گفت‌وگوی همدلی با فعالان سیاسی درباره انتخاب کابینه دوازدهم: ادعای سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان، توهم اصول‌گرایان تندرو

همدلی| معصومه معظمی: دولت دوم روحانی با پشتوانه رای 24‌میلیونی مردم پس از برگزاری مراسم تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری و تحلیف نمایندگان در تاریخ 14مرداد به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند و پس از آن، رئیس دولت دوازدهم با معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس در صدد گرفتن رای اعتماد از نمایندگان خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان و افراد ذی نفوذ در تلاشند سهمی از کابینه دوازدهم را به خود اختصاص دهند و گزینه مدنظرشان را به وزارتخانه مطلوب خود بفرستند. از طرفی هم رقبا با اتهام‌زنی به اصلاح‌طلبان به دنبال القای سهم‌خواهی آنها از کابینه دوازدهم در جامعه هستند، در حالی که اصلاح‌طلبان تاکید دارند به‌خاطر حمایت‌شان از روحانی، دنبال سهم‌خواهی نیستند و قصد کمک به دولت را دارند. حسن رسولی، مشاور عارف و عضو بنیاد امید ایرانیان در این زمینه می‌گوید: اصلاح‌طلبان دنبال سهم‌خواهی نیستند. اگر به دنبال سهم‌خواهی بودند سال 96 حمایت‌شان را از آقای روحانی مشروط به تحقق شروطی می‌کردند. همچنین ظریفیان نیز حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی را یک ضرورت می‌داند و معتقد است نباید از این امر تعبیر به سهم‌خواهی کرد. او همچنین معتقد است: چه در انتخابات سال ۹۲ و چه در انتخابات سال ۹۴ مجلس و حتی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کنونی موتور محرک دولت آقای روحانی اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار و مشخص بوده‌اند. کار امروز دولت سخت و پر زحمت است ولی برای تکمیل اهدافش نیازمند اصلاح‌طلبان است.
منتجب نیا: اصلاح‌طلبان و معتدلین به دنبال سهم‌خواهی از دولت نیستند
رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی هم عقیده دارد: اصلاح‌طلبان و حامیانشان و حتی اصول‌گرایان معتدل در صف نایستادند که سهم‌شان را بگیرند، آنها به وظیفه خودشان عمل کردند و رئیس جمهوری هم باید به وظیفه خودش عمل کند. محمدرضا نجفی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس نیز در پاسخ به این موضوع که برخی می‌گویند نمایندگان مجلس هم به دنبال سهم‌خواهی از کابینه دوازهم هستند، به همدلی گفت که از سهم‌خواهی هر گروه و جریانی در کابینه مخالف است و این حق را مربوط به رئیس جمهور منتخب مردم می‌داند تا شایسته‌ترین افراد را که همخوانی و همدلی بیشتری با اهداف کابینه او دارند برای وزارتخانه‌های مدنظرش انتخاب کند.
عطریانفر: شایعه سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه فتنه‌انگیزی تندروهاست


همچنین محمد عطریانفر نیز درباره شایعات سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی گفت: طرح چنین موضوعاتی فتنه‌انگیزی تندروها است. معصومه ابتکار نیز که از چهره‌های اصلاح‌طلب است درباره اخبار مربوط به رایزنی و سهم خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه دوم روحانی، می‌گوید: من نشنیدم که اصلاح‌طلبان بخواهند سهم خواهی کنند، اصلاح‌طلبان همواره آماده همکاری با آقای روحانی بوده و هستند.
البته علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با طرح انتظارات اصلاح‌طلبان از روحانی خاطرنشان کرد: انتقاد اصلاح‌طلبان از کابینه روحانی بیشتر جنبه سیاسی دارد، چرا که اعضای کابینه دولت کمتر از جریان اصلاح‌طلب بودند. حال بعد از انتخاب مجدد روحانی آن هم با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد، گام مطالبه‌گری و سهم‌خواهی این جریان آغاز شده است.
براساس این گزارش؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس البته از تریبون‌های مختلف پیام جدی به پاستور ارسال می‌کند و پیش‌شرط حمایت بهارستان را «کابینه در خدمت مردم» می‌داند و خواهان عدم تمرکز دولت بر مسائل متفرقه است. رئیس مجلس در استان گیلان بر سخنان پیشین خود پافشاری و تاکید کرد: دولت باید بیش‌ازپیش به مسئله اقتصاد مقاومتی توجه کند، همسویی و هماهنگی لازم برای حل مشکلات اقتصادی بین مجلس شورای اسلامی و دولت وجود دارد. امروزه اهمیت اقتصاد، دیگر مسائل کشور را به حاشیه برده و اصل بر حل مسائل اقتصادی است.
