عزل رازآلود

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: اولین بار روز سه‌شنبه 6تیرماه بود که در جلسه علنی شورای شهر تهران در مورد واگذاری دو ساله تبلیغات مترو تذکر داده شد. مسئله‌ای که قبل از آن رسانه‌ها و فضای مجازی در موردش بحث کرده بودند. به نظر همین واکنش نمایندگان مردم پایتخت در پارلمان شهری و کوتاه نیامدن رسانه‌ها باعث شد که شهرداری از این موضع خود عقب‌نشینی کند و شرکت بهره‌برداری مترو طی اطلاعیه‌ای این مزایده را لغو کرد.
**عزل کردیم تمام
به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده بود؛ «استفاده از فضا‌های تبلیغاتی ایستگاه‌ها و قطار‌های مترو از آن جمله مواردی است که در آن علاوه بر «وجود مقررات و دستورالعمل‌های شفاف مبنی بر ایجاد شرایط عادلانه و مساوی برای تمام موسسات و اشخاص دارای صلاحیت حرفه‌ای مورد نیاز» و «برگزاری مزایده عمومی و علنی تحت نظارت نهاد‌های ناظر بالادستی ذی صلاح»، «اطلاع دقیق مدیریت و هیئت مدیره از جزییات مزایده، نحوه واگذاری و مشخصات قرارداد‌ها» روال جاری بوده است. متاسفانه در روز‌های اخیر یکی از متولیان این امر با تصمیم شخصی و بدون اطلاع مدیریت شرکت اقدام به انتشار اطلاعیه درخصوص واگذاری یکجای فضا‌های تبلیغاتی کرد که حساسیت‌هایی را برانگیخت. باوجود آنکه در اقدام مذکور روال قانونی برگزاری مزایده‌های عمومی رعایت شده و حتی بازه زمانی قرارداد مورد نظر از 60 ماه در سال‌های قبل از 92 به 24 ماه کاهش یافته و علیرغم آن که این نوع قرارداد در ردیف قرارداد‌های بزرگ این شرکت نیست و ارقام بالایی را شامل نمی‌شود، مع الوصف هم به دلیل عدم رعایت برخی موارد و هم به دلیل آنکه این نوع اقدامات ممکن است شائبه‌ای را درخصوص ایجاد محدودیت تصمیم‌گیری برای منتخبان دور جدید شورای شهر تهران فراهم سازد، بنابر تصمیم مدیریت شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، با مدیر بخش مربوط برخورد و عزل شد و اطلاعیه مزایده کان لم یکن اعلان شد.»
با این اطلاعیه یک مدیر میانی عزل شد و شرکت بهره‌برداری مترو بر آن بود که آبی بر آتش این مزایده ریخته، غافل از این که این آتشفشان با این آب‌ها تمام نمی‌شود و مدیر مغزول برای بازگرداندن آبروی ریخته‌اش توسط مدیران بالادستی دست به افشاگری خواهد زد.


**نامه سرگشاده مدیر معزول
به گزارش ایرنا، اما چند روز پس از ماجرای عزل مدیر سابق مترو تهران طی نامه‌ای سرگشاده به قالیباف، شهردار تهران، درباره واگذاری 4ساله تبلیغات محیطی شرکت مترو تهران دست به افشاگری زد. او نوشت: «درخصوص مزایده فضاهای تبلیغاتی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و اطلاعیه صادر شده از سوی روابط عمومی شرکت مواردی رابه استحضار می‌رساند تا واقعیت موضوع برای حضرتعالی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران (فعلی و جدید) روشن گردد:
1 – در اطلاعیه مذکور اشاره شده که مدیر امور تجاری راساً اقدام به برگزاری مزایده و اطلاع رسانی در این خصوص کرده است اما مستحضر باشید این مزایده از چند ماه پیش در جریان بوده و حتی در تاریخ 24/2/96 برای مرحله اول با حضور مدیر عامل محترم شرکت بهره‌برداری برگزار و به علت نداشتن شرکت کننده با دستور ایشان به عنوان رئیس کمیسیون مزایده مقرر شد مجددا در تاریخ 21/4/96 مزایده برگزار و در این راستا نیز از طریق آگهی روزنامه و نصب بنر در داخل ایستگاهها تبلیغات گسترده‌ای جهت شرکت در مزایده انجام شده است. (مستند به نامه شماره 6221679 مورخ 6/3/96 صورت جلسه پیوست آن و همچنین نامه شماره 6256264 مورخه 25/03/96)
2 - هرکس که کمترین تجربه‌ای در برگزاری مزایده داشته باشد، می‌داند که برگزاری هرگونه مزایده از عهده مدیران میانی خارج و صرفا در اختیار مدیرعامل شرکت قرار دارد که ریاست کمیسیون مزایده را عهده‌دار است.
