فوتبال دو شقه!

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال عصر پنج‌شنبه و در یکی از سوخته‌ترین ساعات کار خبری مقابل خبرنگاران رسانه‌های ورزشی نشست و از حضور دوباره‌اش در فوتبال و به دست گرفتن سکان ریاست این فدراسیون تا انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی حرف زد.
مهدی تاج هرچند تمام تلاش خود را کرد تا جامعه فوتبال را به اتحاد تشویق کند، اما واکنش پیشکسوتان و ستاره‌های فوتبال به اظهارات و تصمیم‌های او به‌خصوص در بازگرداندن کارلوس کی‌روش چیزی نبود که با نشست خبری رئیس فدراسیون همخوانی داشته باشد. در نشست خبری همه چیز خوب پیش رفت درست مطابق خواسته رئیس فدراسیون، اما واکنش‌های خارج از جلسه چیز دیگری بود.
تقریباً همه می‌دانستند مهدی تاج از قبل تمام پاسخ‌ها را آماده کرده است. پاسخ به سؤال‌هایی که قرار بود او را به چالش بکشند، اما خودش قبل از اینکه سؤالات از جانب رسانه‌ها مطرح شود همانگونه که می‌پسندید به تمام آن‌ها پاسخ داد تا عملاً سؤالات خبرنگاران حاضر در نشست خبری به سمت و سوی دیگری برود و بیشتر دغدغه‌های روزمره فوتبال را مطرح کند، نه اینکه به چرایی حضور تاج در انتخابات و چگونگی رأی آوردنش در مجمع بپردازد.
تاج در این نشست از سه پرونده مفتوحش گفت. از اینکه این پرونده‌ها همه فوتبالی است و چیزی نبوده که بتواند مانع حضور او در انتخابات فدراسیون فوتبال شود. پرونده‌های به‌کارگیری بازنشستگانی، چون بهاروند در فدراسیون، تخلفات در سازمان لیگ و مهم‌تر از همه پرونده ویلموتس. البته تاج اشاره‌ای هم به وجود نامش در پرونده فساد فولاد داشت و در نهایت حرف‌هایش را با رد تمام اتهامات در این خصوص تمام کرد.


رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به ۵۱ رأی خود از مجمع به انتقاد از تلاش‌هایی پرداخت که برای جلوگیری از حضور او در انتخابات انجام شد و در ادامه نیز صداوسیما و دو نماینده مجلس را مورد خطاب قرار داد. تاج در خصوص صداوسیما با بیان اینکه بزرگ‌ترین بدهکار فوتبال امروز طلبکار شده است، گفت: «برنامه‌هایی که شما می‌بینید؛ یک انتخابات نصف شب تعطیل می‌شود، یک دفعه می‌گویند دو نفر تأیید شده‌اند و یک نفر تأیید نشده است. تقریباً  مقرری فدراسیون فوتبال هر شب شده این برنامه‌ها. خب با این روند که نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. ته ماجرا را که می‌بینید، متوجه می‌شوید یک مدیر و چند نماینده هستند، والسلام. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که باید این کار را انجام دهند.»
مهم‌ترین موضوع نشست خبری مسئله تغییر سرمربی تیم ملی بود که تاج با بیان اینکه این تصمیم برایش بسیار سخت بوده، گفت: «اسکوچیچ مربی بسیار محترم، آرام و زحمتکشی است که مسئولیت تیم ملی را در سخت‌ترین شرایط بر عهده گرفت و ایران را به جام جهانی رساند. تصمیم بر حذف اسکوچیچ برایم خیلی سخت بود. با توجه به شرایط تیم، اردو‌ها و بازیکنان که شما بهتر از من می‌دانید و دلم نمی‌خواهد این مشکلات بازگو شود به این نتیجه رسیدم که تعویض اسکوچیچ به نفع فوتبال کشور است. امیدوارم من هم روزی به همراه شما سرمربی ایرانی موفقی را در رأس هدایت تیم ملی ببینم. به همین خاطر قرارداد کی‌روش را قرارداد موقت تلقی کردیم و ماهی ۵۰ هزار یورو به ایشان دستمزد می‌دهیم. این مربی پنج نفر را نیز به‌عنوان کادر فنی در کنار خود خواهد داشت که ماهی ۳۰ هزار یورو دستمزد می‌گیرند و قراردادشان سه ماهه است. این قرارداد تا پایان جام جهانی است، ولی در صورت توافق طرفین تا پایان جام ملت‌ها نیز تمدید خواهد شد.».
اما آنچه پنج‌شنبه بعدازظهر در نشست خبری مهدی تاج گذشت و نشان از یک وفاق ملی و اتحاد داشت، بیرون از جلسه به‌گونه‌ای دیگر خودنمایی کرد، جایی که اعتراض‌ها به انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی به صورت علنی دیده شد. علی پروین، سرمربی سابق تیم ملی اولین کسی بود که نسبت به انتخاب کی‌روش واکنش نشان داد و گفت: «بی معرفتی کردیم. اسکوچیچ در حالی مربی ما شد که اگر یک امتیاز از دست می‌دادیم حذف می‌شدیم، اما ما برکنارش کردیم. چرا؟ چون دو بازیکن رفتند و گفتند ما اسکوچیچ را نمی‌خواهیم. باید فاتحه تیمی را که بازیکن برایش تصمیم می‌گیرد خواند. ما با این شرایط به جایی نمی‌رسیم.»
کی‌روش در حالی دوشنبه وارد ایران می‌شود که علاوه بر علی پروین، مخالفان نامدارتری هم دارد. خداداد عزیزی یکی از آنهاست که با انتقاد صریح به مهدی تاج انتخاب کی‌روش را بازگشت به عقب عنوان می‌کند و می‌گوید: «کی‌روش قبلاً به تمالم ما توهین و با نگاه از بالا به پایین فوتبال ما را تحقیر کرده است. اینکه با حرف چند بازیکن، سرمربی تیم را تغییر دهیم یک فاجعه است. فدراسیون فوتبال در این میان چکاره است که نهاد‌های دیگر برای تیم ملی تصمیم‌گیری می‌کنند!»