از طرفی هم اعضای فراکسیون امید برای همراهی بیشتر با دولت و کمک به روحانی در انتخاب بهتر وزرا، کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته تعامل با دولت» متشکل از محمدعلی وکیلی، بهرام پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش و الیاس حضرتی تشکیل داده است و با ارزیابی عملکرد وزرای دولت یازدهم و بررسی گزینه‌های مدنظر و کارآمدی و توانمندی آنها سعی در کمک به روحانی دارد. چرا که آنها و بسیاری از چهره‌های سیاسی عملکرد برخی وزرای دولت قبل را قابل دفاع نمی‌دانند و معتقدند این وزارتخانه‌ها باید گزینه فعلی خود را تغییر دهند تا کارها بهتر و طبق خواست و مطالبه مردم انجام شود.
مبلغ: متناسب با شرایط جدید کابینه تشکیل شود
در این راستا، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات اعتقاد دارد: وزارتخانه‌هایی که باید در راستای برنامه‌های رئیس جمهور تغییر کنند، وزارت کشور، علوم و وزارتخانه‌های اقتصادی است و در وزارتخانه‌های اقتصادی باید ترکیب منسجم‌تری ایجاد شود تا کارها بهتر پیش برود. در دیگر وزارتخانه‌ها هم متناسب با شرایط جدید جامعه می‌توان تغییراتی داد تا کابینه‌ای در تراز روحانی و مطالبات جامعه تشکیل شود که نیروهای کارامد و توانا و به ویژه شجاع روی کار بیایند.
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم از همراه نبودن برخی وزرا با دولت انتقاد دارد و می‌گوید: در دولت یازدهم شاهد آن بودیم که برخی از ورزا و همچنین برخی از مدیران در سطوح عالی و میانی با منویات و برنامه‌های رئیس جمهور و حامیان دولت همراه نبودند و این در حالی است که کسانی باید وزیر و مدیر شوند که متناسب با وعده‌ها و برنامه‌های رئیس جمهور باشند.
نجفی: کابینه یازدهم با اهداف دولت همخوانی نداشت
همچنین محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس هم در این رابطه به همدلی گفت: مخالف هرگونه سهم‌خواهی در کابینه هستم و این حق رئیس جمهور است که طبق میثاقی که با مردم بسته است کارآمدترین و مناسب‌ترین وزرا را برای دولت جدید خود انتخاب کند. او تاکید کرد: به نظرم همه دستگاه‌های دیگر باید بر اساس این مبنای حق‌مدارانه با منتخب مردم همکاری کنند و به دنبال سهم‌خواهی از کابینه نباشند.
این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: کابینه دوازدهم باید به طور کلی متفاوت از کابینه یازدهم باشد. به اعتقاد من در کابینه یازدهم در خیلی مواقع همدلی و همراهی با اهداف و برنامه‌های رئیس جمهور وجود نداشت و کفایت لازم را از خود نشان نداد و قطعا نیازمند تغییراتی اساسی برای کابینه دوازدهم است.
نجفی با انتقاد از برخی وزارتخانه‌های دولت یازدهم اظهار کرد: در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که بر اقتصاد، صنعت و تولید کشور تاثیرات زیادی دارند، باید این تغییرات لحاظ شود و حتما باید تغییر و تحولاتی متناسب با نیازها و ضرورت‌ها در آنها اتفاق بیفتد. همچنین مشخصا وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت صنایع و معادن و وزارت اقتصاد و نظام بانکی نیازمند بازنگری و کارآمدی و اثربخشی بیشتری هستند.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم را از ضروریات دانست و تاکید کرد: در دولت دوازدهم حتما باید از وجود زنان در کابینه استفاده شود. وجود زنان در مناصب مختلف اداره کشور یک ضرورت و مصلحت و امری کاملا واجب و اجتناب‌ناپذیر است.
او با بیان اینکه اگر دلسوز جامعه و آینده فرزندانمان هستیم حتما باید جایگاه و منزلت و موقعیت مناسب را برای بروز و ظهور این بخش بزرگ از جامعه فراهم کنیم، گفت: بابت این حضور که در آینده بسیار درخشان و اثربخشی خواهد بود امروز باید هزینه‌های آن را بپردازیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. به نحوی که یک روند مناسب برای مشارکت و حضور موثرتر و بیشتر زنان در جای جای جامعه فراهم شود.