کمالوندی: خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهانه است

درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است که ایران باید درباره برخی فعالیت‌های خود در سه مکان و میزان اورانیوم غنی شده خود شفاف‌سازی کرده و ابهامات را از بین ببرد، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این ادعا با بیان اینکه خواسته‌های آژانس از ایران زیاده‌خواهانه است، گفت که لازمه برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی اجرای تعهدات طرف‌های برجام است.
هرچند غربی‌ها تلاش می‌کنند با ادعا‌های واهی، ایران را به عقب‌نشینی از برخی خواسته‌های برجامی خود وادار کنند، این لفاظی‌ها در تهران خریداری ندارد و مقامات ایرانی طرف مقابل را مسئول هرگونه اتفاقات ناگوار در میز مذاکرات می‌دانند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج شنبه در خصوص گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.» به گزارش ایسنا، کمالوندی تأکید کرد: «بدیهی است همانند گزارش‌های قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و بعضاً تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که تعمداً توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیرضرور است، همچون گذشته با استفاده از این ابهامات، فضا‌سازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.» وی افزود: این در حالی است که برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است. کمالوندی خاطرنشان کرد: «برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی پیشین مستلزم عمل نمودن طرف‌های برجامی به تعهدات خود می‌باشد و نبایستی از ایران انتظار داشته باشند هنگامی که به تعهدات خود عمل نمی‌نمایند و در حالی که تحریم‌های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد ایران پذیرای نظارت‌های فراپادمانی نیز باشد.» این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهار شنبه در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای رسیده است. در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است. رویترز در ادامه مدعی شد که مطابق با تخمین‌های عنوان شده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس اتمی از ۵/۱۲ کیلوگرم به ۶/۵۵ کیلوگرم رسیده است. بنابر ادعای رویترز، آژانس اتمی همچنین اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام رسیده است. آژانس اتمی همچنین ادعا کرده است: «تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تأسیسات اعلام نشده ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم». این درخواست جاه‌طلبانه آژانس که با هدایت امریکا انجام می‌شود، درحالی است که یکی از درخواست‌های اصلی ایران برای هرگونه توافق در وین، بسته شدن پرونده فراپادمانی آژانس درباره همین سه مکان ادعایی است، اما طرف غربی همچنان اصرار دارد که باید روی این موضوع نیز توافق شود و تهران باید با آژانس در این زمینه همکاری کند. همین موضوع کلیدی یکی از موارد اختلافی است که راه رسیدن به توافق احیای برجام را دشوار کرده است.
تحریم جدید امریکا علیه چهار شرکت و یک فرد ایرانی
وزارت خزانه‌داری امریکا شامگاه پنج شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. به گزارش فارس، شرکت خدمات هوایی سفیران بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری امریکا به هماهنگی پرواز‌های نظامی میان ایران و روسیه پرداخته است. امریکا مدعی است که شرکت سفیران در زمینه انتقال پهپادها، پرسنل و تجهیزات مرتبط به پهپادی ایرانی به روسیه فعالیت داشته است. شرکت‌های «پرآور فارس»، شرکت طراحی و ساخت موتور‌های هواپیما و شرکت «بهارستان کیش» سه شرکتی هستند که امریکا مدعی است در زمینه ساخت و توسعه پهپاد‌های ایران فعالیت دارند. همچنین رحمت‌الله حیدری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت بهارستان‌کیش نیز فردی است که در تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری امریکا قرار گرفته است. این تحریم‌ها درحالی اعمال می‌شود که جان کربی، سخنگوی کاخ سفید اخیراً گفت که دولت امریکا متعهد به مسیر دیپلماسی با ایران است.