3 - درخصوص مصاحبه یکی از معاونین حضرتعالی مبنی بر عزل مدیر متخلف مستحضر باشید اینجانب به واسطه عضویت در کمیته طبقه بندی مشاغل بیش از 2 ماه است که از انتصاب غیرقانونی ... جلوگیری کرده و این مهم نیز در مصاحبه نامبرده بی‌تاثیر نمی‌باشد.
4 - اطلاعیه شرکت بهره‌برداری و مصاحبه معاون شما نه تنها نتیجه مطلوب را برای صاحبان آن نداشت بلکه به واسطه سابقه 25 ساله اینجانب در مترو و همچنین به استناد به این فراز از دعای کمیل «وکم من ثناء جمیل لست اهلا له نشرته چه بسیار مدح و ثنای نیکو که من لایق آن نبودم و تو از زبان‌ها منتشر ساختی» موجب معرفی بنده به پایبندی قانون و رعایت امانتداری در مسئولیت شده و خوشبختانه در بین پرسنل مترو بازتاب منفی برای صادرکننده آن داشته است.
5- در پایان اگر حضرتعالی و هرکدام از اعضای محترم شورای شهر یا نهادهای نظارتی‌ای که قصد پیگیری وکشف حقیقت را داشته باشند در خدمتگزاری و ارائه اسناد آماده بوده و امیدوارم اراده و تمایلی در احقاق حق اینجانب و برخورد با متخلفان و دروغگویان داشته باشید.
**همه مدیران از مزایده مطلع بودند
در همین حال محمدمهدی تندگویان با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم صحت و سقم نامه این مدیر معزول مترو را رد یا تایید کنیم، به آفتاب‌یزد می‌گوید: «ما باید در این هفته به شهردار بابت اتفاقی که در مورد این مزایده افتاده تذکری دهیم و در مورد این نامه هم از شهرداری
توضیح بخواهیم.»
وی با بیان اینکه کلیت موضوع تبلیغات را سه سال است مطرح کرده‌ام، می‌افزاید: «متاسفانه تبلیغات شهری شفاف نیست و مترو هم یکی از بخش‌های کوچک این تبلیغات شهری است. ما در شورای شهر با تذکراتی که دادیم، در موضوع تبلیغات به نتیجه نرسیدیم. حتی من از شهردار طرح سوال کردم منتها این سوال بی‌پاسخ ماند و من بعد از 4 سال نتوانستم تبلیغات شهری را شفاف کنم. درخواست کردیم که سامانه‌ای ایجاد شود و به اعضای شورا اجازه دسترسی بدهند تا همه مسائل روشن شود، اما این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر نحوه قراردادها، مدل و ... هیچ کدام برایمان مشخص نیست.»
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در ادامه تاکید می‌کند: «این روند اشتباه است مدیریتی که بیشتر از دو ماه از عمر فعالیتش نمانده، منافع شهر را برای دو سال آینده پیش‌فروش ‌کند. اگر این روند در بخش‌های دیگر شهرداری هم باشد، خطایی است که شهردار بعدی باید وقت بگذارد و این قراردادها را یکی یکی به هم بزند. در حقیقت مدیریت شهری کنونی اجازه ندارد که در مترو و هیچ جای دیگر شهرداری قرارداد بلندمدت ببندند به ویژه در مواردی که درآمد پایدار شهری است. اگر قراردادی هم رو به اتمام هست باید تمدید شود آن‌هم تا پایان مدیریت فعلی شهری نه بیشتر. ولی بستن قراردادی دو ساله برای آینده‌ای که خودشان مدیر نیستند، صحیح به نظر نمی‌رسد.»
