آنچه فرانسه و آلمان با توتال نشان دادند

بعد از مذاکره فرانسه و آلمان و توافق این دو کشور با یکدیگر؛ به شرکت توتال برای قرارداددرایران چراغ سبز نشان داده شد بنابراین قرار داد توتال ناشی از یک تصمیم استراتژیک از سوی آلمان و فرانسه بوده است و نه تصمیمی یک شبه. مطمئن باشید توتالی که تا دیروز از تحریم‌های آمریکا می ترسید به یکباره تصمیمش عوض نشد تا در ایران سرمایه‌گذاری کند. بلکه آنچه روی داد تصمیم مشترک فرانسه و آلمان در قبال ایران بوده است.
فرانسه و آلمان با این کار می خواهند برخلاف جریان آمریکا ، عربستان، اسرائیل و ترکیه حرکت کنند . آنها چنین قرار دادی را امضا می کنند تا نشان دهند مستقل از ترامپ تصمیم می گیرند. در حالیکه ترامپ و عربستان به دنبال نمایشی شکننده از حکومت ایران هستند ، قرار داد توتال از سوی این دو کشور اروپایی بیانگر این موضوع است که ایران نه تنها در مسیر شکننده ای نیست بلکه در مسیر توسعه قرار دارد .
به عبارتی فرانسه نه تنها تبلیغاتی چون سقوط حکومت ایران در آینده نزدیک و پیدا کردن یک آلترناتیو به جای آن را قبول ندارند ، بلکه معتقد به تداوم این سیستم در چنین شرایطی است و از همین رو همراه با آلمان تصمیم گرفته تا توتال در ایران سر مایه گذاری کند . اروپا نمایش‌های منافقین، عربستان و آمریکای عصر ترامپ را نمی پذیرد و با سرمایه گذاری پسابرجامی خود، نشان می‌دهد که مسیر ثبات و استحکام ایران را دنبال می‌کند. فرانسه و آلمان با حضور شرکت توتال این منظور را هم به جهان مخابره می کنند که ایران مرحله تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و نه تنها برجام شکست نخورده بلکه این تحریم‌هاست که شکسته شده است . حضور توتال به این معناست که ایران به توافق هسته ای عمل کرده است.
اقدام فرانسه و آلمان معنای دیگری هم دارد؛


این که ما در ایران سرمایه گذاری کردیم تا سایر شرکت‌ها و کشورهای دیگر نیز در ایران
سرمایه گذاری کنند چرا که این سرمایه‌گذاری مورد حمایت اروپایی‌هاست.
از همین رو باید گفت معانی که از سرمایه گذاری توتال در ایران می توان استنباط کرد خیلی بیشتر از آن تعبیرهایی است که برخی در ایران نفهمیده و ندانسته دارند و با آن تحلیل‌ها علیه توتال گارد می‌گیرند. باید گفت پس از تمامی این معانی است که قرارداد توتال مفهوم اقتصادی هم پیدا می‌کند. در مفاهیم اقتصادی قرارداد توتال دعوت از سایر کشورها ، رشد اقتصادی و توسعه ایران، سرمایه گذاری‌های بیشتر، دگرگونی در تولید نفت ایران و افزایش قیمت آن، خرید اوراق قرضه و... نهفته است. این نتایج در چنین شرایط سخت سیاسی بی گمان بی نظیر است.