حریم خصوصی دقیقا کجاست؟

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد از جمله وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست و طبیعتا رعایت هنجار‌ها و الزامات باید در آنها رعایت شود.» این گزاره را روز سه‌شنبه سردار سعید منتظر‌المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری خود اعلام کرد که با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی
روبه‌رو شد.
از سوی دیگر در حالی این مقام انتظامی داخل خودرو را حریم خصوصی نمی‌داند که برخی مراجع تقلید معتقدند که حکم خودرو، حکم ملک است و ورود بدون اجازه به آن جایز نیست.
** نظر مراجع


بر اساس گزارش ایسنا،‌آیت‌الله شبیری زنجانی در این رابطه می‌گوید: «خودرو شخصی نیز احکام ملک را دارد، بنابراین هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت مهمی مانند جلوگیری از حمل‌ونقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است. لازم به ذکر است، وسیله نقلیه از لحاظ جواز نظر به داخل آن، نحوه پوشش سرنشینان و... ممکن است در برخی از صور دارای احکام خاصی باشد.»
آیت‌الله مکارم شیرازی در این‌باره نظر خود را مطرح و اظهارکرده است: «داخل خودرو جزء حریم شخصی است و دیگری حق ندارد به آن تجاوز کند، ولی جهات شرعی مانند حجاب و امثال آن باید در داخل اتومبیل
رعایت شود.»
آیت‌الله نوری همدانی نیز در پاسخ به این سوال اظهارکرده است: «در فرض سوال، بلی خصوصی است و باید براساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.»
مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز عنوان کرده است: «حریم خصوصی از کلمات قرآنی و روایی و فقهی نیست و چنانچه برای این عنوان احکامی در قانون قرار داده شده، سعه و ضیق معنای مذکور، از قانونگذار سوال شود.»
**واکنش کاربران
از سوی دیگر بسیاری از کاربران از اینکه داخل خودرو حریم‌خصوصی دانسته نشده است متعجب و نسبت به آن واکنش‌هایی را نشان داده‌اند.
یکی از کاربران در این باره توئیت کرده است: «سخنگوی ناجا میگه داخل خودرو حریم خصوصی نیست یعنی
چی آخه.»
کاربر دیگری نوشته است: «سردار محترم همه جای دنیای داخل خودرو حریم خصوصی است(!)»
فردی نیز عنوان داشته است: «یعنی ما بریم در ماشین سردار رو باز کنیم بشینیم توش ایرادی نداره؟»
کاربر دیگری نوشت: «این بحث حریم خصوصی بودن یا نبودن داخل خودرو و داخل داشبورد و اینا خیلی دیگه طولانی شده.»
دیگری نوشت: «پلیس از یه طرف میگه داخل ماشین چون دیده میشه پس حریم‌خصوصی نیست و از طرف دیگه میگه شیشه‌ها رو دودی نکنید که داخل دیده بشه که حریم‌خصوصی نباشه.»
یکی دیگر از کاربران گفته است: «نظر پلیس خلاف قانون، رای وحدت رویه و حتی نظر برخی از مراجع است: داخل خودرو حریم خصوصی است.»
کاربران دیگر اینطور نوشته‌اند: «برخلاف نظر سخنگوی ناجا، داخل خودرو حریم‌خصوصی و هرگونه بازرسی از آن نیاز به حکم اختصاصی قاضی دارد»، «طبق قانون حق تفتیش خودرو برای هیچ شخصی جز با داشتن حکم و در شرایط خاص وجود ندارد»، «اول بگن منظورشون از حریم خصوصی چیه»، «فارغ از قانونی‌بودن یا نبودن اظهارات نیروی انتظامی در مورد حریم‌خصوصی، اصولا از نظر حقوقی تفسیر قانون در حوزه اختیارات ضابط قضایی نیست!»، «مسئله حریم‌خصوصی بودن یا نبودن خودرو، از نظر قانونی حل شده است. رجوع کنید به: تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر».