمی رئیس آن بود، با رسوایی قتل همسر دوم، هم اکنون در زندان اوین است. دیگرانی هم که پس از او آمدند، نتوانستند جانشینان خوبی برای قالیباف باشند و حالا یک سال پس از آنکه دیگر اصلاح‌طلبان مدیریت شهری تهران را برعهده ندارند، مدعی شده‌اند، بی آنکه اعتنا کنند به جای سؤال کننده، آن‌ها باید در جایگاه پاسخ‌دهنده باشند. باید پاسخ دهند زمانی که خود بر مسند مدیریت شهری تهران بودند، دقیقاً چه کردند!
چند روز پیش هم تیتر اصلی روزنامه شرق، روی تصویر بزرگی از پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلب سابق تهران «نگران تهرانم» بود. اما او هم در دوران مدیریت خود، همه را نگران تهران کرده بود، بس که کاری نمی‌کرد!
شورای شهر تهران هم در دوره پنجم، به شورای اسم و فامیل شهره شده بود، به این دلیل که عمده فعالیتش تغییر اسامی خیابان‌ها و کوچه‌های تهران در راستای خواست جریان اصلاح‌طلب بود. عمده کار پیروز حناچی هم در دوره شهرداری‌اش به تأکید بر دوچرخه سواری در تهران خلاصه می‌شد. این در حالی بود که برای تهران با جمعیت ۱۲، ۱۳ میلیونی در روز، دوچرخه، حتی در صورت ایجاد تمام زیرساخت‌ها و ترویج فرهنگ آن فقط می‌توانست ۲ درصد از ظرفیت حمل و نقل شهری را پوشش دهد.
اصلاح طلبان ابتدایی که در تهران روی کار آمدند، با وارونه نمایی از دوران شهرداری قالیباف، تهرانی را که تحویل گرفته بودند، شهر سوخته توصیف می‌کردند. اما طی سال‌های مدیریت خود و بعد آن، همواره به جای گزارشات خدماتی و عمرانی نظیر مترو، ساخت بزرگراه و بوستان از دوره مسئولیت‌شان، خود را در جای مطالبه گر نشانده و سؤال طرح می‌کنند!


به عنوان یک نمونه از اقدامات آنان، در آخرین روز‌های مدیریت اصلاح طلبان در شورای پنجم اعضای شورا چوب حراج را به اموال شهر زده و با واگذاری املاک با شرایط ویژه موافقت کرده‌اند، اما در آن مقطع منتخبان شورای ششم گفتند این مصوبات به ضرر تهران است و باید متوقف یا ابطال شود. سه شنبه ۸ تیر در جریان سیصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و بیش از ۱۷۰ ملک واگذاری آن در شورای شهر مطرح شد. موضوعی که توسط خود اعضای شورای شهر هم شبهه‌برانگیز خوانده شد.
در همان وقت «علی اعطا»، سخنگوی شورای پنجم در مقام مخالفت با این لایحه گفت: «چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران گرامی در شهرداری می‌خواهند مجوز‌هایی که شبهه‌برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟»
حتی برخی اصلاح طلبان نظیر حکیمی پور به صراحت عملکرد اصلاح طلبان در دوره پنجم شورای شهر تهران را ضعیف ارزیابی کردند. این ماجرا وقتی عینی‌تر می‌شود که محسن هاشمی سال ۹۸ به عنوان رئیس شورای شهر اذعان کرد که به رغم آنکه مدیریت شهری به صورت یکدست در اختیار اصلاح‌طلبان است، اما بعد از دو سال فاقد دستاورد عینی و قابل عرضه به مردم است.