سایه سنگین تعلیق

نامه مشترک فیفا و ای‌اف‌سی که آمد، می‌شد حدس زد چه دست‌هایی پشت پرده است. آن‌ها کار خودشان را خوب بلدند و خوب هم انجام می‌دهند، اما باید خطاب به نمایندگان مجلس و مسئولان نهاد‌های نظارتی گفت که چرا به موقع اقدام نکردید؟ چرا به موقع به حساب متخلفان و مفسدان فوتبال رسیدگی نشد تا کار به اینجا کشیده شود؟ چرا فقط حرف زدید و اقدام نکردید تا حتی مدیری که پرونده مفتوح تخلف و فساد دارد، با وقاحت تمام دوباره ادعای ریاست کند و حتی آنتن زنده تلویزیون بگیرد.
سیل که راه بیفتد نمی‌توان جلوی آن را گرفت، هر چقدر هم که پیش بیابد، مهار آن غیرممکن می‌شود تا اینکه هر چیزی را در سر راهش باشد نابود و ویران می‌کند و با خود می‌برد.
حالا فدراسیون بی‌خیال و بی‌کفایت فوتبال که حتی توانایی جمع و جور کردن تیم ملی و تیم امید را هم ندارد، باید پاسخ نامه فیفا و ای‌اف‌سی را بدهد. امروز آخرین فرصت است. حالا برای اینکه به جام جهانی برویم، باید نمایندگان مجلس ساکت شوند و حرفی از فساد فوتبال و تخلفات گسترده آن نزنند. نهاد‌های نظارتی هم باید به نقش تماشاچی بودن خود ادامه دهند و فقط سری به علامت تأسف تکان دهند. نتیجه هم مشخص است؛ یا اینکه هشتم شهریور ماه یک مدیر متخلف و فاسد دیگر سکان ریاست فدراسیون فوتبال را در دست می‌گیرد و اوضاع همینطور باقی می‌ماند یا اینکه تعلیق می‌شویم و همه چیز ویران می‌شود، هر چند شاید این ویرانی خیلی بهتر از ادامه حیات سراسر فساد فوتبال باشد، اما یادمان نرود آن‌ها که به فیفا و ای‌اف‌سی راپورت دادند، حتماً برای دوران تعلیق هم نقشه‌ها در سر دارند.
فساد فوتبال ایران همین سیل است؛ سیلی که از سال‌های قبل آغاز شد. از دوران کفاشیان که فساد حاکم بر فوتبال را چند تخلف کوچک نامیدند! بعد رسید به دوران مهدی تاج که خب حکایتش آنقدر تکرار شده که از حوصله خارج است. بعد از تاج، نوبت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم شد که بیاید و به شدت تخریب این سیل کمک کند و حالا هم دوران سرپرستی میرشاد ماجدی که گوشش به جایی دیگر سرگرم است و جای دیگر برایش تعیین تکلیف می‌کند.


این فساد گسترده آنقدر در فوتبال ایران پا گرفته و به واسطه مدیران نالایقی که نام‌شان برده شد، قدرتمند شده است که دیگر کسی یارای مقابله با آن را ندارد. سیل راه افتاده، کسی هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. حالا کار به جایی رسیده است که مفسدان فوتبال به راحتی مقابل مجلس و دولت قرار می‌گیرند و به بهانه استقلال فدراسیون، حتی جلوی اقدام نظارتی و قانونی می‌ایستند و در نهایت هم راپورت می‌دهند به فیفا و ای‌اف‌سی که چرا نشسته‌اید، دولت و مجلس در امور فوتبال ایران دخالت می‌کنند.
پرونده فساد فوتبال را به خاطر دارید؟ همان پرونده‌ای که در دوران کفاشیان باز شد و به تاج که رسید با همان لبخند تمسخرآمیز همیشگی‌اش آن را تلاش بی‌خود چند نماینده برای بزرگ شدن و سری در سر‌ها درآوردن عنوان کرد. همان سال‌ها می‌شد جلوی این سیل را گرفت تا فوتبال نجات پیدا کند، اما افسوس که حتی خود نمایندگان مجلس هم عزمی برای به نتیجه رساندن آن پرونده نداشتند و فقط گاهی حرفی از آن به میان می‌آوردند. درست مثل امروز که هر وقت تنور داغ می‌شود بهارستان‌نشینان هم سروکله‌شان پیدا می‌شود از برخورد با متخلفان و مفسدان فوتبال بگویند.
واقعیت این است که همه چشم بر فساد فوتبال بسته‌اند تا امثال کفاشیان، تاج، عزیزی‌خادم، میرشاد ماجدی و بقیه هر کاری که دلشان خواست انجام دهند و امروز کارمان به تهدید فیفا بکشد. اژد‌های چندسر فساد فوتبال حالا راه افتاده و سیل‌وار پیش می‌رود. اصلاً جای تعجب نیست که تعلیق‌مان کنند. آن‌ها که راپورت داده‌اند، خوب زمانی را برگزیدند. مدیران فاسد فوتبال حالا با صراحت پیام می‌دهند که یا ما باید باشیم یا اصلاً فوتبال یعنی چه؟
جلوی این فساد را می‌شد گرفت، همان زمان که فدراسیون کفاشیان می‌گفت، فساد نداریم تخلف داریم، این تخلف اینقدر چرخید و چرخید تا حالا به فساد تبدیل شده است؛ فسادی که مسببانش نمی‌خواهند از فوتبال بروند و حالا ریشه را هدف گرفته‌اند؛ یا فوتبال تعلیق می‌شود یا آن‌ها می‌مانند؛ یک بازی کثیف دو سر برد برای آن‌ها که خود را صاحب فوتبال ایران می‌دانند.
حالا باید منتظر باشیم تا شیخ سلمان و اینفانتینو تکلیف را روشن کنند. حالا آن‌ها باید به ما بگویند مجلس و نهاد‌های نظارتی ایران می‌توانند برای متخلفان و مفسدان فوتبال تعیین تکلیف کنند یا نه؟ بله درست خوانده‌اید گردن‌کلفتان فاسد فوتبال کارشان به جایی رسیده است که حتی مجلس و نهاد‌های نظارتی هم نمی‌توانند حتی در مورد کارشان تحقیق کنند، چه رسد به اینکه حکمی صادر و محکوم‌شان کنند.