و باز هم تناقض‌های ظریف!

حالا یک سال است که محمدجواد ظریف دیگر وزیر خارجه نیست، با این حال حواشی مربوط به موضع‌گیری‌های او همچنان ادامه دارد. اخیراً بخشی از سخنان ظریف در یک کارگاه آموزشی که با عنوان «فهم و تدوین قطعنامه‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» درسال ۹۱ در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شده است، منتشر شده که نکته قابل تأملی دارد. البته آن زمان او هنوز وزیر خارجه نشده بود. با این حال، ظریف همه عمرش در جمهوری اسلامی را دیپلماتی ارشد بوده و نمی‌توان اهمیت سخنان او نادیده گرفت.
متن این سخنان ظریف را روزنامه فرهیختگان منتشر کرده است و فایل صوتی را یکی از دانشجویان حاضر در آن کارگاه آموزشی در اختیار این روزنامه قرار داده است.
دقایقی از این کلاس درس به نظر نکات جالب توجه‌تری دارد، از این نظر که می‌تواند مبنای ارزیابی عملکرد ظریف برای سال‌های بعدی که وزیر خارجه و مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای شده، باشد. جایی که ظریف با جدیت می‌گوید در همه قطعنامه‌هایی که شورای امنیت صادر می‌کند، کمیته تحریم دارد، تا بر اجرای تحریم‌ها نظارت کند. او در ادامه همین مبحث بر حیات دائمی موضوعات و قطعنامه‌ها در شورای امنیت تأکید می‌کند: «در شورای امنیت، جمله‌ای که آخر همه قطعنامه‌ها می‌بینید این است که "ما تصمیم می‌گیریم مشغول به موضوع باشیم. " این یعنی تصمیم می‌گیرند این موضوع را تحت‌نظارت داشته باشند. این‌جوری وقتی یک موضوعی به شورای امنیت می‌رود، حیات دائمی پیدا می‌کند، یعنی معمولاً شورای امنیت موضوعات را از دستورکار خود حذف نمی‌کند و این‌گونه ادامه می‌دهد.»
ظریف برای ارائه موضوع اصلی، کمی مکث می‌کند و سپس با جدیت می‌گوید می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم. نکته‌ای که بعد‌ها در کسوت وزیر امور خارجه و در آستانه توافق برجام، آن را نادیده گرفت: «متأسفانه هیچ پرونده‌ای [قطعنامه‌ای]در شورای امنیت مختومه نمی‌شود، یعنی وقتی یک پرونده‌ای را باز کردند، نمی‌بندند، چه شود که پرونده‌ای در شورای امنیت رسماً مختومه شود. حالا ممکن است تصمیم نگیرند، ولی خیلی کم اتفاق می‌افتد که تهش این جمله "پرونده را بستیم‌" بیاید.».


اما گوینده همین جملات وقتی به مقام وزارت خارجه رسید، پای تعهداتی را امضا کرد که تعهد مقابل آن، «لغو تمامی تحریم‌ها» از سوی غرب بود. یعنی قرار بود ایران اموری را انجام دهد که در ازای آن، پرونده تحریمی ایران بسته شود!
این جملات روحانی را که مفتخرانه خبر از یک فتح‌الفتوح می‌داد، به یاد بیاوریم: «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا. امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق برجام، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد.»
خود ظریف هم به جای آنکه دانش علمی خود را در خدمت سیاست خارجی دولت قرار دهد، بر این موج کذایی افتخارآلود! می‌افزاید و در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به بیانیه مشترک خود با موگرینی در سازمان ملل می‌گوید: «کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از روز اجرای توافق لغو می‌شود.» ظریف همچنین درباره سازمان ملل می‌گوید شورای امنیت از فردای لغو شدن این قطعنامه‌ها، به ناظری برای اجرای توافق تبدیل خواهد شد و این مسئله را مکانیسمی عنوان می‌کند که به این توافق، "مشروعیت بین‌المللی‌" می‌دهد و جنبه‌ای از مقررات بین‌المللی است.»