وی در پاسخ به این سوال که واقعا مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو یا مدیران بالادستی از این مزایده بی‌خبر بودند؟ می‌گوید: «با توجه به سیکلی که در شهرداری وجود دارد محال است که مدیران بی‌خبر باشند. وقتی من به مسئله تبلیغات شهری و موضوع شفافیت آن ورود پیدا کردم، جوابی که آقایان به من دادند این بود که چون کامل مطلع هستیم، سیستم داریم و یکی از اعضای شورای شهر هم روی قراردادها نظارت دارد، نیاز ندارد که پسورد سامانه را در اختیار همه اعضای شورای شهر قرار دهیم. چطور ممکن است در چنین سیستمی مدیری بدون هماهنگی ابلاغ قرارداد بزند و مزایده برگزار کند؟ اگر سیستم آنها اینقدر به هم‌ریخته اداره می‌شود پس چرا به اعتراض‌ ما را رسیدگی نمی‌کنند و سامانه را در اختیار همه نمی‌گذارند؟ اگر سیستم آنها به هم ریخته نیست، بنابراین مدیران بالادستی یقینا در جریان این مزایده بودند و دارند روی این کارشان سرپوش می‌گذارند. یعنی همه مدیران درگیر این مزایده بودند. مگر می‌شود قراردادی در سطح کل مترو تهران با 7 خط و این حجم از تابلوهای تبلیغاتی توسط یک مدیر میانی بسته شود؟ به نظر می‌رسد؛ در هر دو حالت آقایان محکوم هستند و باید به شورا پاسخگو باشند.»
تندگویان با ادعای اینکه هشدار چنین چیزی را 4-5 ماه پیش دادم، می‌گوید: «من اعلام کردم که در زمینه تبلیغات تخلفاتی وجود دارد، آن زمان هم گفتم 4-5 اسم خاص و شرکت خاص تبلیغات را به اسامی مختلف انجام می‌دهند. این نامه هم حرف ما را اثبات می‌کند!» نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در بخشی از نامه درباره واگذاری تبلیغات مترو به شرکت خاص است، آیا قراردادهای دیگر هم با شرکت‌های خاص بسته شده؟ تاکید می‌کند: «طبق بررسی‌ای که من در زمینه تبلیغات شهر داشتم، تقریبا 30-40 شرکت داریم که در مجموع منشعب از 4-5 شرکت واحد و 6 -7 نفر آدم مشخص هستند. یعنی کل تبلیغات شهر تهران (تبلیغات شهری، مترو، اتوبوسرانی، تلویزیون‌های شهری و...) در اختیار افراد محدودی است.»
وی در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای شورای شهر روی این تبلیغات نظارت دارد، پس چرا تاکنون در مورد این مسائل حرفی نزده است؟ می‌گوید: «آقای مختاباد از لحاظ شکلی ناظر امور قراردادهاست. یعنی وقتی قرارداد بسته و کار تمام می‌شود، ایشان قرارداد را می‌بیند و به عنوان نماینده شورا نظارت می‌کند، اما از این لحاظ که قراردادها در چه پروسه‌ای شکل گرفته؟ حجم تبلیغات شهر چقدر است؟ چه میزان قرارداد بسته می‌شود؟ نحوه آمدن شرکت‌ها و انتصاب آنها چگونه است بعید می‌دانم خبری داشته باشد. تازه بخش‌های مترو، اتوبوسرانی و... در اختیار آقای مختاباد نیست زیرا قراردادهای این دو بخش تحت پوشش‌ دیگری بسته می‌شود.»